سالیانه در جهان ۳٫۵ میلیون دلار هزینه ی درمان بیماری عفونت گوش می شود

بیماری عفونت گوش دومین علت شایع انجام عمل جراحی در کودکان است معمولاً این بیماری به علت غفلت در درمان ایجاد می شود.

دکتر علی اصغر پیوندی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  اووتیت از ۳ هفته به طول می انجامد پس در نوع مزمن علایم التهاب و عفونت بیش از ۳ ماه طول می کشد.

دکتر پیوندی با بیان این که در اووتیت همیشه پارگی پرده ی گوش ایجاد می شود گفت: در عفونت نوع حاد، در صورت درمان به موقع می توان از این عارضه پیشگیری کرد.

 بیشترین مبتلایان عفونت گوش

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که ابتلا به عفونت گوش میانی در کودکان سنین کمتر از ۳ سالگی ۶۰ درصد شیوع دارد گفت: در کودکانی که به مهد کودک می روند شانس اووتیت بالا و حداکثر شیوه در سن ۱ تا ۳ سالگی است.

وی در ادامه افزود: کودکانی که شیر مادر مصرف می کنند، کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

دکتر پیوندی با تاکید بر این که در کودکانی که دارای لوزه ی سوم بزرگی هستند، اووتیت شیوع بیشتری دارد گفت: لوله ی استاش نقش اساسی و کلیدی را در ایجاد و درمان اووتیت دارد و در مواردی که شیپور استاش کار اصلی خود را انجام ندهد، اووتیت ایجاد می شود.

 علائم عفونت گوش میانی حاد

دکتر پیوندی گفت: در این حالت، تب و درد وجود دارد و کودکانی که دچار اووتیت حاد هستند ، از شدت درد آرام ندارند.

 علائم اووتیت مزمن

وی گفت: در این  وضعیت حاد تب و درد وجود ندارد، گوش تیر می کشد و کاهش شنوایی کودک در سنین دبستان با افت تحصیلی بروز می کند.

درمان بیماری

این جراح و متخصص گوش و گلو و بینی گفت: این عارضه با مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده طبق نظر پزشکی متخصص قابل درمان است.

وی در پایان یادآور شد: در کودکانی که ۳ تا ۴ بار در سال دچار افت اووتیت می شوند، باید درمان  آنتی بیوتیکی به مدت ۶ ماه ادامه یابد و در صورت بزرگ بودن لوزه سوم عمل جراحی  و برداشتن آن، موجب کاهش ابتلا به اووتیت می شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.