سال قبل رشد بازار جهانی نرم‌افزار به نصف کاهش یافت

۰۵خردادماه، همکاران سیستم- برآوردهای شرکت پژوهشی آی دی سی (IDC) نشان می‌دهد رشد بازار جهانی نرم افزار در سال ۲۰۱۲ کاهش یافته و به ۳٫۶ درصد رسیده است. این رقم نصف نرخ رشد این بازار در سال قبل از آن است.

مشکلات اقتصادی در کشورهای اروپای غربی و ژاپن سبب رشد کم شتاب و کند بازار جهانی نرم افزار شده است. بازارهای نوظهوری مثل خاورمیانه، اروپای شرقی، آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا از این نظر وضعیت بهتری داشته‌اند. بازار نرم افزار در این کشورها به طور متوسط ۷٫۲ درصد رشد داشته است. با این حال ۵۸ درصد از بازار نرم افزارها در اختیار کشورهای ژاپن و اروپای غربی و آمریکاست که آی دی سی بازار این کشورها را بازارهای اشباع شده نامیده است.

بر اساس این گزارش، رقابت عرضه کنندگان محصولات نرم افزاری در بازارهای نوظهور بسیار شدیدتر از بازارهای اشباع شده است. عرضه کنندگان برتر نرم افزارها نیز بخش عمده درآمد خود را از بازارهای نوظهور کسب می‌کنند.

برآوردهای آی دی سی نشان می‌دهد حجم بازار جهانی نرم افزار در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۳۴۲ میلیارد دلار رسیده است که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۳٫۶ درصد رشد داشته است. شرکت‌های آی بی ام، مایکروسافت، سپ، اوراکل و سایمانتک نیز پنج عرضه کننده برتر محصولات نرم افزاری در سطح جهان شناخته شده‌اند که در این میان مایکروسافت با درآمد ۵۸٫۴۵ میلیارد دلاری رتبه اول را از آن خود کرده است. سهم شرکت‌های آی بی ام و اوراکل از این بازارها نیز به ترتیب بیش از ۲۹ میلیارد و ۲۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

سهم مایکروسافت در سال ۲۰۱۲ از بازارهای نوظهور بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال قبل ۳٫۹ درصد رشد داشته است. شرکت‌های آی بی ام و اورکل نیز به ترتیب ۴٫۴۴ میلیارد و ۶٫۱۵ میلیارد دلار از بازارهای نوظهور درآمد کسب کرده‌اند.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.