سال قبل ۵۱ نوزاد مبتلا به ایدز در کشور به دنیا آمده است

۰۷م آذر ،

روند افزایش ابتلا به ایدز در زنان جامعه سبب شده سال قبل ۵۱ نوزاد مبتلا به ایدز در کشور به دنیا بیایند.

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت امروز ۷ آذر در سمینار ایدز افزود: اولین نوع  بیماری ایدز از طریق تزریق خون آلوده به بیماران هموفیلی در کشور بوده است.بعد از آن ابتلا این بیماری از طریق تزریق های آلوده ،از اثرات جانبی هپاتیت C را که در آن زمان افزایش داشت کند کرد و از آن پیشی گرفت.

وی افزود: سومین برنامه ی جامع کشوری کنترل ایدز یک برنامه اجتماعی و رفتاری است و تداخل سازنده سازمان های مختلفی را خواستار است که علاوه بر وزارت بهداشت باید وزارت کشور وزارت کار، شهرداری، آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان زندانها و دیگر سازمانهای موثر در این امر دخالت کنند.

وی عنوان کرد: استراتژی های سومین برنامه کنترل ایدز آموزش و اطلاع رسانی، تامین سلامت خون، مشاوره و آزمایش داوطلبانه، کاهش آسیب و پیشگیری از انتقال جنسی، مراقبت و درمان بیماری های آموزشی، مشاوره، مراقبت و درمان مبتلایان به HIV و خانواده ی آنها، حمایت و توانمند سازی، برقراری نظام مراقبت اپیدمیولوژی و تقویت زیر ساختها است.

نبوی با بیان اینکه پیشگیری از انتقال جنسی به آموزش نیاز دارد و هر چه قدر آن را کتمان کنیم در آینده ای نزدیک به موج سنگینی از مبتلایان به HIV برخورد می کنیم تصریح کرد: در اروپای شرقی و آسیایی مرکزی در دهه اخیر میزان ایدز ۵/۲ برابر شده در صورتی که میزان ابتلا در آفریقا ۲۵ درصد کم شده است و به سبب برنامه های کنترلی میزان بقا ی مبتلایان به ایدز افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: کشور ما در مرحله ی همه گیری متمرکز قرار دارد، شیوع HIV در بین مصرف کنندگان تزریقی بین ۱۵ درصد بوده است.

نبوی اظهار داشت: وضعیت HIV و ایدز در ایران تا آخر دهه ۹۰ به شرح زیر است.

تعداد موارد ثبت شده به ۲۴ هزار و ۲۹۰ نفر ، تعداد پیشرفته HIV سه هزار و ۴۵۵ نفر، تعداد موارد تحت درمان رتروویروس ۳ هزار نفر ، تعداد موارد فوت ثبت شده ۴۷۲۲ نفر، و پیش بینی مبتلایان برای ۵ سال آینده ۱۲۶۳۰۰ نفر می باشد.

نبوی تاکید کرد: ۷۰ درصد روش انتقال ایدز در مردان از طریق تزریق آلوده و ۷۰ درصد میزان ابتلا در زنان از طریق روابط جنسی است و این روند رو به افزایش سبب افزایش تعداد نوزادان به دنبال آمده مبتلا به HIV شده اند به طوری که سال قبل ۵۱ مورد نوزاد مبتلا به HIV متولد شده اند.

وی خاطر نشان کرد: ۲۵ مرکز اختصاصی برای زنان مبتلا به ایدز ایجاد شده تا بتوانند هر گونه اطلاعات یا هر گونه ا طلاعاتی در خصوص بیماری خود کسب کرده و خدماتی همچون مشاوره و ارائه وسائل پیشگیری داده می گردد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.