سامانه‌های هوشمند در گمرک !

تسهیل تجارت و اعمال قوانین و مقررات دو هدف عمده در گمرک است که تحقق کامل آنها با اجرای سامانه‌های هوشمند آسان‌تر می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، علی بعیدی‌مفردنیا مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک گفت: پیاده ‌سازی سامانه‌های هوشمند کنترل ورود و خروج کالا و ترانزیت در گمرکات، سبب تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی، جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه صاحبان کالا و تسهیل تبادل اطلاعات میان گمرکات شده است.

وی با بیان این که سامانه‌های هوشمند در واقع یک بزرگراه اطلاعاتی میان سازمان‌های دخیل در امر تجارت هستند،‌ گفت: در سامانه هوشمند ورود و خروج کالا و ترانزیت، اطلاعات مربوط به کالا به صورت یکپارچه به اشتراک گذاشته می شود و در یک بزرگراه اطلاعاتی قرار می‌گیرد که این امر امکان مدیریت هوشمند اطلاعات و همچنین اعمال حاکمیت را فراهم می کند.

رئیس ستاد اجرایی طرح جامع گمرک نوین با مقایسه سیستم رایانه ای آسیکودا و سامانه‌های هوشمند از جمله سامانه هوشمند ترانزیت گفت: پیاده‌سازی این سامانه باعث بالا رفتن سرعت و دقت عملیات ترانزیت کالا و افزایش نقش نظارتی و کنترلی گمرک در فرآیند ترانزیت شده است.

بعیدی با تشریح ویژگی‌ها و مراحل نظام گمرکی یکپارچه نوین (نگین)، درباره مهم ترین اقدامات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به راه‌اندازی سامانه هوشمند کنترل ورود و خروج کالا در ۱۰ گمرک و سامانه هوشمند ترانزیت در ۱۰ گمرک مهم ترانزیتی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بهره برداری مرکز داده در گمرکات شهیدرجایی (بندرعباس)، بوشهر و تهران، بهره‌گیری از مکانیزم تجمیع در ۶۰ گمرک، درج کلی مجوزها و بخشنامه‌های گمرکی در سامانه صدور الکترونیکی مجوزها، ارتباط سامانه هوشمند ورود و خروج و کنترل هوشمند در زمان صدور مجوز بارگیری از اقدامات این حوزه بوده است.

وی طراحی سامانه کسری دریافتی، سامانه اطلاعات درآمدی، طراحی سامانه زمان‌سنجی، راه‌اندازی سامانه کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی، نهایی کردن سامانه یکپارچه ترخیص گمرکی و پیاده‌سازی سامانه داشبورد الکترونیکی با راه‌اندازی سامانه تجمیع اطلاعات گمرکی را از دیگر اقدامات دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک بیان کرد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.