سامانه ای بسیار پیشرفته تر از اس ۳۰۰ می سازیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، امیر سرتیپ ‘فرزاد اسماعیلی’ روز دوشنبه به مناسبت سالروز پدافند هوایی خاتم الانبیای ارتش در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سال گذشته برای ساخت این سامانه در پله اول قرار داشتیم اما امسال در پله ای قرار داریم که تهدیدشناسی انجام شده و تمامی قطعات گلوگاهی به کمک صنعت و دانشگاه آماده شده است و کار برای ثبت این سامانه پیشرفته همچنان ادامه دارد.

امیرسرتیپ اسماعیلی با بیان این که این سامانه، سامانه ای بسیار پیشرفته تر از سامانه اس ۳۰۰ خواهد بود، گفت: مشکلی نداریم و در خصوص سیستم راداری، سیستم کشف و نوع رهگیری، تمام کارها به اتمام رسیده است.

وی با بیان این که ساخت این سامانه کار بسیار پیچیده ای محسوب می شود، اظهار داشت: کار درگیری و انهدام و کار کشف و شناسایی بسیار متفاوت است و نیاز به صبر ، حوصله و تخصص بالا دارد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشور متعهد نسبت به تحویل سامانه اس ۳۰۰ به کشورمان خودداری کرد، از همان زمان ساخت سامانه ای شبیه اس ۳۰۰ را در کشور آغاز کردیم.

وی خاطر نشان کرد: خبر این طرح توسط نخبه آن در دیدار حضوری با فرمانده معظم کل قوا به اطلاع ایشان رسید و معظم له فرمودند که کار را ‘باور’ داشته باشیم و به همین دلیل کلمه باور را از کلام ایشان گرفتیم و عدد ۳۷۳ را از صنعت گرفتیم و این شد که باور ۳۷۳ شکل گرفت.

فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبیا ادامه داد: هم اینک ۳۰ درصد از کار طراحی و ساخت سامانه موشکی باور ۳۷۳ به اتمام رسیده است، گفت: به دلیل این که این تکنولوژی در کشور ما وجود نداشت و حال که ما ۳۰ درصد از طرح ساخت آن را به پیش برده ایم، حاکی از توانمندی بالای دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و هم اینک بستر ساخت این سامانه در حال فراهم شدن است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباه استقرار سامانه های راداری در منطقه اظهار داشت: استقرار چنین سامانه هایی بیش از ۹۵ درصد حاکی از عملیات روانی است زیرا چنین سامانه هایی خود بسیار آسیب پذیر هستند.

وی افزود: هر سامانه ای که برای جمهوری اسلامی ایران تهدید محسوب شود یا کمکی به تهدید علیه ایران باشد، با تمام توان از تهدیدات موجود علیه این تهدیدات اقدام می کنیم.

*** سه هزار و ۶۰۰ نقطه پدافندی در سراسر کشور گسترش یافته است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ارتش در ادامه با بیان این که هم اینک سه هزار و ۶۰۰ نقطه پدافندی در سراسر کشور گسترش یافته است، گفت: ما تلاش خواهیم کرد این نقاط پدافندی را در طی سال های آینده بیش از این گسترش دهیم.

وی با بیان این که برقراری امنیت هوا و فضای کشور به قرارگاه پدافند هوایی ارتش واگذار شده است، افزود: این قرارگاه با استفاده از تمام سیستم های پدافند هوایی، راداری، موشکی، پرنده های پروازی در کل نیروهای مسلح از جمله ارتش و سپاه تامین امنیت فضای کشور را برعهده دارد.

امیر سرتیپ اسماعیلی اظهار داشت: نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه و همچنین بسیج در نقاط پدافندی سراسر کشور مستقر هستند و با استفاده از پاسگاه های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی و سامانه های بسیج به کار دیده بانی در نقاط مختلف کشور گسترش یافته است.

وی ماموریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا را یادآور شد و تصریح کرد:‌ کشف هر آنچه پرنده پروازی در آسمان ایران توسط سیستم های راداری، شنود الکتریکی، دیده بانی و هوایی که از حساسه های قرارگاه محسوب می شود، از جمله محدودیت های این قرارگاه است.

قرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: شناسایی آنچه در فضای ایران کشف می شود چه دوست و چه دشمن باشد، رهگیری هوایی آنچه که کشف می شود و در مرحله چهارم در صورتی که دشمن باشد، انهدام علیه آن صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در این مراحل، قرارگاه از پدافندهای هوایی سپاه پاسداران و توپخانه های موجود در سیستم هوایی یکپارچه نیروهای مسلح استفاده می شود.

امیرسرتیپ اسماعیلی به سایر ماموریت های قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا اشاره کرد و گفت: مراقبت هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری، مراقبت از مناطق حیاتی، حساس، هسته ای، مراکز پتروشیمیی، پالایشگاهی که از منابع و ثروت های ملی محسوب می شوند، توسط قرارگاه حفظ و صیانت می شود.

وی یادآور شد: این مناطق جزو سه هزار و ۶۰۰ منطقه پدافند هوایی است که در مناطق صعب العبور ایجاد شده است تا بتوان دشمن را خوب شناسایی، غافلگیر و در نهایت آن را منهدم کرد.

وی مراقبت هوایی از پروازهای عبوری اعم از مسافربری یا تجاری، داخلی یا خارجی، از فضای جمهوری اسلامی ایران را هنگام ورود یا خروج از مرزهای کشور را با استفاده از رادارهای قرارگاه را از جمله ماموریت های این قرارگاه عنوان کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاطر نشان کرد: در صورتی که پرنده ای متجاوز تشخیص داده شود، حمله تاکتیکی علیه آن صورت خواهد گرفت اما اگر هواپیماها در حال انفرادی قرار گیرند و مشکل سوخت، هیدرولیک یا اکسیژن داشته باشند متفاوت از سایر هواپیماها خواهد بود که باید این هواپیماها هم وضعیت شان با قرارگاه هماهنگ شود و در این مرحله به هواپیما کمک می کنیم تا از وضعیت اضطرار خارج شود.

** هواپیماهای فرامنطقه ای در رصد قرارگاه قرار دارند

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ارتش با بیان این که تمام هواپیماهای عبوری از جمله هواپیماهای فرامنطقه ای در رصد دائم قرارگاه قرار دارند، افزود: اگر این گونه هواپیماها به مرزهای هوایی ما نزدیک شوند با اخطار راداری مواجه خواهند شد و در صورت عدم توجه به اخطارهای داده شده علیه آنها اقدام تاکتیکی انجام می شود.

وی یادآور شد: در یکی از رزمایش های نیروی دریایی، دو فروند هواپیمای فرامنطقه ای که به قصد جمع آوری اطلاعات قصد نزدیک شدن به مرزهای کشورمان را داشتند به رغم این که از دید رادارها مخفی بودند اما توسط سامانه های شنود الکترونیکی ما شناسایی شده و پس از دریافت اخطار از منطقه دور شدند که این خود نشان دهنده اقتدار دفاعی ماست.

وی ادامه داد: قرارگاه پدافند هوایی همچنین در ماموریت هواپیماهای نیروی هوایی ارتش و یا سپاه پاسداران که قصد انجام تمرینات تاکتیکی در فضای ایران داشته باشند از شروع تا خاتمه عملیاتی آنها را هدایت می کند.

وی اظهار داشت: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا همچنین برای حفظ حریم مناطق عملیاتی رزمایش های نیروهای مسلح در اقصی نقاط مختلف به کمک نیروهای مسلح بشتابد.

ادامه دارد ….

سیام**۱۴۷۸**۹۱۳۲**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۶۲۱۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.