سامانه تازه سنجش سرعت اینترنت

۲۵م دیماه ،

معاون سازمان فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سامانه تازه سنجش مشخصات اینترنتی از جمله سرعت سرویس دسترسی به اینترنت برای کاربران با امکانات بیش‌تری ظرف هفته‌های آتی خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، مدتی است انتشار یافتن نتایج رتبه‌بندی مربوط به سامانه سنجش سرعت اینترنت حاشیه‌هایی به دنبال داشته و بعضی مدیران شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت نسبت به آمارهای ارائه شده در این زمینه اعتراض داشته‌اند. 

معاون توسعه IT سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و خاطرنشان کرد: در ارائه این آمارها مرکز متولی به هیچ عنوان اعمال نظر نمی‌کند و از نظر ما هیچ فرقی نمی‌کند چه شرکت‌هایی در صدر لیست شرکت‌های ارائه کننده اینترنت پرسرعت قرار بگیرند و این سامانه صرفا انعکاس دهنده واقعیت‌های ارائه خدمات دسترسی اینترنت پرسرعت در جامعه است بنابراین بعضی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی شاید از انعکاس این واقعیت‌ها ناراضی می باشند. 

علی اصغر انصاری در عین حال اظهار کرد: شبکه سنجش سرعت اینترنت که در مرکز “متما” راه‌اندازی شده، سرویسی به کاربران ارائه می‌کند که براساس آن کاربر می‌تواند سرعت اینترنت خود را تشخیص دهد و این اطمینان را به دست آورد که سرعتش کمتر از این میزان نیست. 

وی ادامه داد: در این میان براساس هفت هزار و ۵۰ تستی که آذرماه امسال صورت گرفته، اشخاص مختلف بسته به این که از کدام شرکت اینترنت می‌گیرند، سرعت خود را امتحان کرده‌اند که ما براساس نتایج این اشخاص به معرفی شرکت‌هایی که سریع‌ترین خدمات اینترنتی را ارائه می کنند پرداخته‌ایم. 

انصاری با بیان این‌که در معرفی شرکت‌های مذکور تنها همین دایره کاربران مورد بررسی قرار گرفته یادآور شد: در آذرماه سال ۸۹ تنها دو هزار و ۵۸۷ نفر این تست را انجام داده‌اند و اکنون این رقم افزایش پیدا کرده و قطعا در آینده با روی کار آمدن شیوه تازه ما برای بررسی سرعت همچنان آمار این اشخاص گسترش خواهد یافت. 

وی با تاکید بر این‌که در این بررسی‌ها تنها سرعت اینترنت مورد بررسی قرار گرفته و موارد دیگری مانند خدمات مشتریان و یا بحث‌های مربوط به قیمت بررسی نمی‌شود توضیح داد:‌ آنچه برروی پایگاه اینترنتی رسمی مرکز متما ارائه می‌شود، تنها سرعت اینترنتی است که کاربران مختلف آن را واقعی تجربه کرده‌اند و به آن دسترسی دارند و بر همین اساس البته سرعت هر یک از شرکت‌های ISP را بطور میانگین ارزیابی و اعلام می‌کنیم. 

انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که بر اساس ماده هفت از فصل دوم اساس‌نامه سازمان فناوری اطلاعات، مرکز متما وظیفه هدایت، ساماندهی و نظارت فضای اینترنت کشور را دارد اظهار کرد: از سال ۸۷ با راه‌اندازی این سامانه مرکز با اکثر این شرکت‌ها جلسات متعدد داشته و کماکان آمادگی دریافت پیشنهادات و نظرات خود را در قالب جلسات کارشناسی و یا از طریق پست الکترونیکی Info@Matma.Ir دارد. 

وی ادامه داد: در آینده‌ای نه چندان دور نسخه تازهی از سامانه نرم‌افزاری سنجش سرعت ارائه خواهد شد که این نرم‌افزار امکانات متعددی را با نیازهای تازه کاربران فراهم می‌کند و کاربران می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی ist.matma.ir به استفاده از این نرم‌افزار اقدام کنند. 

انصاری در پاسخ به این که چگونه در تمام بررسی‌های صورت گرفته در ماه‌های مختلف هیچ نامی از شرکتی مانند شرکت مخابرات برده نشده و سرعت این شرکت به هیچ عنوان بررسی نشده است توضیح داد: لازم است ثبت‌کنندگان آدرس‌های عددی محلی یا LIRها هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح اطلاعات مالکیت IP آدرس‌های خود در سامانه آدرس‌های عددی اینترنتی اقدام کنند چراکه برای تشخیص سرعت شرکت‌های مختلف، سامانه به IPهای آنها مراجعه می‌کند و امکان تشخیص سرعت دسترسی‌های شرکت مخابرات پس از تفکیک مالکیت‌ آدرس‌های آن صورت خواهد گرفت. 

انصاری در ادامه در پاسخ به این سوال که در بررسی‌های صورت گرفته شرکت‌های مختلف در مجموع تا چه اندازه براساس سرعت استاندارد به ارائه خدمات پرداخته‌اند، توضیح داد: اگر ارائه‌دهندگان دسترسی به اینترنت پهنای باند خود را با نسبت منطقی توزیع کنند و خدمات خوب ارائه دهند، به شرایطی خواهیم رسید که رقابت بر اساس کیفیت خواهد بود و هدف سازمان از معرفی این سامانه صرفا ارتقاء سطح کیفی خدمات ایتنرنتی بوده و هست تا رضایتمندی مشترکان به بالاترین سطح ممکن برسد. 

او افزود: به هر حال سرعت اینترنت موضوعی است که با تعارف حل نمی‌شود و این مسئله یکی از مهمترین پارامترهای کاربران برای رضایت از خدماتی که دریافت می‌کنند، محسوب می‌شود. 

انصاری در پاسخ به این سوال که درنهایت چند درصد از این شرکت‌ها خدمات خود را متناسب‌ با سرعت ذکر شده ارائه نکرده‌اند گفت: به طور متوسط نزدیک به ۲۰ درصد از مشترکان سرویس خود را بسیار ضعیف‌تر از آنچه که درخواست داده‌اند، دریافت کرده‌اند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.