سامانه جامع هواشناسی فرودگاه ارومیه افتتاح شد

۲۳م اسفند ،

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در آیین بهره برداری از این سامانه با بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی استان تجهیز و ارتقاء سیستم های ناوبری فرودگاه ارومیه از اولویت های اجرایی مسئولان بود گفت: این سامانه از پیشرفته ترین سیستم های تشخیصی و پیش بینی وضعیت آب و هوایی بوده و از میزان دید افقی در شرایط بارندگی ها و ابری برخوردار است.

سیدجواد محمودی اظهار کرد: برای بهره برداری از این سامانه بیش از ۱۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی و ملی هزینه شده است.

وی افزود: از سال قبل برای خرید و نصب این سیستم در فرودگاه ارومیه اقدام کردیم که به سبب شرایط تحریمی با مشکلاتی مواجه بود و سرانجام با تلاش مسئولان استانی این سامانه در فرودگاه ارومیه راه اندازی شد.

وی ادامه داد: فرودگاه ارومیه جزو ۱۰ فرودگاه مجهز به این سامانه در کشور است که راه اندازی آن در ارتقاء شاخص های ناوبری فرودگاه، ایمنی پرواز، رفاه مسافران نقش بسزایی دارد.

وی گفت: امیدواریم با اطلاعات خوبی که برج مراقبت و هواپیما به صورت آنلاین از این دستگاه، دریافت می کند پروازهای امنی در فراز فرودگاه ارومیه داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی نیز در این مراسم با تشریح عملکرد این سامانه گفت: این سامانه یک سیستم کمک دیده‌بانی محسوب می‌شود و شامل حسگرهای RVR، سرعت و سمت باد، دما، فشار و رطوبت نسبی هوا است که صحت داده‌های کلیه حسگرهای آن توسط کارشناسان مربوطه، آزمایش و مورد تائید قرار گرفته است.

فرخ مطلبی فر ادامه داد: راه اندازی این سامانه میزان دید افقی لازم برای فرود و پرواز هواپیماها را در شرایط بارندگی از ۸۰۰ متر به ۵۵۰ متر رسانده است.

کمال پرهیزکار مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: این سامانه، یک سیستم کمک دیده‌ بانی محسوب می‌شود و شامل سنسورهای RVR، سرعت و سمت باد در نقاط مختلف، ارتفاع لایه های مختلف ابر، وضعیت هوای حاضر، دما، فشار و رطوبت نسبی هواست که صحت داده‌های کلیه سنسورهای آن توسط کارشناسان مربوطه، آزمایش و مورد تائید قرار گرفته است.

با بهره برداری از این سامانه مجموعه ۱۶ داده مشخصات جوی مورد نیاز در مراحل فرود و پرواز هواپیماهای مسافربری به صورت آنلاین و دقیق در اختیار برج مراقبت و کارشناسان هواشناسی استان قرار می گیرد.

۷۱۲۹/۵۸۱

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.