سایه تردید در باواریا

جام جم آنلاین: خیلی‌ها می‌پرسند بایرن‌مونیخ به چه چیزی برای قهرمان شدن در جام باشگاه‌های اروپا نیاز داشته که از آن بی‌بهره مانده‌ است؟ ظاهرا سران این باشگاه نامدار آلمانی معتقدند خلاقیت و مدیریت ژاوی مارتینز اسپانیایی عنصری است که می‌تواند بایرن را به مدارج مورد نظر برساند و به همین سبب نیز وی را بتازگی به بهای خیره‌کننده ۴۰ میلیون‌ یورو از آتلتیک بیلبائوی اسپانیا خریداری کرده اند.

این ۲۳ساله فنی، بلند قد و باهوش که بیشتر در پست هافبک میانی بازی می‌کند، قابلیت حضور در دفاع‌میانی را هم دارد.

با این اوصاف هرگاه که باستین شواین اشتایگر نتواند انتظارها را از خود برآورده کند، ژاوی مارتینز هست تا بازی مردان نخست باواریا را از مرکز میدان ساماندهی کند و هرگاه دانیل فان بویتن بلژیکی و هولگر باد اشتوبر در دفاع وسط در دسترس نباشند، این اسپانیایی پرتلاش و فیزیکی هست تا دیوار مقابل مانوئل نویر سنگربان بایرن را بلندتر سازد.

بایرن با ستاره‌های شاخص و معروفی همچون روبن، ریبه‌ری، مولر، گومز، کروس، لام و البته شواین اشتایگر فینال هر دو دوره لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ را واگذار کرد تا فقط بر تعداد نایب‌قهرمانی‌های بایرن در این جام افزوده و تعداد قهرمانی‌های این تیم (چهار مورد) حفظ شود که مورد دوم چون بازی فینال در خود شهر مونیخ برگزار می‌شد، برای قرمزهای ایالت باواریا کم از یک فاجعه نبود.

یوپ هاینکس که مسوول آن فاجعه و شکست بایرنی‌ها با ضربات پنالتی در مقابل تیم بشدت دفاعی و به غایت سختکوش چلسی بود، برخلاف انتظارها و به رغم اکتفای بایرن به سه عنوان دومی در فصل گذشته در میادین داخلی و خارجی در پست سرمربیگری این تیم ابقا شده و در نتیجه با اوست که امسال بایرن را یک قدم بیشتر جلو ببرد.

توانایی او در رسیدن به این موفقیت امری تضمین شده نیست، اما آنچه قطعی می‌نماید مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که ژاوی مارتینز با آمدنش با الیانز آره‌نا به بایرن افزوده است. وی با تیم‌های ملی جوانان و امید اسپانیا فاتح مسابقات قهرمانی اروپا در این رده‌های سنی شده و ده بازی هم برای تیم ملی بزرگسالان اسپانیا انجام داده است و عضوی از تیم فاتح امسال جام ملت‌های اروپا در اکراین و لهستان بود، هرچند بندرت و فقط اندک زمانی برای آن تیم بازی کرد.

وی از ۲۰۰۶ به بیلبائو که یکی از دو تیم اول ایالت جدایی‌خواه باسک اسپانیاست، پیوست و ۲۰۱ بازی در لیگ این کشور برای این تیم انجام داد و با این که وظیفه اولش گلزنی نبود، ۲۲ گل هــم به نفع بیلبائو به ثمر رساند و در سن​مامه بسیار محبوب شد.

مارتینز با بیلبائو فصل پیش به فینال «لیگ اروپا» و جام حذفی فوتبال اسپانیا هم رسید، اما او و تیمش بسیار بایرن‌وار هر دو فینال را واگذار کردند و هیچ‌یک از این دو جام را نبردند. مارتینز از این که به باشگاهی بسیار نامدارتر از بیلبائو منتقل شده ابراز سرور کرده و معتقد است این کوچ انگیزه‌‌های او را برای درخشش بیشتر کرده و آمده است تا با بایرن جام‌های متعددی ببرد.

جام‌هایی که این تیم تا پیش از رسیدن فصل نحس گذشته مهارت و استمرار زیادی در فتح آنها داشت و همان نحوست و واگذاری عناوین قهرمانی لیگ و جام حذفی آلمان به بوروسیا دورتموند و فینال لیگ قهرمانان قاره به چلسی سایه تردید را با وسعت و به طور آشکار بر الیانز آره‌نا گسترانده و این سایه به‌رغم گذشت یک ماه از شروع فصل تازه و با وجود آمدن مسافری امیدساز از اسپانیا هنوز محو نشده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.