سایه سنگین بازیگر

۱۵م آذر ،

جام جم آنلاین: مردی با چهره‌ای جسور، بیانی قاطع و استوار. این کوتاه‌ترین توصیفی است که می‌توان در وصف هنرمند با تجربه عرصه بازیگری گفت. بازیگری که در یکی از مهم‌ترین و بهترین نقش هایش شخصیت کسی را بازی کرد که محبوبیت زیادی بین مسلمانان دارد؛ مالک اشتر. داریوش ارجمند با صلابت ذاتی خود توانست بخوبی از عهده این نقش بربیاید. او همین مهارت را در بازی خود در نقش ناخداخورشید، آدم برفی و فردوس حشمت در سریال ستایش به کار گرفت و توانست این نقش‌ها را به نام خود ثبت کند.

ارجمند اکنون در سریال «یک تکه زمین» که از شبکه دو در حال پخش است، نقش مردی به نام حاج حیدر را بازی می‌کند که یک نانوایی سنگکی را در محله‌ای قدیمی اداره می‌کند. این در حالی است که پسران او احمد و محمود در کارخانه‌ای کوچک آرد مرغوب برای پخت نان‌های فانتزی تولید می‌کنند.

حاج حیدر از آن پدر‌هایی است که در کنار ایجاد کانون گرم خانواده برای فرزندانش از آنها انتظار و توقع زیادی نیز دارد.

جدای از این‌که «حاج حیدر» این سریال به‌خاطر ویژگی‌های رفتاری و تربیت فرزندان شباهت زیادی با «اسدالله واعظیان» سریال پدرسالار با بازی محمدعلی کشاورز دارد و این شاید به خاطر نویسنده یکسان این دو سریال باشد، اما نکته مهم اینجاست که «حاج حیدر» در این سریال تحت تاثیر ویژگی‌های بازیگری پر قوت ارجمند قرار گرفته است.

ارجمند در این سریال نیز با همان ویژگی‌هایی ظاهر شده که تقریبا در بیشتر نقش‌های دیگرش ـ گاهی کمرنگ‌تر و گاهی پررنگ‌تر‌ـ دیده می‌شود. درست است که او با صلابت بازی می‌کند و محکم حرف می‌زند.

درست است که در ایفای برخی از نقش‌هایش مخاطب را میخکوب می‌کند و با بیان مناسب واژگان آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما گاهی مخاطب از دیدن این همه خشونت و صلابت دلزده می‌شود و برای نقش پدر خانواده، انتظار بازی بیش از حد ارجمند را ندارد.

حاج حیدر «یک تکه زمین» نمی‌تواند نماینده نسل پدرانی باشد که اکنون بیننده این سریال می باشند. او انرژی زیادی برای ایفای نقش می‌گذارد و گاه بیننده از همه جا بی‌خبر با دیدن سریال، تنها داریوش ارجمند را می‌بیند که این بار در کسوت «حاج حیدر» ظاهر شده است.

ارجمند بازیگری است که خصوصیات ظاهری و رفتاری‌اش بر بازی او می‌چربد و گاه سایه سنگین بازیگری‌اش روی نقش‌هایی که به عهده می‌گیرد می‌افتد و به آنها تحمیل می‌شود.

این شاید به عقیده بسیاری یکی از بهترین ویژگی‌های یک بازیگر باشد، اما شاید این وظیفه بر عهده کارگردان باشد که یا پیشنهاد نقشی کلیشه‌ای به بازیگر ندهد یا آنقدر توانایی داشته باشد که بتواند او را هدایت کند.

مهراوه فردوسی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.