سایه کاهش سهمیه برسرِ لیگ ایران

جام جم آنلاین: اجلاس اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا حسابی مسئولان فدراسیون ایران را به فکر فرو برده است. از یک‌سو باشگاه‌های لیگ برتری تلاشی برای تغییر وضع ساختاری خود نمی‌کنند و از سوی دیگر نحوه امتیازدهی به لیگ‌ها هرسال در حال تغییر است، تغییراتی عمدتا به ضرر ایران!

کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس تا همین چند سال پیش با وجود ولخرجی‌های فراوان نمی‌توانستند نفوذ آنچنانی داشته باشند، ولی حالا وضع متفاوتی را رقم می‌زنند. قهرمانی السد در لیگ قهرمانان آسیا و سوم شدن این تیم قطری در جام باشگاه‌های جهان باعث شده تا به لحاظ کیفی نیز فوتبال باشگاهی این کشورها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. زیرساخت‌های باشگاهی آنها نیز به گونه‌ای است که در عمل امتیازهای بیشتری نسبت به تیم‌های ایرانی می‌گیرند و این بهترین بهانه برای آنهاست تا به کنفدراسیون فوتبال آسیا فشارهای لازم را وارد کنند تا نحوه امتیازدهی به لیگ‌ها تغییر کند. آنها در نشست اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا هم روی همین قضیه زوم کردند تا با نفوذی که دارند از این طریق سهمیه ایران را کاهش دهند که با مقاومت نمایندگان کشورمان مواجه شدند، اما بعید نیست فشارهای این کشورها خیلی سریع نتیجه دهد و مشکلات برای لیگ ایران دوچندان شود. سوزوکی مسئول کمیته برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان فوتبال آسیا که به همراه کاروان ژاپن در المپیک به لندن سفر کرده بود نیز این موضوع را رد نکرده و تاکید کرد، نفوذ کشورهای عربی در کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشتر از قبل شده است. وی مشکلات لیگ ایران را برای امتیازدهی بسیار زیاد دانست و این یعنی یک هشدار بزرگ!

منطقه‌بندی

اواسط پاییز آینده برای فوتبال ایران کاملا سرنوشت ساز خواهد بود. آبان ماه نتایج بررسی‌های لیگ‌های مختلف مشخص می‌شود و کشورها از امتیازاتی که برای فصل ۲۰۲۴ـ۲۰۲۴ لیگ قهرمانان آسیا در اختیارشان قرار خواهد گرفت باخبر خواهند شد. تصمیمی که در نشست اخیر AFC مبنی بر منطقه‌بندی‌شدن مناطق مختلف قاره با حمایت کشورهای شرقی و نیز عربی به تصویب رسید، می‌تواند فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار دهد. علی کفاشیان خیلی تلاش کرد تا مقابل این پیشنهاد ایستادگی کند، اما این اتفاق رخ نداد و البته در بازگشت نمایندگان ایران به تهران هیچ‌کدام از حاضران در اجلاس اخیر به این موضوع اشاره نکرده است، ولی این واقعیتی است که رخ داده و حالا مسئولان فوتبال کشور به تکاپو افتاده‌اند. ایران سال گذشته در رتبه‌بندی منطقه‌ای پنجم شد. یعنی بعد از قطر، عربستان، امارات و ازبکستان. فصل گذشته البته قطری‌ها با وجود صدرنشینی در این رتبه‌بندی چهار سهمیه کامل در لیگ قهرمانان نداشتند، ولی این‌بار شرایط فرق خواهد کرد.

عزیز محمدی، رئیس سابق سازمان لیگ و رئیس اتحادیه فوتبال ایران در این‌باره می‌گوید: «بله قرار است کشورها در هر منطقه رتبه‌بندی شوند و کشوری که در رده اول یا دوم هر منطقه قرار می‌گیرد چهار سهمیه کامل خواهد داشت. کشور سوم هم سه سهمیه قطعی و یک سهمیه غیرمستقیم خواهد داشت. به کشور چهارم نیز دو سهمیه قطعی و یک سهمیه غیرمستقیم تعلق می‌گیرد و کشور پنجم هم یک سهمیه کامل و یک سهمیه غیر مستقیم خواهد داشت.»

نکته: ایران سال گذشته در رتبه‌بندی منطقه‌ای پنجم شد؛ یعنی بعد از قطر، عربستان، امارات و ازبکستان. فصل گذشته البته قطری‌ها با وجود صدرنشینی در این رتبه‌بندی چهار سهمیه کامل در لیگ قهرمانان نداشتند، ولی این‌بار شرایط فرق خواهد کرد

وقتی از وی درباره این که چقدر احتمال دارد ایران در رده پنجم این دسته‌بندی منطقه‌ای قرار گیرد می‌پرسیم کاملا امیدوارانه جواب می‌دهد: «نباید ایران را در رده پنجم قرار دهیم. این پیش‌فرض درست نیست. سال گذشته همه حق ما را ندادند؛ البته مسئولان کنفدراسیون آسیا پذیرفتند که در امتیازدهی مشکلاتی وجود داشته و حق ایران را ندادند، ولی دیگر دیر شده بود و به اعتراض‌های ما رسیدگی نکردند. هنوز هم فرصت باقی است و اگر مشکلات جزئی که برخی ورزشگاه‌ها دارند برطرف شود، آن‌وقت می‌بینید که امتیازهای خوبی به ایران می‌رسد و ما می‌توانیم در بالای جدول قرار بگیریم.»

جدیت فدراسیونی‌ها

آنچه در روزهای گذشته از سوی فدراسیون فوتبال دیده‌ایم، متفاوت با آنی بود که در گذشته از مقر تصمیم‌گیرنده فوتبال کشور مشاهده می‌شد. جدیتی که فدراسیون و سازمان لیگ در اندک فرصت باقیمانده به خرج داده‌اند خود گواهی همه چیز است. هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در نشست اخیر خود تاکید کرد، باشگاه‌هایی که موجب کسر امتیاز از لیگ ایران شوند، شانسی برای تصاحب پروانه حرفه‌ای نخواهند داشت. بهروان، رئیس سازمان لیگ با تاکید بر این که باید برای یک‌بار هم که شده تکلیف باشگاه‌ها که در حق فوتبال کشور کوتاهی می‌کنند یکسره شود، عنوان می‌کند: «برخی‌ متاسفانه نمی‌خواهند همکاری کنند و به نظرم یکی از عواملی که باعث می‌شود آنها خیلی جدی نباشند، تصمیم‌های نه‌چندان جدی کمیته انضباطی است؛ اگر کمیته انضباطی برای یک‌بار هم که شده برخوردی کاملا جدی با این باشگاه‌ها داشته باشد، بقیه باشگاه‌ها هم حساب کار دستشان می‌آید.»

وی درخصوص این که آیا واقعا سهمیه کنونی فوتبال ایران هم از دست خواهد رفت، می‌گوید: «هر چیزی امکان‌پذیر است، ولی تصورم این است که دست‌کم سهمیه سال گذشته را حفظ کنیم.AFC اعلام کرده که حداقل امتیاز برای حضور در لیگ حرفه‌ای ۶۰۰۰ امتیاز است که در برخی بخش‌‌ها ما امتیازهای خوبی خواهیم آورد. داشتن تماشاگر و کیفیت بالای لیگ از جمله این موارد است، ولی در بعد سخت‌افزاری مشکلاتی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر آنها را کاهش دهیم. ازبک‌ها هشت استادیوم استاندارد دارند، ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها سه استادیوم ایران را با استاندارد معرفی کرده که البته همه آنها –A به حساب می‌آیند در حالی که هر هشت استادیوم ازبکستان +A هستند.»

قدم در رده یوفا

روزهایی که سپری می‌شود و همه در تب و تاب المپیک به سر می‌برند، مثل برق و باد سپری می‌شود و شهریورماه از راه می‌رسد. ماهی که قرار است بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازدید از امکانات سخت‌افزاری فوتبال باشگاهی ایران به کشورمان سفر کنند. نیمه دوم شهریور این اتفاق رخ می‌دهد و پس از آن گزارش بازرسان در اختیار کمیته برگزاری لیگ قهرمانان فوتبال آسیا قرار خواهد گرفت. درخواست کشورهای اردن و هندوستان از AFC باعث شده تا شرایط برای لیگ ایران دشوارتر شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا راهی را پیشه کرده که قبلا یوفا طی کرده بود. یوفا برای حمایت از فوتبال کشورهای درجه دومی مثل قبرس یا لیگ کشورهایی نظیر سوئیس و اتریش که سطح خیلی بالایی ندارند، شرایط حضور تیم‌های این کشورها را در لیگ قهرمانان میسر کرد که البته چندان هم از این راه بهره نبرد، با این حال شانس همچنان برای لیگ‌های کوچک‌تر وجود دارد که درلیگ قهرمانان نماینده داشته باشند. بعد از این که کنفدراسیون فوتبال آسیا در جام ملت‌ها به قهرمان چلنج کاپ فرصت داد تا به طور مستقیم در جام ملت‌ها حضور یابد، این بار زمینه‌های شرکت تیم‌های کوچک‌تر را در لیگ قهرمانان قاره فراهم آورد که این مستلزم کاهش سهمیه برخی کشورهای دیگر در مناطق مختلف است.

علی رضایی / جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.