سایه اختلافات بر نشست ژنو / تاکید بر حل مسالمت آمیز بحران سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای امنیت و اتحادیه عرب در مورد آینده سوریه توافق کردند.

بر این اساس این گروه با استفاده از ابزارهای بین المللی مانند شورای امنیت از روند تشکیل دولتی انتقالی در مقابل دولت مشروع و قانونی کنونی این کشور حمایت خواهند کرد.

 

جالب اینجا است که بنا بر تصمیم دشمنان سوریه، “بشار اسد” رئیس جمهوری این کشور نباید بخشی از دولت انتقالی باشد.

در همین حال “کوفی عنان” نماینده سازمان ملل در امور سوریه در مراسم پایانی این نشست که دقایقی پیش در ژنو برگزار شد، گفت: روند انتقال قدرت باید در فضای ایمن انجام شود.

 

وی از تمامی سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی خواست خود را ملزم به اجرای قوانین بین المللی و احترام به حقوق بشر بدانند.

وی با بیان اینکه گفتگوهای ملی با حضور تمام طرفها باید برگزار شود به زعم خود افزایش خشونتها در سوریه را محکوم کرد.

 

عنان در ادامه اظهار داشت: درگیری ها باید از طریق مذاکره و گفتگو و راههای مسالمت آمیز حل شود. به گفته وی زمان به سرعت در حال سپری شدن است و باید گامهای عملی در این راستا برداشته شود.
 

به ادعای نماینده سازمان ملل در امور سوریه، جامعه بین الملل آماده حمایت از اجرای توافقات حاصل توسط گروههای متخاصم است.عنان از دولت و گروههای مخالف در سوریه خواست در روند مورد توافق گروه اقدام مشارکت کرده و سازمان ملل و اتحادیه عرب را در این مسیر یاری کنند.

 

در ادامه این مراسم نیز “ویلیام هیگ” وزیر خارجه انگلیس به نمایندگی از شورای امنیت گفت: اعضای دائم شورای امنیت از تصمیم گروه اقدام در مورد سوریه استقبال و از اجرای کامل آن (طرح ۶ مرحله ای) حمایت می کند.

 

گفتنی است ۹ کشور گروه اقدام در نشست امروز شنبه خود در ژنو در اقدامی مداخله جویانه در مورد تشکیل دولت وحدت ملی سوریه با اختیارات کامل اجرایی توافق کردند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.