سایه بحران بر اقتصاد همسایۀ شرقی

آنهم در حالی که این کشور برای بهبود اقتصادش به کمکها و سرمایه های خارجی نیاز دارد. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال مالی ۲۰۱۲ و به طور مشخص طی ۱۱ ماه اخیر تا ۳۰ می به میزان ۴۸٫۳ درصد یعنی ۷۵۶٫۴ میلیون دلار کاهش داشته است. در ماه می سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ۹۰٫۲ میلیون دلار کاهش یافت که در مقایسه با سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۷۱٫۱ میلیون دلار کاهش داشته است.
میزان سرمایه گذاریهای خالص نیز در سال مالی ۲۰۱۲ و در ماههای می و جولای به ۶۲٫۵ درصد یعنی ۶۷۸٫۹ میلیون دلار افت پیدا کرد در حالیکه این میزان در سال مالی ۲۰۱۱ رقم ۱،۸۱۰ میلیون دلار را نشان می داد. بی ثباتی سیاسی در حالی گریبانگیر پاکستان است که سایۀ انتخابات زودهنگام نیز بر کشور سنگینی می کند و این در حالی است که دورۀ ۵ سالۀ حزب مردم در مارس ۲۰۲۲ به پایان می رسد و برخی از جریانه خواهان برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی و کنار رفتن حزب مردم از قدرت هستند.
طی گزارشی که به تازگی منتشر شده، کاهش قابل توجه سرمایه گذاریهای مستقیم خارجی سبب کاهش میزان ذخایر صندوق تبادلات خارجی شده، نرخ تبادلات کاهش یافته و پاکستان را در وضعیت خطرناکی قرار داده است. با کاهش ارزش روپیه، نرخ تبادل دستخوش نوسانات زیادی می شود به گونه ای که در مقابل کاهش ارزش هر یک روپیه در مقابل دلار بدهی پاکستان به میزان ۶۰ میلیارد روپیه بالا می رود. ارزش روپیه در مقابل دلار از ابتدای جولای ۲۰۱۱ به میزان ۹ روپیه کاهش یافته و میزان بدهی خارجی دولت نیز مبلغ ۵۴۰ میلیارد روپیه افزایش یافته است.
در میان صنایعی که بیشترین خسارات را به دلیل بحران اقتصادی متحمل شده اند، صنعت گاز و نفت، شیمیایی، ساخت و ساز، الکترونیک و نساجی قرار دارند که شاهد بیشترین کاهش سرمایه گذاری خارجی بوده اند. صنعت نفت و گاز پاکستان به تنهایی سرمایه ای معادل ۵۲۶ میلیون دلار را جذب کرده است، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۱، ۴۳۲ میلیون دلار بود.

خلیج تایمز/ ۲۰ جولای ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.