سایه سنگین شکست بر سر اوباما

انتظار می رود که حزب باراک اوباما در انتخابات پیش روی نمایندگان نتواند پیروزی در خور توجهی به دست آورد.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،با گذشت پنج سال از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا وی هنوز نتوانسته است یک برگ برنده پیروز به دست آورد و این در حالی است که محبوبیت او نیز مطابق با معیارهای امریکایی روز به روز در حال کاستن است. مرکز بین المللی گالوپ در تازه ترین گزارش خود تاکید کرده است که میزان محبوبیت وی تا ۴۳ درصد کاهش یافته و این در حالی است که یارانش در حزب دموکرات نیز روز به روز بیشتر از او فاصله می گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به لیبرال های مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، بارزترین مخالفت با او در زمینه انرژی است. در ایالت های لویزیانا و آلاسکا که ایالت های نفت خیز امریکا محسوب می شوند، نماینده های حزب دموکرات سنا که دوره نمایندگی شان رو به پایان است به اوباما خورده می گیرند که در ساخت خط لوله های نفتی کایسون تعلل نشان داده و این مساله هزینه های بسیاری را متحمل حزب کرده است.

دیوید پارکر، استاد دانشگاه ایالت مونتانا در این باره می گوید: «هیچ اثری از اوباما در آلاسکا یا لویزیانا یا آرکانزاس نمی بینید.»

مساله انتخاباتی مساله بسیار حساس و مهمی برای دموکرات ها محسوب می شود. آنها در حال حاضر تلاش دارند تا اکثریت کرسی های سنا را در انتخابات پیش رو از دست ندهند. رقابتی که قرار است بر سر ۳۶ کرسی از یک صد کرسی سنا صورت بگیرد و از این تعداد در حال حاضر ۲۱ کرسی در اختیار دموکرات ها است و سهم جمهوریخواهان از این تعداد ۱۵ کرسی است. در حالی که جمهوریخواهان که فعلا ۴۵ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند تنها منتظرند که شش کرسی دیگر به دست آورند تا اکثریت سنا را از آن خود کنند. جمهوریخوهان معتقدند که در حال حاضر بهترین فرصت برای پیروزی آنها فراهم شده و در حالی که محبوبیت اوباما به پایین ترین حد خود طی پنج سال گذشته رسیده است آنها می توانند به راحتی اکثریت سنا را از آن خود کنند. آنها برای رسیدن به این هدف به آرای رای دهندگان در ایالت های غربی امریکا یعنی ویرجینیا، مونتانا، داکوتای جنوبی و تا اندازه ای کارولینای شمالی، کولورادو و آیوا حساب کرده اند. ایالت هایی که عموما گرایششان به سمت جمهوریخواهان است تا دموکرات ها. در صورتی که جمهوریخواهان بتوانند اکثریت سنا را به دست آورند آن گاه می توانند به تصاحب اکثریت کنگره نیز فکر کنند. تحلیلگران معتقدند که در حال حاضر جمهوریخواهان بیش از ۵۰ درصد شانس برای رسیدن به این هدف دارند.

این روزها دموکرات هایی که دوره نمایندگی شان در سنا رو به پایان است تلاش می کنند که خود را متمایز از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نشان دهند تا شاید بتوانند تا اندازه ای محبوبیت از دست رفته دموکرات ها را احیا کنند.

انتخابات میان دوره ای مجالس نمایندگان امریکا هر دو سال یک بار برگزار می شود که در آن همه کرسی های کنگره و نیمی از کرسی های مجلس سنا تغییر می کنند. انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز هر چهار سال یک بار برگزار می شود.

مرلی پلاک، استاد دانشگاه ایموری در جورجیا در این باره می گوید: «این روزها دموکرات هایی که دوره نمایندگی شان در سنا رو به پایان است تلاش می کنند که خود را متمایز از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نشان دهند تا شاید بتوانند تا اندازه ای محبوبیت از دست رفته دموکرات ها را احیا کنند.»

در کنار مساله انرژی مساله مهاجرت های غیر قانونی نیز پاشنه آشیل دموکرات ها محسوب می شود که به یک نگرانی بزرگ نزد آنها تبدیل شده است. کنگره با برنامه های اوباما برای مقابله با این بحران مخالفت می کند و این در حالی است که میزان مهاجرت های غیر قانونی به امریکا روز به روز افزایش می یابد. در سایه نبود قوانین سخت گیرانه بر سر ورود مهاجران غیر قانونی در حال حاضر هزاران نفر در امریکا بدون داشتن گواهی قانونی اقامت دارند. مساله ای که می تواند شکست بزرگ سیاسی و اجتماعی برای باراک اوباما و حزب دموکرات رقم بزند.

به طور کلی انتظار می رود که حزب باراک اوباما در انتخابات پیش روی نمایندگان نتواند پیروزی در خور توجهی به دست آورد. تا کنون شخص باراک اوباما تلاش کرده است خود را از تبلیغات انتخاباتی دور نگه دارد، وی هنوز برای حمایت از نمایندگان دموکرات دیداری انجام نداده و در مراسم ویژه جمع آوری کمک های مردمی نیز شرکت نکرده است.

دموکرات ها امیدوارند که انتخابات ۲۰۲۴ مشابه انتخابات ۲۰۰۶، در نیمه های دور دوم دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو. بوش نشود. در آن موقع محبوبیت جورج بوش مثل وضعیت فعلی اوباما رو به کاهش بود اگر چه به دلیل جنگ عراق وضعیت او بسیار بدتر از اوباما بود. در آن موقع نیز بوش از شرکت در تبلیغات هم حزبی هایش خودداری می کرد مبادا که بر وضعیت حزبش تاثیر منفی بگذارد. با این وجود جمهوریخواهان باز هم در انتخابات شکست سنگینی را تجربه کردند. آیا مشابه همان تجربه را این بار دموکرات ها تجربه خواهند کرد؟


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.