سایه سنگین کرونا بر فارس/ مرگ ۴۲ نفر در ۲۴ ساعت

ایسنا/فارس سایه سنگین و سیاه کرونا همچنان بر استان پهناور فارس سایه انداخته و علیرغم به کار افتادن تمام ظرفیت‌ها برای مهار، این بیماری همچنان می‌تازد و قربانیان جدیدی می‌گیرد.

زمانی حوادث جاده‌های مهمترین عامل مرگ در استان فارس به شمار می‌رفت اما اکنون کووید۱۹، با گرفتن جان بیش از ۲۳۰۰ نفر طی ۹ ماه، خاطره‌ای تلخ از روزهای سیاه سال ۱۳۹۹ در ذهن مردم این دیار، حک کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چهارشنبه پنجم آذر در حالی پشت میکروفن جلسه اعلام وضعیت آماری شیوع کرونا در شیراز قرار گرفت، که به شدت اندوهگین و نگران بود.

دکتر عبدالرسول همتی با تاکید براینکه مدافعان سلامت در فارس، علیرغم خستگی جانفرسای فعالیت شبانه روزی طی ۹ ماه گذشته، همچنان ایثارگرانه در عرصه خدمت رسانی هستند، از مردم خواست که به پاس قدردانی و حرمت پزشکان، پرستاران و سایر کادر بیمارستانها هم که شده، تا حد امکان در خانه بمانند و اگر بیرون از خانه تردد دارند، پروتکل‌ها را مراعات کنند.

همتی با اشاره به از دست رفتن جان ۴۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، خاطرنشان کرد: با اضافه شدن این تعداد، آمار کل قربانیان این ویروس منحوس، در استان فارس به ۲۳۱۴ نفر رسیده؛ آماری که گویای جدی بودن مشکل است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: از تعداد کل قربانیان این بیماری، ۱۱۳۹ نفر، یعنی قریب به نیمی از آنان، متعلق به شهرستان شیراز است و بعد از آن مرودشت، با ۱۸۲ نفر، کازرون با ۷۲ نفر، آباده با ۵۹ نفر، داراب با ۳۳ نفر، ممسنی با ۳۶ نفر، اقلید با ۳۵ نفر و لامرد با ۳۱ نفر قرار دارد.

او با اشاره به اینکه شمار فوت شدگان در شهرهای لارستان، جهرم و فسا، از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی آن شهرستانها اعلام می‌شود، بخش مهمی از این آمار را سهم آن سه شهرستان دانست.

همتی با بیان اینکه شمار قربانیان در سراسر فارس، افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: از تعداد کل فوت شدگان ۳۰ مورد کوار؛ ۲۷ مورد خرم بید؛ ۲۶ مورد زرقان؛ خرامه و استهبان هر کدام ۲۵ مورد؛ سپیدان و قیروکارزین هر کدام ۲۴ مورد؛ ۲۲ مورد نی ریز؛ ۱۶ مورد فیروزآباد؛ زرین دشت، پاسارگاد، ارسنجان و سروستان هر کدام ۱۵ مورد؛ ۱۴ مورد رستم؛ ۱۱ مورد بوانات؛ مهر و بیضا هر کدام ۹ مورد؛ ۶ مورد کوه چنار؛ ۴ مورد فراشبند؛ سرچهان و بختگان هر کدام یک مورد را به خود اختصاص داده‌اند.

این مقام مسئول گفت: در استان فارس از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، نزدیک به ۴۸۰ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار تهیه شده است که از این تعداد، ۱۴۰ هزار و ۶۹۰ مورد مثبت شناسایی شده است و خوشبختانه ۱۲۴ هزار و ۴۳۳ نفر از آنان بهبود یافته‌اند.

همتی ادامه داد: هم اکنون دو هزار و ۲۹۷ بیمار مشکوک و علامت دار در بیمارستان های استان بستری هستند، همچنین از این تعداد، ۳۸۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های سطح استان بستری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که در همین شرایط سخت هم می توانیم با استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها و پرهیز از ترددهای غیرضرور، از ابتلا به بیماری کووید۱۹ پیشگیری کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.