سبک زندگی مترقی یعنی دین به شما اجازه نمی دهد پشت سر هیچ کس حرف بزنی/ کفاره غیبت کردن چیست؟

۰۹اردیبهشت،

مکتبی که به شما اجازه حرف زدن پشت سر اشخاص را نمی دهد بالاترین مدل سبک زندگی و احقاق حقوق بشر را مد نظر دارد. مکتبی که در آن اگر پشت سر فردی غیبت او را کردی تا ۴۰ روز سخن گفتنت هم با خالق مورد قبول واقع نخواهد بود.

گلچین خبرآنلاین از احادیثی با موضوع ممنوعیت و کفاره غیبت که توسط پیامبر(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) روایت شده است را بخوانید.

موضوع

ائمه معصومین

حدیث

معنای واقعی غیبت

 

 

 

پیامبر (ص)

 

آیا مى دانید غیبت چیست؟ عرض کردند: خدا و پیامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: این که از برادرت چیزى بگویى که دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گویم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گویى در او باشد، غیبتش کرده اى و اگر آنچه مى گویى در او نباشد، به او تهمت زده اى. (۱)

غیبت و پذیرفته نشدن نماز و روزه

پیامبر(ص)

هر کس از مرد یا زن مسلمانى غیبت کند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او در نظر خدا بالا نمی رود. مگر این که غیبت شونده او را ببخشد.(۲)

شنونده غیبت

امام على (ع)

شنونده غیبت، مانند غیبت کننده است.    (۳)

کفاره غیبت

پیامبر(ص)

کفّاره غیبت این است که براى شخصى که از او غیبت کرده اى، آمرزش بطلبى. (۴)

وظیفه فرد در جمع غیبت کننده

پیامبر(ص)

اگر در میان جمعى بودى و از کسى غیبت شد، او را یارى کن و آن جمع را از غیبت کردن بازدار و از میانشان بعضیز و برو. (۵)

نتیجه دفاع از کسی که از او غیبت شده

 

امام باقر(ع)

کسى که در حضور او از برادر مؤمنش غیبت شود و او به یاریش بعضیزد، خداوند در دنیا و آخرت او را یارى دهد و کسى که در حضور او از برادر مؤمنش غیبت شود و او ـ با آن که مى تواند یاریش کند ـ به یارى او برنخیزد و از وى دفاع نکند، خداوند او را در دنیا و آخرت پَست گرداند. (۶)

انتقال اعمال با غیبت

 

 

 

 

پیامبر(ص)

روز قیامت فردى را مى آورند و او را در پیشگاه خدا نگه مى دارند و کارنامه اش را به او مى دهند، اما حسنات خود را در آن نمى بیند. عرض مى کند: الهى! این کارنامه من نیست! زیرا من در آن طاعات خود را نمى بینم! به او گفته مى شود: پروردگار تو نه خطا مى کند و نه فراموش. عمل تو به سبب غیبت کردن از مردم بر باد رفت. سپس مرد دیگرى را مى آورند و کارنامه اش را به او مى دهند. در آن طاعت بسیارى را ملاحظه مى کند. عرض مى کند: الهى! این کارنامه من نیست! زیرا من این طاعات را بجا نیاورده ام! گفته مى شود: فلانى از تو غیبت کرد و من حسنات او را به تو دادم. (۷)

غیبت نشانه حسود

 

امام صادق(ع)

لقمان به فرزندش گفت: حسود را سه نشانه است: پشت سر غیبت مى کند، روبه رو تملّق مى گوید و از گرفتارى دیگران شاد مى شود.(۸)

(۱)الترغیب و الترهیب، ج۳، ص۵۱۵، ح۳۱   – (۲)بحارالأنوار، ج۷۵، ص ۲۵۸، ح۵۳   –(۳)غررالحکم، ج۱، ص ۳۰۷، ح۱۱۷۱ –  (۴)امالى طوسى، ص ۱۹۲  –(۵) کنزالعمال، ج۳، ص۵۸۶، ح -۸۰۲۸  (۶)ثواب الاعمال، ص ۱۴۸  – (۷)جامع الأخبار، ص ۴۱۲ –  (۸)خصال، ص ۱۲۱


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.