ستایش هالیوود ریپورتر از «پله‌ آخر» علی مصفا/ «سینمای ایران سرشار از فیلمسازان کلاس جهانی است»

نشریه‌ی سینمایی هالیوود ریپورتر نوشت: فیلم «پله‌ی آخر» ساخته‌ی علی مصفا یادآوری دوباره‌ی این واقعیت است که سینمای ایران سرشار از فیلمسازان در سطح جهانی است.

به گزارش ایسنا، در پی نمایش فیلم «پله‌ی آخر» به کارگردانی و نویسندگی علی مصفا در جشنواره‌ی کارلووی‌ واری که موفق به کسب دو جایزه‌ی فیپرشی و بهترین بازیگر زن (لیلا حاتمی) شد، نشریه‌ی معتبر هالیوود ریپورتر به نقد این فیلم پرداخت و لب به تحسین آن گشود.

این نشریه‌ی سینمایی نوشت: پس از آنکه سینمای ایران از موفقیت بی‌سابقه «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در کسب جایزه‌ی اسکار و قرار گرفتن در کانون توجه جهانی لذت برد، به نظر می‌رسد این‌بار نوبت فیلم «پله‌ی آخر» است که در جشنواره‌های بین‌المللی بدرخشد و فروش جهانی قابل‌توجهی به دست آورد؛ حتی اگر به خاطر ستاره‌ی فیلم «جدایی» و همسر کارگردان فیلم (علی مصفا) باشد.

هالیوود ریپورتر در ادامه‌ آورده است: «پله‌ی آخر» آمیزه‌ای از معمای پلیسی، مثلث عشقی و تفکر شاعرانه به مرگ است؛ یک درام جذاب از ایران معاصر. لیلا حاتمی که بی‌شباهت به “ایزابلا روسلینی” (بازیگر سرشناس ایتالیایی) نیست، در این فیلم کمتر از علی مصفا مقابل دوربین رفته است که نه تنها در نقش نویسنده و کارگردان ظاهر شده، بلکه در کنار همسرش به نقش‌آفرینی نیز پرداخته است.

در این فیلم علی مصفا در نقش خسرو و همسر لیلی (لیلا حاتمی) بازی می‌کند و داستان فیلم درباره‌ی یک مهندس معمار مبتلا به بیماری است که می‌میرد و البته از همان ابتدا مخاطب با روایتی طعنه‌آمیز از این موضوع آگاه می‌شود که این یادآور “ویلیام هولدن” در فیلم «سان‌ست بولوار» یا “کوین اسپیسی” در فیلم «زیبای آمریکایی» است.

به گزارش هالیوود ریپورتر، فیلم «پله‌ی آخر» وقایع را به شکل غیرخطی و نامنظم روایت می‌کند و به شکل کنایه‌آمیز به بازگویی روابط پیچیده‌ی احساسی و دلایل مرگ خسرو (علی مصفا) می‌پردازد. این فیلم به طور نسبی برگرفته از رمان «مرگ ایوان ایلیچ» اثر “تولستوی” و رمان «مردگان» اثر “جیمز جویس” است، گرچه موسیقی، شعر و طنز تنیده شده در روایت فیلم مستقیما برگرفته از ادبیات کلاسیک فارسی است.

ساختار غیرخطی روایت این فیلم نوعی حس امپرسیونیستی در مخاطب ایجاد می‌کند که گویا چیزی در داستان فیلم مبهم است، اما علی مصفا با اضافه کردن مایه‌ی کمدی به جذابیت فیلم افزوده است.

«پله‌ی آخر» در اولین نمایش خود در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه اقتباسی را نیز به خود اختصاص داد. این دومین ساخته‌ی بلند علی مصفا و اولین حضور بین‌المللی آن در جشنواره‌ی کارلووی‌واری بود.
 


سینما نگار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.