سخنان دکتر الهام دربارهٔ مصوبه قانونی دولت درخصوص جذب و ساماندهی نیروی انسانی

۱۹م دیماه ،

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تاکید کرد:

اجرای مصوبه استخدامی دولت با قدرت، سرعت و دقت /برگزاری آزمون عمومی برای استخدامهای نهاد ریاست جمهوری :
دکتر الهام با اشاره به بعضی انتقادات از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در خدمت دوستان در هیأت تطبیق قوانین مجلس هستیم و از برگزاری جلسات بحث و بررسی پیرامون این مصوبه استقبال می‌کنیم. الهام اضافه می‌کند: هیأت تطبیق قوانین مجلس شأن مشورتی برای رئیس مجلس دارد و ما حاضریم اگر از نظر دوستان اشکالاتی در مصوبه وجود دارد، درخصوص آن مباحثه کنیم اما اصل مصوبه قطعی و اجرایی است .
گروه سیاسی رسانه‌ها و بعضی سیاسیون طی چند روز قبل با دستاویز قرار دادن مصوبه قانونی دولت درخصوص جذب و ساماندهی نیروی انسانی، بهانه تازهی برای تخریب قوه مجریه تراشیده و تمرکز حملات و هجمه‌های رسانه‌ای خود را به این سمت برده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که مصوبه قانونی دولت درخصوص جذب نیروی انسانی در نهاد ریاست جمهوری، استانداری و دستگاه‌های دولتی و اجرایی سطح کشور، توسط جمعی از حقوقدانان تهیه و تنظیم شده و به تصویب اعضای هیأت دولت رسیده است ضمن آن که تصویب این مصوبه از چند جهت ضروری به نظر می‌رسد. اولاً؛ تعداد بالایی از نیروهای جوان، متخصص و متعهد کشور در آزمون‌های استخدامی مربوطه شرکت نموده و با کسب شرایط لازم، منتظر مجوز استخدام خود در دستگاه‌های مختلف می باشند که این مصوبه سبب خروج این گونه اشخاص از بلاتکلیفی و ورود آنان به عرصه کار، فعالیت و خدمتگزاری در کشور می‌شود.
ثانیاً؛ علاوه بر نیروهای منتظر جذب در دستگاه‌های دولتی، تعداد بالایی از اشخاصی که در حال حاضر مشغول فعالیت در بدنه دستگاه‌های اجرایی به صورت نیروهای قراردادی و شرکتی می باشند، مدت‌ها است انتظار تبدیل وضعیت خود را می‌کشند این مصوبه، مشکلات این قشر را حل کرده و البته برای قوه مجریه نیز امکان نظارت و ساماندهی بهتر و دقیق‌تر این نیروها را فراهم می‌نماید. ضمن آن که باید توضیح داده شود تعداد بالایی از سهمیه جذب در نهاد ریاست جمهوری و دستگاه‌های اجرایی به همین نیروهای تبدیل وضعیت اختصاص دارد که بعضی از آنان بیش از ۱۸ سال است که به صورت قراردادی با نهاد ریاست جمهوری یا دیگر دستگاه‌ها همکاری می‌کنند.
ثالثاً؛ با توجه به نیازهای موجود در قوه مجریه، این مصوبه به اشتغالزایی و ایجاد روحیه امید در کشور کمک کرده و امکان اشتغال تعدادی از جوانان متخصص و متعهد را در بدنه دولت اسلامی فراهم می‌نماید. ضمن آن که درخصوص نحوه اجرای این مصوبه و چگونگی جذب نیروی انسانی در بدنه دولت، دستگاه‌های نظارتی مسئول می‌توانند نظارت دقیق و همه‌جانبه‌ای داشته باشند تا این مصوبه به خوبی و به نحو احسن اجرا شود. با این حال، مشخص نیست چرا عده‌ای از سیاسیون علاقه‌مند می باشند این مصوبه قانونی را که به نفع مردم و جوانان جویای کار است، به عنوان اختیارات ویژه و بی‌ضابطه‌ای قلمداد کنند که با اهداف سیاسی انجام شده است!
مصوبه دولت روح امید را به جامعه تزریق می‌کند
دکتر الهام معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در این خصوص ضمن اشاره به این که یکی از امیدهای جوانان کشور برای ادامه تحصیل و آینده، به دست آوردن شغل مناسب است، می‌گوید: اگر استخدام دستگاه‌های دولتی تعطیل باشد، نشاط جوانان کاهش می‌یابد. سخنگوی دولت معتقد است در صورت عدم دسترسی جوانان به شغل مناسب، اشخاص گریزان شده و میزان مهاجرت‌ها افزایش می‌یابد.
الهام اضافه می‌کند: وقتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، تعداد بالایی از جوانان متخصص را تربیت می‌کنند، چرا نباید از ظرفیت این اشخاص استفاده کرد. رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت معتقد است: توقف استخدام در نظام اداری کشور نا‌امیدی ایجاد می‌کند و اگر عدالت استخدامی حاکم نباشد، در میان جوانان یأس ایجاد می‌شود.
دکتر الهام با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای جذب تعداد بالایی از متقاضیان استخدام در دستگاه‌های دولتی اظهار می‌دارد: باید از ظرفیت نیروی انسانی در جهت ارتقای دستگاه اداری کشور بهره برد و همچنین از این فرصت برای تبدیل وضعیت و ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی استفاده کرد. الهام اضافه می‌کند: با این مصوبه تعداد بسیاری از جوانان مستعد و متعهد کشور، امکان اشتغال یا تبدیل وضعیت می‌یابند. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با اشاره به حجم مطالعات کارشناسی که در خصوص این طرح انجام شده، می‌گوید: آقایان دکتر عزیزی و فروزنده که متخصص در این امور می باشند، مطالعات و زحمات کارشناسی فراوانی برای تنظیم این مصوبه متقبل شده‌اند.
قانون اساسی اختیارات استخدامی را به رئیس جمهور داده است
سخنگوی دولت با اشاره به بعضی انتقادات از مصوبه فوق تأکید می‌کند: نباید بگوییم این مصوبه خلاف قانون است، بلکه اختلاف برداشت از قانون امری طبیعی و عادی محسوب می‌شود. اصل ۱۲۶ قانون اساسی اختیارات اداری و استخدامی را به رئیس جمهور اعطا کرده و رئیس جمهور هم می‌تواند براساس قانون، این اختیارات خود را به فرد دیگری تفویض نماید.
مصوبه دولت را با قدرت، دقت و سرعت اجرایی می‌کنیم
دکتر الهام با تأکید مجدد بر این نکته که مصوبه فوق کاملاً قانونی است، می‌گوید: این مصوبه را با قدرت، دقت و سرعت اجرا می‌کنیم و مأموریت بنده نیز در طول دوران مسئولیتم در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، اجرای دقیق همین مصوبه است. رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به بعضی مخالفت‌های مجلس درخصوص این مصوبه اظهار داشته: ما در خدمت دوستان در هیأت تطبیق قوانین مجلس هستیم و از برگزاری جلسات بحث و بررسی پیرامون این مصوبه استقبال می‌کنیم. الهام اضافه می‌کند: هیأت تطبیق قوانین مجلس شأن مشورتی برای رئیس مجلس دارد و ما حاضریم اگر از نظر دوستان اشکالاتی در مصوبه وجود دارد، درخصوص آن مباحثه کنیم اما اصل مصوبه قطعی و اجرایی است.
سایر قوا هم از فواید این مصوبه بهره‌مند می‌شوند
دکتر الهام در پایان بار دیگر تأکید می‌کند: این مصوبه دولت سبب ایجاد امید و اشتغال در جامعه شده و اجرای آن کاملاً منطبق با سیاست‌های اداری کشور و فرصتی ارزشمند و تاریخی برای تزریق نیروهای جوان و باانگیزه به بدنه اجرایی کشور است، ضمن آن که قوای قضائیه و مقننه نیز از فواید این مصوبه بهره‌مند خواهند شد.
کلیه استخدام‌ها در نهاد ریاست جمهوری بر اساس آزمون عمومی است
نهاد ریاست جمهوری نیز روز قبل در پاسخ به قضاوت‌ها و هجمه‌های غیرمنصفانه علیه دولت درخصوص موضوع استخدام، با انتشار یافتن اطلاعیه‌ای تأکید کرد؛ مسئولین نهاد ریاست جمهوری هیچ گونه دخالتی در آزمون و مراحل استخدام ندارند و عدالت استخدامی و پایبندی به قانون و ایجاد فرصت برابر برای همه جوانان عزیز در سراسر کشور را بر خود فرض می‌داند. در بخشی از اطلاعیه نهاد ریاست جمهوری آمده است:
۱- کلیه استخدام‌ها در نهاد ریاست جمهوری همانند دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور بر اساس آزمون عمومی است.
۲- مسئولین نهاد ریاست جمهوری هیچ گونه دخالتی در آزمون و مراحل استخدام ندارند و عدالت استخدامی و پایبندی به قانون و ایجاد فرصت برابر برای همه جوانان عزیز در سراسر کشور را بر خود فرض می‌داند.
۳- آزمون عمومی برای استخدام توسط سازمان سنجش برگزار می‌گردد و همه اشخاص واجد شرایط در سراسر کشور می‌توانند در آزمون شرکت نمایند.


استخدام
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.