سخنان محمدزاده، صیانت از جایگاه خبرنگاران و دلسوزانه بود

کد خبر: ۸۲۹۲۳

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت – ۲۳:۱۹

 

صاحب نظران رسانه و مطبوعات در واکنش به تحریف سخنان معاون مطبوعاتی ارشاد:

خبرنگار کسی است که کار مستمر و دائمی‌اش و اصلی فعالیت خبری در تحریریه باشد و توانایی انجام کار خبرنگاری را دارا باشد و درنتیجه صنف مطبوعات یا سندیکای مطبوعات موجود هم تایید کند که وی توانایی فعالیت در حرفه‌ی خبرنگاری را دارد

بولتن نیوز: در سال های اخیر، و به دنبال افزایش تعداد نشریات، سایت های الکترونیکی، مجلات وهفته نامه ها و … تعریف شغل خبرنگاری و رفتار و سطح کیفی خبرنگاران با تغییرات بسیاری مواجه شده است.



عده ای از فعالان سیاسی، مدیران و کارشناسان حرفه های مختلف برای آن که تریبون داشته باشند یا مسائل تخصصی صنف خود را دنبال کنند اقدام به انتشار نشریه یا رسانه و سایت اینترنتی کرده اند و تقریبا اکثر شرکت ها ودستگاه های اجرایی صاحب رسانه خود هستند.
براین اساس، این پرسش برای خبرنگاران با سابقه که به طور تمام وقت در نشریات و رسانه های مستقل کار می کنند و تنها از محل حقوق خبرنگاری زندگی می کنند، این پرسش ایجادشده که تعریف درست خبرنگار چیست، آیاتمام کسانی که در شرکت ها و دستگاه های اجرایی و روابط عمومی ها کار می کنند خبرنگار محسوب می شوند آیا هر کس که برای حرفه خود سایت و رسانه ایجاد می کند، خبرنگار محسوب می شود و آیا تسهیلات و امکانات دولتی از قبیل هدیه رئیس جمهور به خبرنگاران و همچنین وام یا بیمه و… باید به همه این افراد اختصاص یابد یا این که فقط باید کسانی از این تعریف و مسوولیت های آن برخوردار شوند که تنها ازاین طریق ارتزاق می کنند و به طور تمام وقت در این حرفه مشغول به کار هستند؟
نکته مهم دیگر این است که آیا هر کس که می تواند مقاله یا گزارشی بنویسد و در نشریه و رسانه ای منتشر کند باید خبرنگار محسوب شود؟
در این جاست که برخی کارشناسان و مسوولان فرهنگی کشور معتقدند که باید وضعیت حرفه خبرنگاری ساماندهی شود و افراد به واسطه سابقه کار و ارزشیابی سال های تجربه و دانش وتعداد مقالات  و خبرهایی که تولید کرده اند، به عنوان خبرنگار محسوب شوند.
چگونه می توان خبر از ده ها هزار خبرنگار در سراسر کشور داد در حالی که چند سال پیش برای تشکیل انجمن صنفی روزنامه نگاران و رسیدن به حد نصاب رسمیت جلسه، کمتر از ۵۰۰ نفر در سالن جلسات حاضر می شدند؟ اگر ما ده ها هزار خبرنگار داریم چرا تنها به هنگام استفاده از امتیازات، شاهد حضور آنها هستیم و از نظر ساماندهی و ارائه آثار یا شرکت در تشکل های صنفی، شاهد حضور این افراد نیستیم.
براین اساس، به نظر می رسد که برخی افراد که فعالیت هایی غیر از خبرنویسی را به عهده دارند یا به شغل و حرفه غیر رسانه ای اشتغال دارند اما در کنار آن چند ساعت در روز نیز به کار روزنامه نگاری مشغول هستند، و لذا نمی توان همه این افراد را خبرنگار نامید و دولت نیز در ارائه امکانات و تسهیلات و امکانات به آنها دچار مشکل می شود.
براین اساس، آقای محمد زاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد که مسوول این نهاد تصمیم گیر و متولی مطبوعات کشور است، نکات مهمی را در جهت صیانت از جایگاه رفیع خبرنگاری و دفاع درست و تعریف درست از خبرنگاران مطرح کرده بود  و ساماندهی خبرنگاران و شناسایی و ارزیابی سطح دانش و تجربه ودرجه استادی آنها را مطرح کرده بود که قاعدتا از سوی خبرنگاران واقعی و با سابقه باید مورد حمایت قرار می گرفت و از آن دفاع می شد.
اما متاسفانه برخی همکاران و رسانه ها، با تحریف این سخنان وحذف بخش هایی از آن و نقد غیر منصفانه، این گونه مطرح کردند که آقای محمد زاده به جایگاه خبرنگاری بی احترامی کرده است.
در حالی که دفاع درست از جایگاه خبرنگاری این است که هدیه رئیس جمهور با احترام به آدرس محل کارخبرنگاران ارسال شود نه این که چند برابر تعداد خبرنگاران شناخته شده به نهاد ریاست جمهوری مراجعه کنند و مشخص شود که نامه عده ای ثبت نشده و حتی نامه عده ای از خبرنگاران واقعی نیز ثبت نشده است.
براین اساس، لازم است که همکاران و خبرنگاران رسانه ها، از ساماندهی و ارزیابی تجربه وسابقه ودانش کیفی خبرنگاران دفاع کنند و اجازه دهند که این حرفه نیز مانند حرفه مهندسی نظام مهندسی داشته باشد و مانند حرفه پزشکی نظام پزشکی داشته باشد و نظام خبرنگاری یانظام روزنامه نگاری نیز حق خبرنگاران و روزنامه نگاران حرفه ای و باتجربه است و باید طبق تعریف جهانی برای آن راهکار علمی انتخاب کرد و اتفاقا سخنان آقای محمد زاده فتح باب و نقطه شروعی است که می تواند از جایگاه روزنامه نگاری کشور صیانت کند و شان واحترام خبرنگاران را ارتقا دهد….


در این زمینه، دکتر امیدعلی مسعودی – استاد ارتباطات در گفت وگو با ایسنا و در واکنش به تحریف سخنان معاون امور مطبوعاتی ارشاد تاکید کرد: خبرنگار کسی است که کار مستمر و دائمی‌اش و اصلی فعالیت خبری در تحریریه باشد و توانایی انجام کار خبرنگاری را دارا باشد و درنتیجه صنف مطبوعات یا سندیکای مطبوعات موجود هم تایید کند که وی توانایی فعالیت در حرفه‌ی خبرنگاری را دارد.
وی با بیان این‌که بنده در دومین سمینار مسائل مطبوعات ایران مطرح کردم که حرفه‌ی خبرنگاری در تمام دنیا تعریف شده است گفت: اگر هر فردی بیاید و یک مقاله بنویسد یا در ماه دو خبر بدهد، خبرنگار محسوب نمی‌شود اظهار کرد: این موضوع مانند این است که مثلا اگر کسی تنها یک ساختمان بسازد، مهندس نخواهد شد و یا یک پزشک باید جایگاه حرفه‌یی خود را در نظام پزشکی داشته باشد.
این عضو هیات عینی دانشگاه سوره ادامه داد: در کشوری مانند فرانسه خبرنگار کسی است که کار مستمر و دائمی‌اش فعالیت خبری در تحریریه باشد و توانایی انجام کار خبرنگاری را دارا باشد و درنتیجه صنف مطبوعات یا سندیکای مطبوعات موجود هم تایید کند که وی توانایی فعالیت در حرفه‌ی خبرنگاری را دارد.
وی با اشاره به صحبت‌های اخیر معاون امور مطبوعاتی ارشاد درباره‌ی آمار خبرنگاران در کشور اظهار کرد: ما می‌دانیم که در صنف روزنامه‌نگاری یا خبرنگاری چند نفر حرفه‌یی وجود دارد که شرایط اصلی این حرفه را دارا هستند، صحبت آقای محمدزاده هم این نیست که خدای نکرده بخواهند کسی را منکوب و یا با کسی برخورد کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: هر صنفی برای خود تشکیلاتی دارد و از مدت‌ها قبل شورا یا انجمنی در این حوزه تعریف شده است. بنابراین در حوزه‌ی خبرنگاری و روزنامه‌نگاری هم باید یک صنف تعریف و در آن تایید شود که آیا فرد به عنوان خبرنگار می‌تواند نسبت به انجام کار خبری اقدام کند یا خیر.
مسعودی با اشاره به اهمیت کار خبرنگاری تصریح کرد: اگر خبرنگار خدای نکرده خبری را در جهت مسموم شدن فضای جامعه مطرح کند، قطعا خطراتی جامعه را تهدید خواهد کرد و این نشان دهنده اهمیت حرفه روزنامه‌نگاری است.
او تصریح کرد: باید در حوزه‌ی خبرنگاری، صنفی را مشخص کنیم و درنتیجه روزنامه‌نگاران و نویسندگان مطبوعات باید صنفی داشته باشند و پس از آن شورای صنفی مطبوعات از اجتماع این شوراهای صنفی تشکیل شود؛ هم‌چنین باید با حضور نماینده‌ی دولت و قوه‌ی قضاییه شورای عالی مطبوعات کشور تشکیل شود تا اگر کسی در این حرفه تخلفی بکند، بتوان با مراجعه به نظام مطبوعاتی کشور، این تخلف را پی‌گیری کرد و یا از حقوق قانونی خبرنگاران به نحو احسن دفاع کرد.
او درباره سازوکارهای شرایط حرفه‌ خبرنگاری تاکید کرد: تا وقتی که در حوزه خبرنگاری، صنف، قواعد و قوانین حاکم نباشد، اوضاع درست نخواهد شد. ما می‌خواهیم روزنامه‌نگار شأن و شوکت و مقامش حفظ شود و آقای محمدزاده هم شخصی هستند که کارشان را از خبرنگاری آغاز کرده و این حوزه را درک می‌کنند زیرا از خارج حوزه وارد این بخش نشده و جزو خانواده‌ی مطبوعات هستند و بیشتر صحبت‌های ایشان جنبه‌ی علمی و دفاع از صنف خبرنگاران را دارد.
این استاد دانشگاه همچنین درباره‌ی عملکرد معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: رونق دادن به بحث نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از جمله مهم‌ترین عملکردهایی است که معاونت مطبوعاتی در طول فعالیت خود انجام داده است.
او ادامه داد: پیش از این، نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها هر سال با استقبال کمتری روبه‌رو می‌شد اما آقای محمدزاده با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داد به این نمایشگاه رونق بخشید.
مسعودی با بیان این‌که در بخش هیات نظارت بر مطبوعات نیز توجه خاصی به بخش‌های مختلف مطبوعات در مناطق دورافتاده صورت گرفت، افزود: با مساعدت معاونت مطبوعاتی و کمک‌هایی که به نشریات محلی صورت گرفته، عملا شاهد صدور مجوزهای خوبی برای استان‌ها بودیم که البته هم‌چنان نشریات محلی و استانی مشکلاتی دارند و نیازمند کمک‌های دولتی هستند.
وی، رونمایی از سایت مطبوعات و خبرگزاری‌های جهان اسلام در فروردین‌ماه سال جاری را از دیگر عملکردهای موفق محمدزاده در عرصه‌ی بین‌المللی برشمرد و اظهار کرد: البته جایزه‌ی بین‌المللی سیدجمال‌الدین اسدآبادی هم موضوعی است که امیدواریم در سال جاری از طریق این معاونت جامه‌ی عمل پوشانده شود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: با توجه به شرایط خاصی که مطبوعات و رسانه‌های کشورمان با آن مواجه هستند، اقداماتی که در دوران فعالیت محمدجعفر محمدزاده در جهت صیانت از جایگاه خبرنگاری انجام شده جای تشکر و تقدیر دارد.
روزنامه‌نگار پیشکسوت در واکنش به تحریف سخنان معاون مطبوعاتی : اظهارات محمدزاده صددرصد دلسوزانه است
 

 

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت در واکنش به تحریف سخنان معاون مطبوعاتی ارشاد تاکید کرد که اظهارات محمدزاده صددرصد دلسوزانه است.
منصور سعدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به عنوان روزنامه‌نگاری که چهار دهه در حوزه‌های گوناگون خبری و مسوولیت‌های مختلف در روزنامه‌ها فعالیت داشته‌ام، اظهارات معاون محترم مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را صددرصد تایید کرده و آن را در جهت صیانت از خبرنگاران واقعی می‌دانم.
این روزنامه‌نگار پیشکسوت گفت: همانگونه که معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی گفته‌اند و براساس فایل صوتی اظهارات‌شان که یک خبرگزاری منتشر کرده است؛ هر کس وارد حرفه خبرنگاری می‌شود، باید آموزش‌ها و تعلیمات لازم را دیده باشد و ساز و کار لازمه برای ورود وی به عرصه فعالیت خبری فراهم شده باشد.
سعدی با اشاره به دلسوزانه بودن اظهارات محمدزاده تصریح کرد: این اظهارنظر معاون مطبوعاتی که ۱۵ هزار خبرنگار نداریم، دقیق و کارشناسانه و نشان دهنده این حقیقت است که بسیاری هنوز از گرد راه نرسیده و برای بهره‌برداری از امتیازهای حرفه خبرنگاری وارد این عرصه می‌شوند؛ حال آنکه خبرنگار باید اولا ذوق و استعداد این حرفه را داشته و ثانیا تعلیم دیده و در کنار افراد باتجربه کار کرده باشد.
این روزنامه‌نگار پیشکسوت روزنامه‌های کیهان، جام‌جم، همشهری و ایران از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون گفت: علاوه بر اینکه دیوار این حرفه نباید آنقدر کوتاه باشد که هرکس از روی بیکاری اجازه پریدن از آن را به خود بدهد، گفت: معتقدم که باید جلوی سوءاستفاده از عنوان شریف خبرنگاری را از افراد غیرحرفه‌یی و بدون پشتوانه گرفت و همانطور که معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی گفته‌اند، نباید اجازه داد افراد با استفاده از روابط فامیلی و دوستی و آشنایی، بدون توانمندی‌های لازم، خود را خبرنگار معرفی کنند؛ همانطور که هیچ‌کس بدون تخصص و مهارت‌های لازم نمی‌تواند خود را پزشک یا پیراپزشک بخواند.
سعدی در پایان گفت: پس از شنیدن فایل صوتی اظهارات معاون محترم مطبوعات و اطلاع‌رسانی، ضمن تایید جزء به جزء اظهارات ایشان، معتقدم جامعه رسانه‌یی باید برای پاسداشت منزلت خبرنگاران، جلوی سوءاستفاده‌کنندگان از این حرفه را بگیرد و واقعا اجازه داده نشود که هرکس شغلی گیرش نیامد، خود را خبرنگار بنامد.

بازدید از صفحه اول

Bookmark and Share


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.