سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با آریا: ایجاد نهاد و سازمان مختص برگزاری انتخابات، خطرناک است

خبرگزاری آریا- ایجاد نهاد یا سازمانی مختص برگزاری انتخابات فکر خطرناکی است.
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: بنده معتقدم باید قانون جامع انتخابات را به صورت طرح یا لایحه تهیه کنیم زیرا تا زمانیکه این ساختار به صورت متمرکز و همه جانبه تهیه نشود و به صورت جزیره ای عمل کنیم یعنی قانون انتخابات مجلس، شوراها، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری هرکدام به صورت جداگانه اصلاح شود به یک سرانجام و نتیجه خوبی نخواهیم رسید.
وی افزود: ما باید یک ساختاری به نام نظام یا قانون جامع انتخاباتی داشته باشیم که در آن در وهله اول اصول و چارچوب ها مشخص باشد، به عنوان مثال نوع استعلاماتی که برای بررسی صلاحیت ها گرفته می شود باید برای همه انتخابات یکی باشد در واقع مشترکات انتخابات را باید در یک قانون گردآوری کنیم و بعد برای هر انتخابات فصل دیگری را درنظر بگیریم تا یک پکیج کاملا منطقی و متصل به هم داشته باشیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: از آنجایی که در انتخابات شوراها نظارت بر عهده مجلس است و در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نظارت با شورای نگهبان است باید این نظارتها از سوی یک دستگاه نظارتی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: همچنین اگر شرایطی در قانون انتخابات برای کاندیداها لحاظ می شود باید این شرایط به گونه ای تدوین شود که برای همه کاندیداهای دستگاههای مختلف تناسب داشته باشد در زمان تایید صلاحیت ها نیز باید در هر چهار انتخابات یک فرمت مشخصی داشته باشیم در واقع همانطور که اشاره کردم بنده معتقدم برای حل این مشکلات باید نظام جامع انتخاباتی تهیه شود.
نقوی حسینی  با بیان این مطلب که اصلاحات جزیی و مقطعی قانون انتخابات مشکلات را بیشتر می کند، گفت: اینکه در حال حاضر طوری القا شود که دولت برگزار کننده انتخابات است با واقعیت برگزاری انتخابات مطابقت ندارد زیرا نظام انتخاباتی ما در حال حاضر به گونه ای است که حوزه نظارت بر انتخابات، دولت نیست.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی افزود: حوزه نظارت بر انتخابات در مجلس ، ریاست جمهوری و خبرگان، شورای نگهبان و دفاتر نظارت شورای نگهبان است و در انتخابات شوراها نیز هیأت مرکزی مجلس شورای اسلامی نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد بنابراین ۵۰ درصد کار انتخابات در دست دولت نیست.
وی اذعان داشت: اما در حوزه اجرا وزارت کشور، استانداران و فرمانداران در استانها و شهرستانها ۳۰ نفر معتمد محل انتخاب می کنند که این ۳۰ نفر به عنوان معتمدین اجرای انتخابات در حوزه انتخابیه حضور پیدا می کنند و با انتخاب ۸ نفر از بین خودشان به عنوان هیأت اجرایی که البته  دولتی هم نیستند مسئولیت نظارت بر انتخابات را عهده دار می شوند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: در واقع این هیأت اجرایی انتخابات مسئولیت تعیین محل صندوق، جمع آوری صندوقها و تعیین افراد حاضر در پای صندوقها ، شمارش و اعلام نتایج آرا را بر عهده دارد.
وی با تاکید بر این مطلب که وزارت کشور تنها مدیریت اداره امور انتخابات عهده داراست، افزود: اما اجرای انتخابات برعهده هیأت اجرایی است که فرماندار در این هیأت فقط یک عضو و حق یک رای دارد و ۸ نفر معتمدی که به آن اشاره کردم نیز هرکدام حق یک رای دارند.
نقوی حسینی تصریح کرد: در هیأت اجرایی هر حوزه انتخابیه علاوه بر ۸ معتمد، ۳ نفر نیز به جهت وظیفه کاری در این هیأت حضور دارند در واقع تنها دو نفر از دولت در این جمع ۱۱ نفره حضور دارند و مابقی معتمدین مردم هستند اما نمی دانم چرا برخی تلاش می کنند به نوعی القا کنند که دولت یا وزارت کشور انتخابات را برگزار می کنند و به نوعی همه کاره انتخابات هستند. در حالی که وزارت کشور تنها یک هماهنگ کننده انتخابات است لذا ما باید اول این مساله را روشن کنیم که اگر دولت بخواهد یک طرفه در انتخابات حرکت کند پس هیأت نظارت چکاره است در حالیکه هیأت نظارت بر انتخابات همان دفاتر نظارتی شورای نگهبان است.
وی با اشاره به طرح ایجاد یک دستگاه، نهاد یا سازمان برگزارکننده انتخابات گفت: ایجاد نهاد یا سازمانی مختص برگزاری انتخابات فکر خطرناکی است زیرا مشکلات بسیار زیادی را برای ما به وجود می آورد زیرا  در حال حاضر، نماینده کاندیدا، نماینده هیأت نظارت شورای نگهبان، نمایندگان سازمان بازرسی و وزارت کشور و فرمانداری و حتی یک نماینده هم از نیروی انتظامی در پای صندوق های رای حضور دارند که البته هیچ قرابتی هم با هم ندارند لذا طبیعی است حفاظت و حراست از آراء خیلی بهتر انجام می شود تا اینکه ما کار را به یک دستگاه بسپاریم تا خودش کارهای انتخابات را انجام دهد.
این نماینده مجلس ادامه داد: در واقع این سوال مطرح است که با تشکیل یک دستگاه یا نهاد جداگانه برای برگزارکردن انتخابات چگونه می توان به آن دستگاه اعتماد کرد و چه کسی می خواهد به آن دستگاه نظارت کند از این رو همانطور که گفتم به عقیده من این فکر خوبی نیست و نمی دانم چرا برخی بر این موضوع تاکید دارند در حالیکه وضع فعلی برای برگزاری انتخابات مناسب تر است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: البته اگر بخواهیم قانون انتخابات را اصلاح کنیم می توانیم در مجلس درقید یک یا دو فوریت در قالب طرح یا لایحه تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نسبت به اصلاح این قانون اقدام کنیم.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.