سخنگوی دولت: نرخ تورم ۳۷ درصدی اصلا خوب نیست

ایران > دولت– ممتازنیوز:
سخنگوی هیئت دولت گفت؛ هر چند که نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کرده اما هم‌اکنون نرخ تورم ۳۷ درصد است و این امر اصلاً خوب نیست.

به گزارش ایلنا، دکتر نوبخت، سخنگوی دولت، ظهر امروز(۲۹ آبان) بعداز پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات امروز هیئت دولت گفت: پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۹۳ آماده شده و در هیئت دولت بررسی مقدماتی شد و قرار شد بخشی از لوایحی که تکرای است برای سهولت کار حذف شود و به یک لایحه تازه منتقل شود.

وی ادامه داد: تعداد لوایحی که نیاز است در بودجه ۹۳ باشد امروز آماده شد و هم‌اکنون معاونت وزارت راهبردی رئیس جمهور وظیفه بررسی و تکمیل این لایحه را دارد تا از هفته آینده بررسی این لایحه در هیئت دولت آغاز شود.

نوبخت با اشاره به وضعیت بازار کار در کشور گفت: یکی از مسائلی که امروز در هیئت دولت بررسی شد بحث عدم تعادل بازار کار در کشور است زیرا این امر سبب شده بسیاری از نیرو‌ها و جمعیت آماده به کار ما بیکار باشند و نتوانند برای کشور فعالیت کنند. امروز آخرین تحلیل‌ها در این مورد مطرح شد و قرار شد وزارتخانه‌ها درخصوص کار و نرخ بیکاری دیدگاه‌ها و راه‌کارهای خود را مطرح کنند.

نوبخت همچنین دربارهٔ بحث یارانه‌ها و پرداخت نقدی و یا غیرنقدی یارانه‌ها گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت کارگروهی برای بررسی وضعیت یارانه‌ها تعیین شده است تا بررسی شود چه جمعیتی چگونه می‌توانند مشمول استفاده از یارانه‌ها باشند و این یارانه‌ها به چه نحوی توزیع شود.

وی ادامه داد: دولت معتقد است توزیع یارانه‌ها می‌تواند نقدی یا غیرنقدی باشد. اما هیچ کدام از این موارد هنوز قطعی نشده است. اما ما قبل از مصوب شدن هر کدام از این روش‌ها قطعاً افکار عمومی را در جریان قرار می‌دهیم و اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

وی با تأکید مجدد بر اینکه هنوز هیچ راهکار مشخصی برای نحوه ادامه پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۳ قطعی نشده است؛ تأکید کرد: ما می‌خواهیم به یک راهکار درست برسیم تا مجبور نشویم بعد از اجرا دست به اصلاح بزنیم به همین سبب به محض نهایی شدن راهکار آن را اعلام می‌کنیم و معتقدیم روشی که باید تأیید شود قطعاً باید بهتر از روش‌های قبلی باشد و به گونه‌ای باید باشد که رضایت مردم را بدنبال داشته باشد و از هر اقدامی که عموم مردم را تضییع کند؛ جلوگیری می‌کنیم.

وی دربارهٔ گزارش ۱۰۰ روزه رئیس جمهور گفت: قطعاً این گزارش ۱۰۰ روزه بعد از پایان ۱۰۰ روز اعلام می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد. این گزارش تقریباً آماده شده و تمامی ابعاد آن تهیه و تنظیم شده است و امیدوارم هفته آینده این گزارش ارائه شود.

وی همچنین دربارهٔ اتفاق تروریستی انفجار سفارت ایران در لبنان گفت: گزارش اتفاق تروریستی از مقام‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی و همچنین وزارت امور خارجه به هیئت دولت ارائه شده است و مصوب شد بررسی این اتفاق به وزارت امور خارجه داده شود و سخنگوی وزارت امور خارجه دربارهٔ این اتفاق و تصمیم‌هایی که دربارهٔ آن گرفته شده اطلاع‌رسانی می‌کند.

نوبخت همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون راهکارهای دولت برای مهار گرانی گفت: دولت با هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی که وجه گرانی دارد مخالف است و به دنبال تثبیت قیمت است. نرخ تورم امروز بالاست و این امر نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: هر چند نرخ تورم نقطه به نقطه از شهریور تا مهر کاهش یافته است و از ۴۱ درصد به ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده و هم‌اکنون نرخ تورم ۳۷/۵ درصد است و امیدواریم این کاهش نرخ تورم ادامه داشته باشد. اما این میزان نرخ تورم بسیار بالاست و قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: بالا بودن نرخ تورم به سبب تورم نیز که در ماه‌های نخستیه سال شاهدش بودیم با رعایت انضباط سیاسی و پولی و مالی کمی کاهش یافته و ما به دنبال آن هستیم که این انضباط مالی و پولی را تا پایان سال ۹۲ و در لایحه سال ۹۳ نیز رعایت کنیم تا نرخ تورم مهار شود.

وی ادامه داد: ما معتقدیم حداقل باید نرخ تورم به زیر ۳۰ درصد برسد اما ایده‌آل ما این است که نرخ تورم در سال ۹۳ تک رقمی شود.

وی ادامه داد: دولت با گرانی‌ها مخالف است و حتی در مورد شیر که بعضی معتقد بودند باید نرخ‌گذاری شیر آزادسازی شود اما با دستور رئیس‌جمهور از آزادسازی نرخ شیر جلوگیری شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.