سراب سازمان بیمه سلامت دورتر می‌شود

توانایی ادغام سازمان‌های بیمه‌گر وجود ندارد

سلامت > عمومی– گروه اجتماعی ـ مینا شهنی:
دستگاه‌های اجرایی توانایی ادغام سازمان‌های بیمه‌گر را ندارند و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران که با هدف ادغام سازمان‌های بیمه‌گر در دستور کار قرار گرفته باردیگر به تعویق افتاده است.

عبدالله عمادی، ‌معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام خبر تعویق تشکیل سازمان بیمه سلامت گفت: قرار بود این سازمان در نیمه‌شهریور تشکیل شود اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.او به خبرگزاری مهر توضیح داد: برای تشکیل سازمان بیمه سلامت منتظر تصمیم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم و ابتدا باید در مورد انتخاب مدیرعامل و موضوعات دیگر در سازمان بیمه سلامت تصمیم‌گیری و سپس نسبت به تشکیل آن اقدامات لازم صورت گیرد. در این خصوص با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت خواهیم کرد و به محض اخذ تصمیمات لازم اطلاع‌رسانی خواهد شد. عمادی پیش از این اعلام کرده بود که سازمان بیمه سلامت در نیمه‌شهریور تشکیل شده و فعالیتش را به‌طور رسمی آغاز خواهد کرد اما این بار زمان مشخصی برای تشکیل این سازمان اعلام نکرده و خبرهای بعدی را منوط به تصمیم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانسته است.

تجمیع سازمان‌های بیمه

سازمان بیمه سلامت با تجمیع بخش بیمه درمان پایه سایر صندوق‌های بیمه‌ای در صندوق بیمه خدمات درمانی تشکیل می‌شود، اما نکته مهم این است که پیش از تشکیل این سازمان صندوق بیمه خدمات درمانی عملاً منحل خواهد شد بنابراین تشکیل سازمان بیمه سلامت و انحلال صندوق بیمه خدمات درمانی به‌صورت همزمان اجرا خواهند شد که در این صورت مدیران صندوق بیمه خدمات درمانی برای تشکیل سازمان بیمه سلامت هیچ مجوز و اختیاری نخواهند داشت مگر آنکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم بگیرد یکی از مسئولان صندوق خدمات درمانی را به‌عنوان رئیس سازمان بیمه سلامت انتخاب کند.

محمدباقر هداوند، مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بخش‌هایی از آیین‌نامه اجرایی سازمان بیمه سلامت در صندوق خدمات درمانی تنظیم شده است و به محض ابلاغ اساسنامه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روند اجرایی تشکیل سازمان بیمه سلامت کلید می‌خورد. او با اشاره به بند «ب» ماده ۳۸برنامه پنجم توسعه، افزود: به موجب این قانون تمام صندوق‌های بیمه‌ای در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل می‌شود.

برداشت اشتباه

گفته‌های هداوند بیانگر این نکته است که احتمالاً برداشت شخصی‌اش از قانون برنامه پنجم توسعه قدری غیرواقعی است، چرا که در هیچ‌کجای قانون نوشته نشده است که آیین‌نامه اجرایی سازمان بیمه سلامت می‌بایست در صندوق بیمه خدمات درمانی تنظیم شود و در متن قانون هیچ مجوزی برای انجام این کار به صندوق بیمه خدمات درمانی اعطا نشده است، بنابراین اقدامات این صندوق بیمه‌ای را می‌توان نوعی دخالت در شکل‌گیری سازمان بیمه سلامت قلمداد کرد،ضمن اینکه اساسنامه سازمان بیمه سلامت قرار نیست که از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی ابلاغ شود در واقع چارچوب مدیریتی سازمان بیمه سلامت ربط قانونی به صندوق بیمه خدمات درمانی ندارد.

چرا تأخیر

آنچه قانون برنامه پنجم توسعه کشور از دولت خواسته بود، تشکیل سازمان بیمه سلامت تا پایان سال ۹۰بوده‌است، اما دولت این تکلیف قانونی را انجام نداد و عملاً کار به امسال کشیده شد، ‌با اینکه شورای نگهبان در فرصت کوتاهی آیین‌نامه تشکیل این سازمان را بررسی کرد اما باز هم دولت در ابلاغ این آیین‌نامه زمان دو ماهه‌ای را از دست داد و بالاخره در پایان مرداد‌ماه دولت آیین‌نامه را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

پس از انجام این ابلاغ به‌نظر می‌رسید که موانع احتمالی بر سر تشکیل این سازمان از بین رفته است، اما تعلل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشکیل سازمان نشانه‌ای‌ از وجود موانع دیگری است که تا‌کنون هیچ‌یک از مسئولان درباره آن توضیح نداده‌اند و در حال حاضر با اعلام تأخیر در تشکیل سازمانی که قرار بود امروز رسماً کارش را آغاز کند، تحقق شکل‌گیری این سازمان را با تردید مواجه می‌کند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.