سرانجام بدهمسران نوح و لوط (ع)

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

دو کـلمـه (امـرات نـوح و امـرات لوط) مـفـعـولنـد بـراى فعل (ضرب )، و منظور از اینکه فرمود: این دو زن در تحت دو نفر از بندگان صالح ما بودند این است که همسر آن دو بودند.

به گزارش تفسیری مجله شبانه ممتاز نیوز، وبلاگ شهر رمضان در آخرین نوشته خود آورده است:

دربـاره جـمـله (للذیـن کـفـروا) دو احـتـمـال هـسـت ، یـکى اینکه این جمله متعلق باشد iبه مـثـل ، کـه در آن صـورت مـعـنـا چـنـیـن مـى شـود: خـداى تـعـالى مـثـلى زده کـه بـا آن حـال کـسـانـى را کـه شـدنـد مـمثل کند، و بفهماند که خویشاوندیشان iبه بندگان صالح سـودى بـه حـالشـان نـدارد، هـمـچـنـان کـه سـودى بـه حـال هـمـسـر نـوح و هـمـسـر لوط نـداشـت . و احـتـمـال دوم ایـنـکـه مـتـعـلق بـه فعل (ضرب ) باشد، که در آن صورت معنا چنین مى شود: خداى تعالى زن نوح و لوط و سـرگـذشـت آنـان را مـثـل زده بـراى کـفـار تـا عـبـرت بـگـیـرنـد، و بـفـهـمـنـد کـه اتـصال و خویشاوندى با صالحان از بندگان خدا سودى iبه حالشان نداشت ، اینها نیز بـا خـیـانـتـى کـه نـسـبـت بـه رسـول خـدا (صـلى اللّه عـلیـه و آله وسـلم ) کـردنـد اهل آتش خواهند بود.

دو کـلمـه (امـرات نـوح و امـرات لوط) مـفـعـولنـد بـراى فعل (ضرب )، و منظور از اینکه فرمود: این دو زن در تحت دو نفر از بندگان صالح ما بودند این است که همسر آن دو بودند.

(فـلم یـغـنـیـا عنهما من اللّه شیئا) – ضمیر تثنیه اولى iبه کلمه (عبدین )، و تثنیه دومـى بـه کـلمه (امراتین ) برمى گردد، و معناى جمله است که آن دو بنده صالح ما ذره اى از عذاب خدا را که متوجه آن دو زن شداز آنان دور نکردند.

(و قـیـل ادخـلا النـار مـع الداخـلیـن ) – یـعـنـى بـه ایـشـان گـفـتـه شـد، داخـل آتـش شـویـد هـمـانـطـور کـه سـایـریـن و بـیـگـانـگـان از انـبـیـا داخل مى شوند. و منظور از (داخلین ) قوم نوح و قوم لوط است ، همچنان که آیه زیر هم که درباره همسر نوح است iبه این معنا اشاره دارد، مى فرماید: (حتى اذا جاء امرنا و فار التـنـور قـلنـا احـمـل فـیـهـا مـن کـل زوجـیـن اثـنـیـن و اهـلک الا مـن سـبـق عـلیـه القول )، و آیه اى دیگر که راجع iبه هم سر لوط است ، و مى فرماید: (فاسر باهلک بقطع من اللیل و لا یلتفت منکم احد الا امراتک انه مصیبها ما اصابهم ،

مـمـکـن هـم هـسـت مـنـظور از جمله (مع الداخلین )، خصوص کفار از قوم نوح و لوط نباشد، بـلکـه عـمـوم کفار باشد (ولى iبه هر حال لطف این جمله را از نظر دور مدار، که مى خواهد اشـاره کند: شما با همه اتصالى که با نوح و لوط داشتید، امروز با سایر دوزخیان هیچ فرقى ندارید، و اتصال و همسرى با انبیا خردلى در سرنوشت شما دخالت ندارد).

و اگر این خطاب را در قالب قیل – گفته شد آورد، و نیز داخلین را مطلق ذکر کرد، براى این بود که iبه بى مقدارى آن دو زن ، و همه کفار اشاره کند، و بفهماند نزد خدا هیچ ارزش و کـرامـتـى نـدارنـد، و خداى تعالى هیچ باک و پروایى ندارد، که آن دو در کجا و iبه چه سرنوشتى هلاک مى شوند.

و ضرب اللّه iبه طور مثال للذین امنوا امرات فرعون اذ قالت رب ابن لى عندک بیتا فى الجنه …
 بحثى که باید درباره جمله (للذین امنوا) داشته باشیم ، همان بحثى است که در جمله (للذین کفروا) داشتیم .

منبع: تفسیر المیزان، ج۱۹، در ذیل تفسیر سوره تحریم آیات ۱۰-۱۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.