سرانه مطالعه ایرانی​ها و تفاوت عملکرد از زمان امیرکبیر تا احمدی​نژاد

۱۳م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، منصور واعظی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان هرمزگان به تشریح وضعیت مطالعه و کتابخانه ها در کشور پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر کشور ما از نظر تعداد کتاب، منابع کتابخانه ای و اعضای فعال در رده اول خاورمیانه قرار دارد و این موضع بیانگر محقق شدن سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در این بخش است.

وی افزود: طبق آخرین آمارها که مربوط به اردیبهشت ماه امسال است سرانه مطالعه در کشور به ازای هر نفر ۷۵ دقیقه شامل ۱۵ دقیقه مطالعه کتاب، ۲۱ دقیقه مطالعه قرآن و کتب دعا و مابقی آن مربوط به مطالعه روزنامه ها و مطالعه در فضای مجازی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره رواج مطالعه در فضای مجازی بیان کرد: طبق آمارها میزان مطالعه مردم از طریق فضای مجازی هر ساله افزایش پیدا کرده که این موضوع از نظر ما بد نیست و با وجود اهمیت جایگاه کتاب، مطالعه کتاب از طریق فضای مجازی نیز مفید است.

وی در ادامه دوران دولتهای نهم و دهم را دوران طلایی ارتقاء شاخص های کتابخانه ای در کشور دانست و اظهار کرد: از زمان امیر کبیر که اولین کتابخانه عمومی به شکل فعلی در کشور ساخته شد تا زمان ابتدای دولت نهم هزار و ۶۰۰ کتابخانه در کشور ما ساخته شده بود اما تعداد کتابخانه های عمومی در اسفند ماه امسال از رقم سه هزار کتابخانه عبور خواهد کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از مهمترین برنامه های نهاد کتابخانه ها را توسعه ایستگاههای مطالعه در سراسر کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تنها دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم ما عضو کتابخانه های عمومی می باشند و ما باید شرایطی ایجاد کنیم تا اشخاص بیشتری با کتاب ارتباط داشته باشند که بر این اساس ایستگاه های مطالعه در سراسر کشور ایجاد می شوند و در این طرح هر ماه ۵۰ جلد از ۱۵ عنوان کتاب در قفسه های ایستگاه مطالعه قرار می گیرند و در مجموع طی یک سال ۱۸۰ عنوان کتاب در این ایستگاه ها به مردم ارائه می گردد و کتاب هایی نیز مخصوص اشخاص نوسواد و کودکان و نوجوانان در این ایستگاه ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: در ابتدای دولت نهم ۳۸ باب کتابخانه عمومی نهادی در هرمزگان وجود داشت که این رقم در حال حاضر به ۴۲ کتابخانه رسیده که به اضافه کتابخانه های مشارکتی ۵۳ کتابخانه در هرمزگان وجود دارد.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.