سرخ کردن غذا،چگونه؟

جام جم آنلاین: یکی از مهم‌ترین کارهای روزمره خانم‌ها، پختن و آماده کردن غذایی خوشمزه و مقوی برای خانواده است؛ غذایی که هم باید افراد خانه را سیر کند و هم نیازهای غذایی‌شان را تامین نماید.

البته این کاری است که هیچ وقت تعطیل نمی‌شود و همیشه و در هر شرایطی باید سفره چیده شود و غذایی لذیذ روی آن قرار بگیرد ولی نکته مهمی که همیشه باید مورد توجه باشد، حفظ سلامت غذاست؛ به این معنا که تهیه غذایی خوشمزه ولی مضر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و خانم خانه باید به فکر پخت غذای سالم باشد.

اگر شما هم می‌خواهید غذایی خوش‌طعم و در عین حال سالم آماده کنید، باید شیوه صحیح پخت آن را نیز بدانید، چراکه غذا درست کردن نیز مانند سایر کارها، اصول و قوانین خاصی دارد.

اولین قانون برای آماده کردن غذای سالم این است که تا حد امکان سعی کنید از سرخ کردن مواد غذایی خودداری کنید؛ سرخ کردن مواد غذایی باعث افزایش کالری می‌شود و علاوه بر این مواد مغذی را نیز کاهش می‌دهد بنابراین بهتر است تا حد امکان غذاها را بپزید و آنها را به شیوه آب‌پز یا بخارپز تهیه کنید. متخصصان می‌گویند سالم‌ترین شیوه پخت غذا، یکی از این دو روش است.

با این حال گاهی ناچاریم بعضی غذاها را به صورت سرخ شده مصرف کنیم،اما بهتر است حداقل راه و رسم سرخ کردن صحیح غذا را بدانید و برای این‌که غذا سالم‌تر باشد، نکاتی را رعایت کنید.

اولین و مهم‌ترین چیزی که برای سرخ کردن غذا باید به یاد بسپارید این است که فقط و فقط و فقط از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید؛ بعضی از خانم‌ها فکر می‌کنند همین که از روغن مایع استفاده کنند کافی است، در حالی که استفاده از روغن مایع معمولی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این، قبل از این‌که مواد غذایی را داخل روغن بریزید باید روغن به درجه حرارت مناسبی برسد و به اندازه کافی گرم شود (حدود ۱۹۰ درجه سانتیگراد، نه بیشتر و نه کمتر)؛ با این کار روغن کمتر داخل مواد غذایی نفوذ می‌کند و در نتیجه غذا کمتر چرب می‌شود. البته حواس‌تان باشد روغن این‌قدر حرارت نبیند که دود کرده و ترکیباتش تغییر کند.

یادمان باشد قبل از سرخ کردن مواد غذایی به آنها نمک نزنیم؛ خیلی از خانم‌ها می‌گویند اگر به روغن نمک بزنید غذا بهتر و زودتر سرخ می‌شود، در حالی که باید بدانید این کار فقط باعث می‌شود روغن بیشتری به اطراف بپاشد و روغن هم بیشتر دود کند که این اصلا خوب نیست.

خیلی از خانم‌ها، بخصوص آنهایی که بتازگی مشغول خانه‌داری و آشپزی شده‌اند، هنگام سرخ کردن غذا از این‌که روغن روی دست‌شان بریزد نگرانند و از آن می‌ترسند. راه‌حل این مشکل هم ساده است؛ می‌توانید موادی را که می‌خواهید سرخ کنید به کمک یک کفگیر و آرام آرام داخل روغن بریزید.

یکی از نکات خانه‌داری هم این است که قبل از سرخ کردن مواد غذایی، حتما آب آنها را بگیرید؛ یادتان باشد موادی مانند سیب‌زمینی، بادمجان و…. اگر خشک باشد، خیلی بهتر و تردتر سرخ خواهد شد.

استفاده دوباره از روغن

بعضی از خانم‌ها برای صرفه‌جویی در مخارج خانه ترجیح می‌دهند چند مرتبه از یک روغن استفاده کنند و مواد مختلفی را داخل آن سرخ نمایند البته بهتر است تا حد امکان فقط یک بار از روغن استفاده کنید، ولی اگر می‌خواهید چند بار از روغن استفاده کنید، باید بلافاصله پس از استفاده، شعله گاز یا دستگاه سرخ‌کن را خاموش کنید و بگذارید روغن سرد شود.

هنگامی که روغن سرد شد، آن را از یک صافی ریز عبور دهید و روغن به دست آمده را در ظرفی دیگر نگه‌دارید؛ حواس‌تان باشد هیچ وقت روغن استفاده شده را با روغن تازه مخلوط نکنید.

همچنین وقتی روغن تیره می‌شود و بو می‌گیرد حتما باید آن را دور بریزید و دیگر از آن استفاده نکنید. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که استفاده از روغن و سرخ کردن مواد غذایی ممکن است به خوشمزه شدن غذا کمک کند، اما شیوه‌های خانه‌داری زندگی امروزی به ما می‌گوید سلامت غذا مهم‌تر از خوشمزگی آن است.

مرضیه عالمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.