سردار وحیدی:ایران در راه اعزام انسان به فضا است

۰۹ام بهمن ،

51-100.jpg

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ارسال کاوشگر «پیشگام» و بازیابی آن، گام اول برای ارسال انسان به فضا در مراحل بعدی است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار احمد وحیدی با اشاره به پرتاب و بازیایی موفقیت آمیز کاوشگر «پیشگام» اظهارداشت: ارسال کاوشگر و بازیابی آن، گام اول برای ارسال انسان به فضا در مراحل بعدی است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد که در این راستا خبرهای خبرهای خوش دیگری در راه است.

وی ادامه داد: کاوشگر پیشگام در ارتفاع ۳۶۰ هزار پایی ماموریت خود را بخوبی انجام داد.

وحیدی با اشاره به بازیابی موفقیت آمیز این کاوشگر اظهار داشت: این محموله با سرعت پیش بینی شده به همراه موجود زنده(میمون) سالم به زمین بازگشت.

وی همچنین اعلام کرد پایگاه رصد فضایی بزودی افتتاح خواهد شد.

دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با برداشتن گام بلند دیگری در عرصه فناوری پیشرفته فضایی، ارسال حیات به فضا و تحقیقات زیستی که در انحصار چند کشور معدود است را برای کشورمان به ارمغان آوردند.

پروژه ارسال حیات به فضا که با مدیریت یکپارچه سیستمی و تلاش دانشمندان سازمان فضایی ایران به مورد اجرا گذاشته شده، توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع تا ارتفاع مورد نظر پرتاب و پس از طی مراحل پیش‌بینی شده و رسیدن به سرعت، شتاب و ارتفاع مورد نظر، مجدداً به زمین بازگشته و موجود زنده با موفقیت بازیابی گردید.

کاوشگر پیشگام از چهار بخش شامل:

۱- مجموعه موتور، متشکل از اجزای قفسه دم، بالک‌های پایدارساز، بلوک تنظیم ارتفاع، موتور و نازل

۲- سکوی پرتاب برای پرتاب مجموعه

۳- ایستگاه های زمینی برای برقراری ارتباط با کاوشگر و دریافت اطلاعات به صورت زمان واقعی

۴- محموله‌ که از اجزای کپسول زیستی سامانه خدمات (الکترونیک، مخابرات و پردازش)، جدایش سازه و جدایش بازیاب موجود زنده تشکیل شده است.

دسترسی به ارتفاع بیش از ۱۲۰ کیلومتری، ارسال موجود زنده (میمون) با فیزیولوژی شبیه انسان، بومی‌سازی فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زیستی، بازیابی سالم محموله، تله‌متری ثبت داده‌های محیطی، زیستی و تصاویر در تمامی مراحل پرتاب و تعیین بارهای اکوستیکی محفظه از اهدافی بود که با پرتاب کاوشگر پیشگام و بازیابی آن حاصل گردید.

گفتنی است کاوشگرها بطور عمومی برای بررسی جو، داده‌برداری از لایه‌های میانی اتمسفر و بررسی لایه‌های مختلف آن؛ مطالعات مربوط به قطب مانند بررسی شفق قطب؛ مطالعات پرتوهای کیهانی مانند اشعه ایکس، ماوراء بنفش و مادون قرمز؛ زیست شناسی و پرتاب موجودات زنده کوچک و رشد سلول‌های بنیادی در فضا؛ ستاره‌شناسی، رصد خورشید، بررسی کسوف؛ مطالعه جاذبه ناچیز؛ بازیابی محموله؛ توسعه فناوری‌های فضایی مانند ورود به جو و جدایش؛ آزمایش تراشه‌ها و مدارات الکترونیکی فضایی؛ افزایش قابلیت اطمینان پرتاب‌های فضایی با انجام تست‌های مکرر بکار می‌روند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.