سردرد و اختلال در ریتم قلب از علائم گرمازدگی

متخصص طب اورژانس عنوان کرد؛

احسان بلوردی گفت: سردرد و اختلال در ریتم قلب از شایعترین علائم گرمازدگی است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا،  احسان بلوردی عضو هیات علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب اظهار داشت: ‌با فرارسیدن فصل گرما بیماری گرما زدگی شیوع می یابد و بهترین راه برای درمان آن خنک کردن همراه با رطوبت و نوشیدن آب خنک به همراه کمی نمک یا سرم خوراکی برای فرد گرمازده است.

وی خاطر نشان کرد:‌ با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دمای هوا این بیماری شیوع پیدا می‌کند و افراد بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند، بدن انسان به‌طور عادی، دارای یک مکانیسم تنظیمی گرمایی است و بر هم خوردن تعادل در این مکانیسم به نحوی که درجه حرارت بدن به طور غیر عادی بالارود، فرد دچار گرمازدگی می‌شود.

بلوردی بااشاره به این‌که کودکان و افراد سالخورده بیشتر در معرض این بیماری هستند افزود: فرد گرمازده اغلب خسته و گیج می‌شود و ممکن است دچار برخی علائم شاخص در گرما زدگی مثل اختلال در هوشیاری، دمای بالای بدن که گاه تا ۴۱ درجه می‌رسد. در شرایط حاد عدم تعرق، گرفتگی عضلات، پوست خشک و داغ، تهوع یا استفراغ و تشنج شود.

وی افزود: در مراحل ابتدایی گرمازدگی بدن شروع به واکنش کرده و بدین منظور خون رسانی به پوست و مخاط بدن را بیشتر کرده و ریه‌ها سعی می‌کنند گرمای بیشتری را از طریق تنفس خارج کنند، در این حالت دفع ادرار نیز برای مقابله با کم آبی در بدن کمتر صورت می‌گیرد.

این متخصص طب اورژانس دورکردن فرد گرمازده از محل گرم و قراردادن وی در مجاورت هوای سرد و سرد کردن بدن وی با آب ولرم و همچنین خوراندن آب خنک در مرحله خفیف‌تر گرمازدگی را از اقدامات قبل از رسیدن اورژانس عنوان کرد.

رئیس بخش طب اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) تصریح کرد: در صورت شدت عارضه بهتر است سرم خوراکی فیزیولوژیک یا ۴ تا ۹ گرم نمک در ۱ لیتر آب به فرد گرما زده شده داده شود. همچنین استفاده از کمپرس یخ در محل گردش رگ‌های بزرگ چون زیر بغل و کشاله‌ی ران نیز مفید است و باید دقت کرد که کمپرس یخ در داخل حوله و برای مدت کوتاه استفاده شود.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.