سردرگمی آموزش عالی در کشورهای آمریکای لاتین

۱۴فروردین۱۳،

scholarships.jpg

روزنامه گاردین در مقاله تازهی منتشر کرد: دانشگاه‌های آمریکای لاتین برای افزایش پذیرش دانشجویان بین‌المللی و مطالعات دانشگاهی ناچار می باشند که استفاده بیشتر و وسیع‌تر از زبان انگلیسی را در دستور کار نظام آموزش عالی خود قرار دهند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بعضی کشورهای آمریکای لاتین منابع مهمی را وقف جهانی کردن نظام آموزشی خود می‌کنند که این امر سبب واکنش سریع از سوی موسسات آموزشی، انجمن‌ها و حتی دولت‌های کشورهای توسعه یافته می‌شود.

برخی دانشگاه‌های کشورهای آمریکای جنوبی نظیر برزیل ناگهان به عنوان شرکای مهمی برای همکاری‌های آموزشی در نظر گرفته شدند و همه کشورهایی را که در شرایط بحران اقتصادی به دریافت شهریه از دانشجویان چشم طمع داشتند، بیشتر در این همکاری ها تمایل نشان دادند اما در این میان دانشگاه‌هایی که دید استراتژیک به این قضیه دارند باید بدنبال فرصت‌هایی ساده‌تر و تسهیل تبادل دانشجویان بین‌المللی باشند.

آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی در کشورهای آمریکای لاتین کماکان دچار سردرگمی می باشند و به رغم اینکه تمام موسسه های آموزشی این کشورها باید تحقیقاتی باشند، با این حال بسیاری از آنها تحقیقات مرتبط و موثری انجام نمی‌دهند. موسسات آموزشی در کشورهای آمریکای لاتین شامل دانشگاه‌ها همان رسوم مربوط به قرن ۱۹ میلادی در کشورهای اروپایی را جهت آموزش‌های حرفه‌ای به خدمت گرفته‌اند.

با این حال بسیاری از موسسات آموزشی در این کشورها تلاش می‌کنند تا نظام آموزشی خود را منطبق با پیمان اروپایی بولونیا بهبود بخشند ولی این تلاش با بی اعتماد از سوی مرکز آموزشی سنتی و جامعه روبرو می‌شود. در خوشبینانه‌ترین حالت، دانشجویان فعال بین‌المللی تجربیات تازه آموزشی را با خود به همراه می‌آورند.

به گزارش روزنامه گاردین اگرچه این موقعیت به تدریج در حال تغییر است اما بخش بسیاری از جمعیت مردم کشورهای آمریکای لاتین در زمینه زبان انگلیسی دانش محدودی دارند و برخلاف سایر کشورهای در حال توسعه در سایر نقاط جهان، هنوز در میان کشورهای آمریکای لاتین، در مقابل آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها، مخالفت‌های بسیاری وجود دارد. مگر اینکه کشورهای آمریکای لاتین به اهمیت زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی رابط در جهان‌سازی دنیای آموزش پی ببرند چرا که در غیر این صورت توانایی این کشورها در پیوستن به روند جهانی شدن در بخش آموزش محدود به کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای وابسته به زبانهای اسپانیای و پرتغالی خواهد شد که در نهایت می‌تواند به جای تبادل دانشجو تنها به صدور دانشجو به خارج از کشور محدود شود.

شایان ذکر است، در آخرین رده‌بندی دانشگاه‌های مطرح جهان که از سوی موسسه THE اعلام شد، تنها چهار دانشگاه از آمریکای لاتین در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر حضور داشتند که دو دانشگاه از کشور برزیل، یک دانشگاه از مکزیک و یک دانشگاه نیز از کشور کلمبیا را شامل می‌شد که در این بین برزیل به تنهایی سه درصد از مجموع انتشار یافتنات علمی را به خود اختصاص می‌دهد.

البته عامل اصلی اینکه تعداد دانشگاه‌های آمریکای لاتین در این جمع بسیار کم است «انزوای زبانی» عنوان می‌شود و اینکه انتخاب یک زبان بین المللی به ترویج موثرتر فرهنگ این کشورها کمک خواهد کرد و حاصل آن افزایش تعداد اعضای هیات علمی بین‌المللی، انتشار یافتن تعداد بیشتری مقالات در سطح جهانی و همین‌طور تربیت بهتر دانشجویان جهت کسب تجربه های بین‌المللی خواهد بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.