سردیس سبزواری در زادگاهش رونمایی می‌شود/ ثبت ملی سرود «خمینی ای امام»

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بزرگداشت حمید سبزواری در زادگاهش شهر سبزوار صبح امروز چهارشنبه ۲۱ تیر با حضور دبیر این نکوداشت در منزل حمید سبزاوری در تهران برگزار شد.

در این نشست خبری و پس از سخنان سبزواری در جمع خبرنگاران، سید نورالله رضوی دبیر مراسم بزرگداشت حمید سبزواری با اشاره به پیشینه تاریخی شهر سبزوار اظهار کرد: سبزوار یکی از چهار شهر شیعه نشین جهان اسلام است که اولین حکومت شیعی جهان اسلام در آن با حضور نوه امام سجاد (ع) و ۷۲ تن از یارانش ایجاد شد و پس از شهادت آنها به دست حکام اموی،  قیام سربداران در آن به پا شد و در حمله تیمور نیز بیشترین شهید را در ایران داشت.

وی ادامه داد: در تاریخ بیهقی نقل شده است که سبزوار با ادبایش مشهور شده است و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی هم این شهر با حضور حمید سبزواری نمود دیگری پیدا کرده است چرا که او بارزترین شاعری است جایگاه فاخری به شعر در انقلاب اسلامی بخشید.

رضوی افزود: سبزواری اشعار گرانسنگی درباره انقلاب سروده است که در حال حاضر مقدمات ثبت معنوی شعر «خمینی‌ ای امام» او در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده و منتظر اعلام نظر نهایی سازمان میراث فرهنگی درباره آن هستیم.

دبیر مراسم گرامیداشت حمید سبزواری افزود: نقل شده است زمانی که شعر «شهید مطهر»، سبزواری از رادیو پخش شده و حضرت امام(ره) آن را شنیده‌اند اظهار داشته‌اند که انقلاب به این اشعار نیاز دارد و همین موضوع باعث گشایشی در کار شعر انقلابی می‌شود و همچنین نقل شده است که شعر «همپای جلودار» او موجب شعف فراوانی در حضرت امام(ره) شده است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا مجموعه اشعار سبزواری که با موضوع فلسطین سروده شده است را نیز در قالب یک کتاب با ترجمه عربی منتشر شود و برای این منظور مذاکرات خوبی نیز انجام داده‌ایم.

رضوی همچنین از حضور مشفق کاشانی در مراسم نکوداشت سبزواری در شهر سبزوار و نیز نشستی با عنوان شعر و شاعر متعهد توسط استادان زبان و ادبیات دانشگاه حکیم سبزواری، خبر داد.

دبیر مراسم گرامیداشت حمید سبزواری همچنین گفت: در مراسم نکوداشت سبزواری نمایشگاهی از خط نگاره‌ها بر اساس اشعار سبزواری افتتاح خواهد شد و برنامه شب شعر با نام «چاوش قافله شعر» نیز اجرا می‌شود و همچنین به همین مناسبت میدانی در شهر سبزوار به نام حمید سبزواری نام‌گذاری شده که در روز مراسم نکوداشت سردیسی از وی را نیز در این میدان رونمایی خواهیم کرد.

به گفته رضوی این مراسم روز ۲۶ تیرماه سال جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر سبزوار برگزار خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.