سرد مزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند


اگر اشخاص بعد از مصرف غذاهایی که طبع سرد دارد، دچار دل‌پیچه شوند، معلوم می‌شود که طبع سردی دارند؛ چون مواد غذایی دارای طبع سرد در سردمزاجان به سختی هضم می‌شود.


دل‌پیچه

طبع گرم به معنای آن است که چه میزان انرژی در مواد و عناصر وجود دارد، اگر مواد غذایی دارای عناصر فعال و پرانرژی باشند مانند قندها، چربی‌ها و پروتئین، این مواد دارای طبع گرم است. به طور کلی مواد انرژی‌زا دارای طبع گرم است و موادی که دیرهضم بوده و مدت زمانی طول می‌کشد تا انرژی آن به دست آید، دارای طبع سرد است.

از طرفی موادی که بلافاصله بعد از ورود به بدن سبب ایجاد و تولید آنزیم‌های فعال می‌شود، دارای طبع گرم است و موادی که دیرتر این کار را انجام می‌دهد، دارای طبع سرد است.

موادی که کبد را فعال می‌کنند، دارای طبع گرم بوده و موادی که کبد را آرام می‌کند، طبع سرد دارد.

موادی که سبب تولید و ترشح صفرا می‌شود، دارای طبع گرم است و موادی که نیاز به صفرا نداشته و نیاز به سودا و اسید دارد، دارای طبع سرد است.

اگر اشخاص بعد از خوردن غذاهایی که طبع سرد دارد، دچار دل‌پیچه شوند، طبع سردی دارند؛ به سبب اینکه مواد غذایی دارای طبع سرد در سردمزاجان به سختی هضم می‌شود ولی اگر اشخاص بعد از خوردن مواد غذایی سرد احساس راحتی و آرامش می‌کنند، باید بدانند که فردی گرم مزاج می باشند.

همچنین اگر وقتی خوراکی‌های دارای طبع گرم را مصرف می‌کنند و سر و صورتشان پرجوش می‌شود، دارای طبع گرم می باشند ولی اگر بعد از خوردن این مواد اندکی سرحال و پرانرژی شدند، باید بدانند که طبعشان سرد است.

سید محمد ابراهیم ابراهیمی، محقق طب اسلامی می‌گوید: اشخاصی که دارای طبیعت سرد وترند، نسبت به هوای گرم تابستان اظهار خشنودی و نسبت به هوای سرد زمستان اظهار ناراحتی می‌کنند.

به گفته وی، اشخاص سردمزاج کسانی می باشند که از کولر فرار می‌کنند، لباس‌های بسیار می‌پوشند و گرمای تابستان برایشان خوشایند است همچنین مصرف غذاهایی با طبیعت سرد سبب بروز دل درد در آن‌ها می‌شود.

اگر اشخاص بعد از خوردن غذاهایی که طبع سرد دارد، دچار دل‌پیچه شوند، طبع

سردی دارند؛ به سبب اینکه مواد غذایی دارای طبع سرد در سردمزاجان

به سختی هضم می‌شود ولی اگر اشخاص بعد از خوردن مواد غذایی سرد

احساس راحتی و آرامش می‌کنند، باید بدانند که فردی گرم مزاج می باشند

این محقق طب اسلامی می‌افزاید: اشخاصی که دارای طبیعت سرد و تر می باشند معمولاً سفیدپوست و تپل می باشند همچنین بسیار خوش‌خواب می باشند و همیشه از خستگی بدنشان شکایت می‌کنند و درد مفاصل، نفخ و شکم بزرگی دارند.

ابراهیمی ادامه می‌دهد: مصرف داروهایی که دارای طبیعت گرم و خشک است، سبب کاهش رطوبت بدن سرد مزاجان می‌شود و بیماری‌های این اشخاص را کاهش می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: رفع سردی و تری بدن سبب افزایش فعالیت، بهبود حافظه و کاهش وزن این اشخاص می‌شود؛ اشخاص بلغمی در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکلاتی می باشند و به خوبی نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند که با اصلاح طبع و مصرف مواد غذایی گرم از قبیل ارده، خرما و شیره می‌توان سردی مزاج آن‌ها را کاهش داد.

ابراهیمی عنوان می‌کند: اگر اشخاص در مصرف غذا اعتدال را رعایت کنند یعنی غذاهای با طبع گرم را همراه غذاهای با طبع سرد و غذاهای با طبع سرد را همراه با غذاهای طبع گرم مصرف کنند مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.

سید علی ابوالحبیب، محقق طب اسلامی می‌گوید: اشخاصی که دارای طبیعت گرم و خشک می باشند به اشخاص صفراوی شهرت دارند.

به گفته وی، افراد گرم مزاج بهتر است بذرهای ملین مانند خاکشیر، اسفرزه، تخم ریحان، تخم مرو، بارهنگ، بالنگ، ترشی‌های طبیعی، مغز فلوس، شیر خشت و ترنجبین همچنین عسل را به مقدار کم و همراه با لیموترش تازه و به صورت شربت مصرف کنند.

این محقق طب اسلامی می‌افزاید: اگر کبد اشخاص سالم باشد، بدن آن‌ها از ابتلا به بیماری‌ها مصون است؛ به همین سبب اشخاص باید سعی کنند مواد غذایی که از کبد محافظت می‌کند را بیشتر مصرف کنند.

ابوالحبیب عنوان می‌کند: مصرف کاسنی، شاتره، آب زرشک، آب انار، سوپ و آش جو، سبزی‌ها و میوه‌ها همچنین آلو و مواد غذایی ملین از کبد محافظت می‌کند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.