سرطان سینه را با تنفس تشخیص دهید

دانشمندان آمریکایی در گامی جدید، دست به ساخت یک آزمایش تنفسی به منظور بررسی سرطان پستان زده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوزبه نقل از ایسنا، پژوهشها نشان داده که این فناوری از دقت برابر با پرتوهای ایکس پستان برخوردار است که بطور رایج در بیمارستانها مورد استفاده است.

 

دستگاه BreathLink در کمتر از ۱۰ دقیقه می‌توان بیماری را تشخیص داده و سازندگان آن بر این باورند که می‌تواند نیاز به روش ناراحت‌کننده ماموگرافی را کاهش دهد.

همچنین این دستگاه می‌تواند به زنان بیشتری که به دلیل خجالت‌زدگی، آزمایش سرطان پستان را انجام نمی‌دادند، اجازه خواهد داد تا با راحتی اقدام کنند و جان افراد زیادی نجات داده شود. با این روش دیگر زنان در زمان آزمایش در معرض تابش قرار نخواهند گرفت.

 

سرطان پستان دومین سرطان کشنده در میان زنان پس از سرطان ریه بوده و ماهانه تقریبا جان ۱۰۰۰ انسان را می‌گیرد.

 

این در حالیست که تعداد زنانی که سه سال یکبار ماموگرافی را انجام می‌دهند، کاهش یافته است. دلیل آن، نگرانی در این مورد است که تصاویر پرتو ایکس از پستان نمی‌تواند سرطانهای خطرناک را از نمونه‌های با رشد بسیار کند و کمتر خطرناک تشخیص دهد.

 

دستگاه BreathLink در حال حاضر در اروپا در دسترس قرار گرفته است. برای استفاده از آن، فرد باید برای دو دقیقه در یک تحلیلگر تنفسی نفس بکشد.

این هوا به دستگاهی که سطوح مواد شیمیایی را بررسی می‌کند، خورانده می‌شود. نتایج بدست آمده توسط یک رایانه نحلیل خواهد شد که تعیین می‌کند آیا الگوی شیمیایی نشانه سرطان پستان است یا خیر.

 

پژوهش منتشر شده در مجله PLoS ONE نشان داده که دقت این روش حداقل به اندازه ماموگرافی است.

دکتر مایکل فیلیپس، استاد پزشکی دانشکده پزشکی نیویورک و طراح این آزمایش تنفس گفت: ما می‌دانیم که در صورت منفی بودن نتیجه این آزمایش، بیش از ۹۹٫۹ درصد احتمال عدم ابتلای فرد به سرطان پستان هست.

 

دکتر فیلیپس که این دستگاه در شرکت وی موسوم به Menssana Research تولید شده، افزود: این مسئله بسیار مهم است چرا که در هر برنامه غربالگری، اکثریت قریب به اتفاق زنانی که آزمایش می‌دهند، سرطان ندارند.

 

این امر بدان معنی است که تعداد زیادی از زنان نیازی به انجام ماموگرافی غیرضروری نخواهند داشت. اگرچه دقت لازم برای تشخیص دقیق بیماری پائین بوده و بیماران با آزمایش تنفسی مثبت باید ماموگرافی شوند.

 

همچنین به گفته دکتر فیلیپس، پژوهشهای بیشتر پیش از قرار دادن این روش به عنوان اولین گزینه برای غربالگری سرطان پستان مورد نیاز است.

 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.