سرعت ذخیره سازی روی دیسک ها به چه معناست؟

فروردین ۱۴۰۳

اگر به نوشته‌های روی دیسک‌های نوری مثل CD یا DVD توجه کرده باشید، اعدادی مانند ۱۶X و ۵۲X را ملاحظه کرده‌اید. این اعداد بیان‌گر حداکثر سرعتی است که می‌توان اطلاعات را روی دیسک ذخیره یا در اصطلاح Write کرد.

به گزارش اورژانس IT ممتاز نیوز،حرف X در هر نوع دیسک خاص، یک عدد ثابت و مربوط به همان نوع دیسک است. در CDها سرعت واحد ذخیره اطلاعات، نزدیک به ۱۵۴ کیلوبایت بر ثانیه است، در حالی که در DVDها سرعت واحد ۱۳۸۵ کیلوبایت بر ثانیه است. یعنی حداقل سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات روی یک DVD 9 برابر سریع‌تر از سرعت حداقلی CD است. وقتی یک دیسک قادر است اطلاعات را با سرعت ۸X پذیرا باشد، به این معنی است که می‌توان اطلاعات را با سرعت ۸ برابر سرعت واحد، روی آن ذخیره کرد.

سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات روی دیسک‌ها به چند پارامتر وابسته است. در اولین قدم، دیسک باید قادر باشد با سرعت nX پذیرای اطلاعات باشد. این ویژگی از میزان قدرت انعکاس نور از روی سطح براق دیسک ناشی می‌شود. یعنی هر اندازه که توانایی انعکاس نور از جنس خاص دیسک بیشتر باشد، امکان دریافت اطلاعات با سرعت بیشتر در آن افزایش می‌یابد.

در دومین قدم، Writer باید قادر باشد اطلاعات را با سرعت nX روی دیسک ذخیره کند. این قدرت از سرعت موتور و قدرت لنز به طور ترکیبی ناشی می‌شود. در سومین قدم سرعت انتقال داده از منبع به Writer مورد توجه قرار می‌گیرد. این سرعت به مولفه‌های گوناگونی از جمله سرعت قرائت اطلاعات از منبع، سرعت انتقال اطلاعات به رم، سرعت پردازش اطلاعات و سرعت انتقال اطلاعات از رم به Writer وابسته است. یعنی در عمل توانایی رم، پردازنده و باس مادربورد در سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات روی دیسک موثر می باشند.

میزان توانمندی نرم‌افزار مورد استفاده برای Write دیسک و الگوریتم‌های به کار گرفته شده در آن نیز در سرعت ذخیره اطلاعات موثر است. دست آخر نوع اطلاعات، تاثیر به سزایی در سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات روی دیسک‌ها دارد. سرعت ذخیره‌سازی فایل‌های یک تکه معمولا بیشتر است، در حالی که سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات متنی، بیشتر از سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات صوتی و تصویری است. چرا که نرم‌افزارهای Write در هنگام ذخیره‌سازی فایل‌ها، دائما نوع آن‌ها را بررسی می‌کنند و هر نوع ناهماهنگی میان داده‌های ذخیره شده و نوع فایل را به عنوان خطا شناسایی می‌کنند.

در بیشتر مواقع فیلم‌ها در هنگام ذخیره شدن به فرمت تازه‌ای تبدیل می‌شوند و ممکن است زمان زیادی صرف این تبدیل شود، در حالی که این زمان مربوط به زمان ذخیره‌سازی نیست. گاهی برنامه بخشی از فیلم را Decode می‌کند و همان بخش را ذخیره می‌کند و دوباره بخش دیگری را Decode می‌کند. در این صورت ممکن است به اشتباه این طور برداشت شود که سرعت ذخیره‌سازی پایین بوده است. در حالی که این زمان صرف Decode کردن اطلاعات می‌شود نه صرف Write کردن اطلاعات.

عده‌ای به اشتباه تصور می‌کنند اگر سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات روی دیسک خاصی به عنوان مثال ۵۲X باشد، نمی‌توان اطلاعات موجود در آن دیسک را با درایوری خواند که سرعت حداکثر آن کم‌تر از ۵۲X است. در حالی که باید گفت خواندن و ذخیره‌سازی اطلاعات دو کار کاملا متفاوت می باشند و سرعت ذخیره‌سازی، هیچ تاثیری بر توانایی و یا سرعت خوانده شدن اطلاعات ندارد. هر اندازه که سرعت ذخیره‌سازی روی دیسک پایین‌تر باشد، احتمال خطای سخت‌افزاری و ناموفق بودن عمل Write کاهش می‌یابد اما زمان بیشتری صرف این کار خواهد شد./ش

بایت


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.