سرعت کاهش قیمت سکه آتی بیشتر شد

۱۹ام بهمن ،

بینا- دادوستد سکه در یک روز مانده به پایان معاملات هفته جاری با تداوم کاهش بیشتر قیمت‌ها همراه شد؛ این در حالی بود که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار سقوط آزاد قیمت دلار و سکه به برنامه‌های تازه ارزی دولت و مجلس و آغاز دور تازه پیش‌فروش سکه بر می‌گردد.
تحلیلگران در خصوص خبرهای که بر روند قیمت سکه در بازار نقدی و قراردادهای آتی تاثیرگذارند می‌گویند طرح تازه ارزی در زیرمجموعه‌های دولت با محوریت بانک مرکزی در مرحله کارشناسی است که در صورت تصویب نهایی، نرخ دلار در بازار به زیر ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید، این در حالی است که به باور آنان با اجرای پیش فروش سکه، قیمت‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش را در پی خواهد داشت. به معامله‌گران پیشنهاد می‌شود نسبت به قطعی بودن این خبرها و پیش‌بینی‌های انجام شده مطمئن نباشند، زیرا انتظار تغییر رفتار بازار در هر لحظه وجود دارد.
البته دولتی‌ها روایت دیگری از افزایش قیمت‌ها دارند؛ سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، نوسان نرخ ارز را ناشی از شکل گیری انتظارات تورمی پایان سال می‌داند، به باور صمد کریمی، افزایش تقاضا برای واردات کالا از دلایل افزایش قیمت‌ها و مسائل غیراقتصادی محرک اصلی این نوسانات است. اگر چه با افزایش عرضه و تامین تقاضا، سیر نزولی نرخ ارز آغاز خواهد شد، اما مساله اصلی اینجا است که آیا دولت در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌تواند عرضه را افزایش دهد و تقاضای مورد نیاز در بازارها را تامین کند؟
برخی خبرها امیدوارکننده در قالب پارامترهای برونزای سیاسی به صورت روانی بر کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بودند؛ به طوری که روز قبل خبر رسید یکی از بانک‌های کشورمان با انجام فعالیت‌های حقوقی توانسته تحریم‌ها را لغو و نام خود را از لیست شرکت‌ها و سازمان‌های تحت تحریم خارج سازد.
البته در حالی مهم‌ترین عامل اصلی کاهش قیمت‌ها طرح پیش فروش سکه است که هنوز در خصوص جزئیات و چگونگی قیمت‌گذاری آن سخنی به میان نیامده است، تحلیلگران نسبت به نحوه قیمت‌گذاری سکه حساس می باشند، زیرا در صورت عرضه سکه با قیمت پایین‌تر از ارزش واقعی آن، اجرای این طرح تنها به قاچاق این کالای گرانبها کمک می‌کند. همه این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که خبرها مربوط به مذاکرات ایران و ایالات متحده و حذف تحریم‌ها با گنجاندن بعضی شروط تا حدودی از فشار روانی روی بازارها کاسته و به نوعی سبب کاهش قیمت ارز و به تبع بازار قراردادهای نقدی و آتی سکه شده است.
مبادلات دیروز بازار قراردادهای آتی سکه نیز در حالی با تداوم شرایط کاهشی همراه بود که احتمال تشکیل صف‌های فروش می‌رفت. ﻃﺒﻖ ﻣﺼﻮﺑﻪ هیات ﭘﺬﻳﺮش در ﺧﺼﻮص ﺗﻌﻴﻴﻦ وﺟﻪ ﺗﻀـﻤﻴﻦ اوﻟﻴـﻪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﺴﻮﻳﻪ روزاﻧﻪ ﻗﺮاردادﻫﺎی ﻓﻌﺎل در روزﻫﺎی اﺧﻴﺮ، از روزﺷﻨﺒﻪ ۲۱ بهمن ماه ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم روز ﻣﻌﺎﻣﻼﺗﻲ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان تعیین می‌شود. ۴۵۰ هزار تومان از وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎﻓﻲ اﻋـﻼم ﺷـﺪه و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان ﺑـﻪ ﻗـﻮت ﺧﻮد ﺑﺎﻗﻲ اﺳﺖ. بنابراین از روز شنبه هفته جاری وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای ﻫﺮ ﻗﺮارداد ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﻋﻼوه وﺟﻮه ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎﻓﻲ، ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان خواهد بود.
اما قیمت سکه قراردادهای آتی نیز دیروز با ۵ درصد دامنه نوسان رو به پایین مواجه شد، به طوری که سکه سررسید بهمن ماه با کاهش ۹/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۲ هزار تومان، سررسید اسفندماه با کاهش ۹۸/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و سررسید فروردین ماه با کاهش ۹۹/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۶۰۱ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۲۱ هزار تومان قرار گرفت.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.