سرفه

سلامت > بیماری– سرفه کردن به‌خودی خود یک بیماری نیست بلکه برخی آن را یک علامت و هشدار می‌دانند؛ به این معنا که سرفه هشداری است برای اینکه مثلا دیگر سیگار نکشید یا عفونت سینوس‌ها را درمان کنید.

از نظر پزشکی علت سرفه کردن هر چیزی که باشد از دو نوع خشک ومرطوب که به همراه خلط است خارج نیست. با این اوصاف برای رد‌یابی علت سرفه در قدم نخست باید به پزشک مراجعه کرد و در قدم دوم می‌توان با مشاوره با پزشک به برخی توصیه‌ها و پیشنهاد‌های گیاه‌درمانگران برای متوقف کردن سرفه که گاهی اوقات بسیاردرد آور و ناراحت‌کننده نیز می‌شود، عمل کرد.

مصرف زنجبیل یکی از این پیشنهاد‌هاست. مطالعات نشان داده است که ترکیبات شیمیایی موجود در زنجبیل آرام‌کننده سرفه، تسکین‌دهنده درد و کاهش‌دهنده تب هستند. لیمو‌شیرین نیز به‌خاطر داشتن ویتامین C و برخی دیگر از ترکیبات یک میوه سنتی برای تسکین سرفه است.

شیرین‌بیان نیز به‌خاطر خاصیت نرم کنندگی غشاهای مخاطی سابقه‌ای طولانی در درمان سرفه و آسم دارد. به همین‌خاطر نیز مصرف چای شیرین‌بیان (یک قاشق مربا خوری ریشه خشک آن به ازای هر فنجان آب جوش)تا سه فنجان در روز بی‌خطر بوده و البته توصیه می‌شود.
جعفری کوهی نیز از آن دسته گیاهانی است که کمیسیون E (مرکز تخصصی گیاهان دارویی در آلمان) مصرف سه تا شش قاشق مربا خوری ریشه آن را برای درمان بیماری‌های دستگاه فوقانی تنفسی تأیید کرده است.

جعفری کوهی خاصیت خلط آوری داشته و برای درمان برونشیت و گلو‌درد نیز کار‌برد دارد. کمیسیون E غیراز تأیید مصرف ریشه گل ختمی و گل ماهور به‌خاطر موسیلاژ موجود در آن همچنین مصرف یک یا دو قاشق مربا خوری خشک کرده گل پامچال را در تهیه چای برای تسکین سرفه تأیید کرده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.