سرکنسول ایران در اربیل:ایران به عراق به عنوان یک کشور واحد نگاه می کند

‘سید عظیم حسینی’ روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اعزامی ایرنا به شمال عراق افزود: دولت عراق و احزاب سیاسی این کشور در بین خود اختلافاتی دارند که ما هیچگاه به آن دامن نخواهیم زد و آن را منطقی و معقول هم نمی دانیم.

وی به برخورد دوگانه برخی کشورها از جمله آمریکا و انگلیس با موضوع عراق اشاره کرد و گفت: علت این برخوردها این است که این کشورها عراق یکپارچه را دوست ندارند و به دنبال تفرقه و جدایی در کشورهای اسلامی هستند و ما نباید در مسیر آنها گام برداریم.

وی تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست های اصولی و کلان خود به منطقه و اقلیم کردستان عراق هم در قالب کشور واحد عراق نگاه می کند.

وی در ادامه گفت: تنها در سال گذشته حدود ۲۴۰ هزار ایرانی با اهداف و انگیزه های متفاوت وارد اقلیم کردستان عراق شده اند و در همین مدت ۱۵۰ هزار کرد عراقی هم به کشورمان سفر کردند که این افق روشنی برای گسترش همکاری ها ترسیم می کند.

سرکنسول ایران در اربیل همچنین گفت: اکنون ۱۸ کنسولگری در اربیل فعالیت دارند که به جرات می توان گفت که کل روادید صادر شده توسط آنها به اندازه روادید جمهوری اسلامی ایران نیست که نشانه روابط عالی ایران با کردستان عراق است.

حسینی در خصوص لغو روادید برای کردهای عراقی گفت: شورای امنیت ملی لغو ویزای یک طرفه برای عراقی ها را تصویب کرده است، ولی به علت برخی مشکلات تاکنون عملیاتی نشده است.

وی، لغو رواید متقابل برای ساکنان کردستان عراق را در شرایط کنونی غیرعملی دانست و گفت: این با سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران سازگار نیست.

وی افزود: اکنون افراد ایرانی که بر اساس لغو روادید اقلیم کردستان به این منطقه سفر می کنند که در صورت خروج از کردستان و ورود به سایر مناطق عراق بازداشت شده و دچار مشکل می شوند و بخشی از وقت ما صرف آزاد کردن این افراد می شود.

جمهوری اسلامی ایران و عراق یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که ۲۰۰ کیلومتر آن مربوط به استان سلیمانیه با استان های کرمانشاه و کردستان می باشد.

ایران در شهرهای اربیل و سلیمانیه با هدف گسترش همکاری سیاسی، فرهنگی و اقتصادی سرکنسولگری دایر کرده است.

۱۱۳۹/۵۶۷**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۲۷۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.