سرلک: صداسازی به معنای تقلید نیست/صداسازی سبب رشد صدای هنرجوی آواز می‌شود

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

پرونده ویژه/ صداسازی در آواز ایرانی

سینا سرلک معتقد است، صداسازی به معنای تقلید از خواننده‌های دیگر نیست و اگر هنرجویی این دوره را بگذراند می‌تواند بسیاری از اصول ضروری در آواز ایرانی را رعایت کند.

سینا سرلک، خواننده در گفت‌و گو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز در پاسخ به این پرسش که تکنیک صداسازی تا چه میزان می‌تواند منجر به بهبودی صدای هنرجوی آواز شود، گفت: به طور کلی من از زمانی که خدمت محمدرضا شجریان برای آموزش آواز رفتم به مدت هفت‌ماه صداسازی را کار کردم؛ زیرا به اعتقاد اساتید صداسازی سبب پرورش و رشد صدای هنرجوی آواز می‌شود.

این خواننده در ادامه بیان کرد: مقوله صداسازی شامل تحریرها، چهچهه، حالت‌های مختلف کشش‌های صدایی، نت‌های بم تا اوج، حالت صدا در فضای دهان، استفاده به جا و درست از فضای دهان، تحریرهای مخفی، تحریرهای دوتایی، سه‌تایی و…. است که هنرجوی آواز باید با تمامی این مسائل آشنا شود و آن‌ها را بیاموزد زیرا در آواز ایرانی بسیار مهم و ضروری است.

سرلک خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از هنرمندان پیشکسوت و اساتید با صداسازی به طور جدی آشنا نشده‌اند و فکر می‌کنند صداسازی به معنای تقلید از خواننده‌های دیگر است در صورتی که اصلا این طور نیست و اگر هنرجویی این دوره را بگذراند می‌تواند بسیاری از اصول ضروری در آواز ایرانی را رعایت کند.

این خواننده در ادامه افزود: به طور کلی من با صداسازی موافق هستم و همیشه پیشنهاد می‌کنم صداسازی باید از طریق اساتیدی که با آن آشنا می باشند به هنرجویان آموزش داده شود، به عنوان مثال به نقل از محمدرضا شجریان تنها من و همایون شجریان هستیم که از ابتدا مقوله صداسازی بر روی صدای ما کار شده است؛ در حالی که عده‌ای می باشند که با این عنوان کلاس‌های آموزشی می‌گذراند و فقط از این راه پول در می‌آورند در نتیجه کار باید به دست کاردان سپرده شود.

سینا سرلک تاکید کرد: همچنین اگر کسی صدا نداشته باشد با صداسازی آوازه‌خوان نمی‌شود؛ زیرا هر کسی باید فیزیک صوتی خاصی داشته باشد تا بتواند آواز بخواند، همچنین امکان صدایی کمک می‌کند تا کسی بخواند زیرا صدا ذاتی و ژنتیکی است در نتیجه صداسازی کمک می‌کند تا صدا ساخته و پرداخته شود.

این خواننده در ادامه گفت: محمدرضا شجریان همیشه تاکید می‌کرد هنرجو اگر در دوره آموزش تقلید کند ایرادی ندارد اما بعد از دوره‌های آموزشی باید شیوه خاص خودش را ارائه دهد، در غیر این صورت نمی‌تواند ماندگار شود و از ذهن‌ها پاک می‌شود.

سرلک افزود: به نظر من تقلید در آواز اشتباه است، زیرا هرکسی ساختار صدایی خاصی دارد در نتیجه باید شیوه‌ای مخصوص خودش داشته باشد.
 

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.