سرماخوردگی در کودکان را جدی بگیرید

اگر کودک دچار سرماخوردگی و آبریزش بینی و تب شده باشد، به احتمال زیاد دچار یک عفونت تنفسی ویروسی شده است.

سرماخوردگی در کودکان را جدی بگیریدگروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) – دکتر فریبا شیروانی *: ابتلا به عفونت تنفسی ویروسی در کودکان، به خصوص در سنین قبل از مدرسه بین شش تا ده بار در سال کاملا طبیعی است.

علایم سرماخوردگی معمولا پس از یک تا سه روز بعد از تماس با ویروس سرماخوردگی بروز می‌کند و شامل گرفتگی یا آبریزش بینی، خارش گلو یا گلو درد، سرفه، سردرد یا بدن درد، آبریزش از چشم، تب پایین و احساس خستگی مختصر است.

با پیشرفت سرماخوردگی ترشحات بینی می‌تواند به تدریج غلیظ‌تر و زرد رنگ یا سبزرنگ شود و این علامت به‌تنهایی نشانه چرکی شدن راه‌های هوایی کودک نیست. با توجه به شیوع زیاد سرماخوردگی در کودکان لازم است در مورد درمان این کودکان نکاتی را مطرح کنیم.

گرچه مادران معمولا دوست دارند هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا علایم سرماخوردگی در کودکشان بهبود یابد، اما پزشکان داروهای ضدسرفه را برای خردسالان زیر چهار سال توصیه نمی‌کنند.

در صورتی که سرماخوردگی کودکتان خفیف بوده و دچار بیماری دیگری نیز نباشد و سرفه‌های شدید یا تنگی نفس نداشته و سابقه آسم نیز ندارد، پیشنهاد می‌شود کودک خود را به استراحت زیاد تشویق کنید مایعات زیاد به جز آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه به کودک بدهید.

برای درمان گرفتگی بینی از قطره‌های محلول آب نمک موجود استفاده کنید. از کودک بخواهید در حالی که دوش آب باز است در فضای بخار کرده حمام و خارج از وان بنشیند و بخار آب گرم را تنفس کند.

گفتنی است هیچ دارویی نمی‌تواند باعث شود ویروس سریع‌تر از بدن کودک خارج شود، اما می‌توان با اطمینان از این که او به مقدار لازم استراحت کرده و مایعات کافی دریافت می‌دارد، به او کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشد.

در صورت بروز علایمی مانند تب بالای ۳۹ درجه،وجود لرز یا تعریق، ادامه تب بیشتر از سه روز، وجود استفراغ یا درد شکم، خواب آلودگی غیرعادی و تغییر وضعیت هوشیاری، سر درد شدید، وجود تنفس مشکل، ایجاد خس خس شدید، گریه و بیقراری مداوم، شروع گوش درد شدید، سرفه مداوم و آزار دهنده به پزشک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از سرماخوردگی باید دست‌ها را چند بار در روز و به طور کامل با آب و صابون شست. استفاده از دستمال کاغذی در موقع سرفه و عطسه صورت گیرد و سپس دستمال دور انداخته شده و دست‌ها شسته شود.

باید به بچه‌ها آموزش داد وقتی دستمال ندارند، هنگام سرفه و عطسه به‌جای دست‌ها، آرنج را جلوی دهان خود بگیرند. از ظروف مشترک مانند لیوان و قاشق استفاده نشود، با افراد سرماخورده تماس طولانی نداشته باشند و از بوسیدن و صحبت کردن نزدیک با این افراد اجتناب شود.

دقت لازم در مورد بهداشت مهد‌های‌کودک‌ انجام گرفته و از ورود کودکان بیمار به آنجا ممانعت به عمل آید. هنگام ابتلای کودکتان بخصوص در سن کمتر ازشش ماه به سرماخوردگی از مصرف داروها حتی داروهای ضد تب و ضدسرفه گیاهی بدون مشورت با پزشک کودک اجتناب کنید.

*متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی اطفال


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.