سرمایه‌گذاری کلان در بالادست شرکت نفت

فارس: علیرضا ضیغمی در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای سفر هیئت دولت در استان مرکزی اظهار داشت: بخش اصلی این سرمایه‌گذاری در عسلویه انجام شده که ۱۰ فاز آن به اتمام رسیده و ۱۸ فاز دیگر در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا و آمریکا در طول فعالیت نهم و دهم تمام تلاش و همت خود را برای فلج کردن صنعت نفت کشور به کار بستند اما خوشبختانه با اقدام ارزشمند دولت در بخش صنعت نفت و پالایشگاه ایران می‌رود تا به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت و گاز تبدیل شود.

معاون وزیر نفت همچنین از سرمایه‌گذاری ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری در بخش ارتقای کیفیت و افزایش ظرفیت پالایشگاهها در برنامه پنجم خبر داد و گفت: ارتقای کیفیت و افزایش ظرفیت در پالایشگاههای فعلی انجام شده و این مهم هم‌اکنون در پالایشگاههای جدید از جمله ستاره خلیج فارس با ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

ضیغمی ادامه داد: طرح افزایش ظرفیت، ارتقای کیفیت و بهینه‌سازی در ۷ پالایشگاه جدید از جمله شیراز، اصفهان، آبادان، تبریز و بندرعباس با اعتبار ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در دست اجراست.

وی تأکید کرد: وزارت نفت به همان میزان که افزایش ظرفیت در پالایشگاههای را ایجاد می‌کند به همان میزان افزایش ذخیره‌سازی و خطوط انتقال را به انجام می‌رساند.

به گفته وی در برنامه پنجم افزایش خطوط لوله از ۱۱.۵ کیلومتر به ۱۴.۵ کیلومتر و افزایش ذخیره‌سازی از ۱۱.۵ میلیارد لیتر به ۱۴.۵ میلیارد لیتر هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: طی برنامه پنجم همچنین ۴۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاهی، ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی و نیز افزایش خطوط انتقال فرآورده‌های نفت خام انجام خواهد شد.

ضیغمی با بیان اینکه طی فعالیت دولت نهم و دهم فعالیت‌های صورت گرفته در بخش صنایع پالایشگاهی از رشد و سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده است، ادامه داد: مصرف بنزین در سال ۸۵ حدود ۷۳.۵ میلیون لیتر در روز بود که بعد از گذشت ۶ سال امروز به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

وی افزود: تولیدات پالایشگاهی در کشور ما هم‌اکنون براساس یوروی ۵ صورت می‌گیرد که برابر استاندارد روز دنیا است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید نفت سفید و سوخت جت در پالایشگاه امام خمینی شازند از ۴ ماه گذشته به یوروی ۵ تبدیل شده است، گفت: تا پایان تیرماه تولید نفت گاز در این پالایشگاه که حدود ۱۰ میلیون لیتر است به زیر ۴۰PPM تبدیل می‌شود که هم‌اکنون حدود ۳ هزار PPM بوده که مطابق با استاندارد قبلی روز دنیا است.

ضیغمی اظهار داشت: از کل تولید نفت گاز این پالایشگاه ۳ میلیون لیتر در استان به مصرف می‌رسد و ۷ میلیون لیتر به سایر نقاط کشور صادر می‌شود و از اوایل مردادماه نیز گازوئیل با زیر ۴PPM در این استان به تولید می‌رسد.

به گفته وی، تا پایان شهریورماه نیز تولید بنزین از ۴.۲ میلیون لیتر به ۱۶ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اقدامات ارزشمند دولت در زمینه افزایش ظرفیت تولید بنزین گفت: اگر این افزایش بنزین در کشور صورت نمی‌گرفت تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا و آمریکا در بخش فرآورده‌های نفتی در کشور ما کارساز بود که خوشبختانه با اقدامات شایسته دولت به خوبی توانستیم تحریم‌های دشمنان را پشت‌سر بگذاریم.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.