سرمایه‎گذاری جوامع بین‎المللیUNDP برای حفظ یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه دشت لاغری

دیده بان حقوق حیوانات: مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد: برای حفظ گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش «دشت لاغری» بردسکن جوامع بین‌المللی UNDP سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، مهندس سید حسین آقامیری امروز ۷ مرداد در بازدید از پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن گفت: خوشبختانه اخیرا دراین پناهگاه شاهد حضور یوزپلنگ آسیایی، گونه در خطر انقراض موجود در کشور بودیم که با مشاهده این گونه تمام ۸ گونه گربه سانان کشور در خراسان رضوی قابل مشاهده است.

 وی با اشاره به اینکه پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن جزء مناطق مصوب این اداره کل است، گفت: برای بالا بردن ضریب حفاظتی این گونه مهم اقداماتی از دو سال گذشته در این منطقه انجام شد و خوشبختانه اقدامات انجام شده منجر به تثبیت حیات وحش شد و با مشاهده گونه درخطر انقراض یوز در این منطقه مستندی تهیه و اطلاع رسانی لازم انجام شد.

 مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی افزود: با این ظرفیت به اثبات رسیده ردپای دوستداران حیات وحش کشور و حتی جوامع بین‌المللی UNDP و GEF که علاقه‌مند به حفظ این گونه هستند، در این منطقه پیدا خواهد شد و در این رابطه سرمایه گذاری خواهند کرد.

مهندس آقامیری به تشکیل جلسه‌ای با حضور ۷ استان کشور و نماینده UNDP و نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در تهران اشاره کرد و گفت: در این جلسه استان خراسان رضوی به عنوان استانی که در آن یوز دارد گزارشاتی را ارائه داد و نماینده UNDP قول داد از منابع مالی خود برای حفظ این گونه درخطر انقراض اعتباراتی را به این حوزه از استان اختصاص دهد.

 مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: برای تثبیت گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی در منطقه دشت لاغری بردسکن قول می‌دهیم امکانات جدیدی را در این مجموعه اضافه کنیم و حضور نیروها را نیز افزایش دهیم.

وی افزود: درهمین راستا از اواخر سال گذشته برای احداث یک پاسگاه حفاظتی در پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن موافقت شد که تا هفته دولت امسال این پروژه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مهندس آقامیری مناطق تحت مدیریت این اداره کل را ۴۲ منطقه درگستره استان خراسان رضوی اعلام کرد و گفت: این تعداد ۲۰ درصد عرصه‌های طبیعی استان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: ۲۷ مورد از این تعداد مناطق شامل پارک ملی، ۳ پناهگاه حیات وحش، ۳ اثر طبیعی ملی و مابقی منطقه حفاظت شده بوده که جزء مصوبه شورای عالی محیط زیست است.

وی همچنین از ۳ منطقه پیشنهادی در گناباد، قوچان و درگز نیز خبر داد و گفت: درصورتی که گزارشات کارشناسی مثبت جواب داد، برای تبدیل مناطق تحت مدیریت این اداره کل اقدام خواهد شد.

وی افزود: قطعا معرفی مناطق جدید به عنوان مناطق تحت مدیریت ظرفیت تنوع زیستی ما را افزایش خواهد داد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.