سرمایه با سود بانکی ۲۰ درصدی در جای مولد جریان نمی‌یابد

حسن سبحانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این که چه عاملی موجب تعیین نرخ سود بانکی ۲۰ درصدی می شود گفت: تعیین نرخ سود بانکی ۲۰ درصدی نمی تواند سرمایه را در جای خود به کار گیرد.

وی با انتقاد از کاهش تولیدات در کشور اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر مجموعه عواملی که موجبات کاهش تولیدات در کشور می شوند مشغول کار خود هستند و توجهی به میزان تولیدات ندارند.

وی در خصوص تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس نهم گفت: ساده ترین مواجه مجلس نهم با مفهوم حمایت از تولید ملی، تشکیل کمیسیون ویژه است به طوری که نمایندگان مجلس فکر می کنند که حتما در این زمینه یک کاری باید انجام داد در حالی که احتمالا به اصل موضوع توجهی ندارند.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران یاد آور شد: تجربه یکصد ساله قانونگذاری به ما حکم می کند پیش از آن که اقدامی را انجام دهیم درباره آن تحقیق کنیم چه بسا که انجام ندادن آن کار به مراتب سودمند تر از انجام دادنش باشد.

وی با ابراز تاسف از ناسازگاری در قوانین کشور اظهار داشت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم نسبت به برخی امور دقیق تر و هوشمندانه تر رفتار کنند.

سبحانی به بحث تولیدات در بخش کشاورزی پرداخت و افزود: به عنوان مثال کشاورز باید نهاده های داخلی برخوردار از تحقیقات پیشرفته کشاورزی را برای تولید در اختیار داشته باشد تا بتواند در مرحله بعد عملکرد محصولش را افزایش دهد.

وی در خصوص اقدامات لازم در جهت استفاده مردم از کالای داخلی اظهار داشت: با انجام کارهای عالمانه باید به سمتی برویم که وضع قوانین با ذهن انسان ها در جامعه سازگار باشد تا آن ها به جای استفاده از کالای پر زرق و برق خارجی از کالای با کیفیت داخلی استفاده کنند.

نماینده سابق مردم دامغان در مجلس تصریح کرد: بر اساس آمار موجود هم اکنون بیش از ۳۰ درصد ارزش افزوده را صنعتگران و بیش از ۱۰ درصد ارزش افزوده را کشاورزان با تولیداتشان برای کشور به ارمغان می آورند.

میل به داشتن کالای تجملی تبلوری از چگونگی توزیع درآمد در جامعه است

سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فخر فروشی عده ای با تجمل گرایی در جامعه اشاره داشت و افزود: در حقیقت الگوی مصرف ریشه در توزیع در آمدها در جامعه دارد و اگر می خواهیم الگوی مصرف را اصلاح کنیم باید به سراغ توزیع در آمدها در جامعه برویم.

وی اضافه کرد: مانور تجمل در جامعه حکایت از چگونگی توزیع در آمد در جامعه دارد و میل به داشتن کالای تجملی تبلوری از چگونگی توزیع در آمد در جامعه است.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران یاد آور شد: همچنین برخی افراد از روی چشم و هم چشمی روبه داشتن کالای تجملی می آورند و تصور می کنند که داشتن کالای تجملی جزو ارزش های جامعه به حساب می آید و موجب کسب اعتبار و حیثیت برای آن ها می شود در حالی که این چنین نیست.

اصلاح سیاست های مالیاتی راهکار مقابله با تجمل گرایی در جامعه

وی خاطر نشان ساخت: اصلاح سیاست های مالیاتی و اصلاح ارزش ها در جامعه از جمله راهکارهای مقابله با تجمل گرایی در جامعه به شمار می رود.

سبحانی در پایان با تاکید بر اینکه تولید فقط نباید برای مصرف کننده داخلی باشد و بلکه باید به فکراستفاده مصرف کنندگان خارجی از تولیداتمان نیز باشیم گفت: همه مسئولان باید موانع پیش پای تولید را برطرف کنند تا از این طریق تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.