سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیک نخورید!

فروردین ۱۴۰۳

سرماخوردگی نامی است که عموم مردم برای عفونت های حاد تنفسی فوقانی به کارمی برند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ ۱-عفونت، هم می تواند به وسیله ویروس ایجاد شود، هم به وسیله باکتری و هم عوامل دیگری مثل قارچ و … ، اما عفونتی که ما به آن سرماخوردگی می گوییم، ویروسی است . حاد هم به زبان ساده یعنی در یک دوره کوتاه ایجاد می گردد و مزمن نمی شود . قسمت فوقانی دستگاه تنفسی هم به بینی ، حلق و در واقع راههای هوایی بالاتر از حنجره گفته می گردد.

 ۲- سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در انسان است. بچه های کوچک تر از ۵ سال مستعدترین گروه سنی برای ابتلا به این بیماری می باشند. استعداد ابتلا به طور تدریجی از ۵ سالگی تا ۲۰ سالگی کاهش می یابد و سپس ثابت می ماند. گفته می گردد به طور متوسط، هر کدام از اشخاص جامعه ، درطول یک سال بین ۳ تا ۵ بار دچار سرماخوردگی می شوند.

۳- عوامل زمینه ساز در ابتلا به سرماخوردگی عبارتند: از ضعف عمومی و خستگی ( در معرض سرمای شدید قرارگرفتن هم احتمالا سبب تغییراتی در بدن می گردد که شبیه ضعف عمومی ، فرد را به این بیماری مبتلا می کند). رعایت نکردن بهداشت مخصوصاً در محیط های پرجمعیت ، ماههایی از سال که ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در آن فراوان تر است. وضعیت نامناسب تغذیه و ناهنجاری های ساختمانی قسمتهای فوقانی دستگاه تنفس مثل انحراف بینی و بزرگ بودن لوزه ها.

۴- دوران نهفتگی ( کمون) بیماری کوتاه است و از ۲ تا ۴ روز متغیر است . آغاز بیماری ناگهانی و با احساس خارش یا سوزش در حلق ، بینی یا گوش همراه است و به دنبال آن علایم واضح تر ظاهر می شوند. عطسه، آبریزش از بینی ، احساس خستگی و کوفتگی ، تب خفیف که ندرتاً با لرزهمراه است ، سردرد خفیف ، اختلا ل حس بویایی وچشایی ، دردهای مبهم کمر یا دست و پا و… ترشح چرکی ( زرد یا سبز) از بینی نشانه عفونت باکتریایی است و یعنی بیماری از یک سرماخوردگی ساده فراتر رفته است.

۵- درمان سرماخوردگی ، درمان علایم بیماری است . یعنی دارویی برای خود بیماری وجود ندارد و داروها فقط علایم را تخفیف می دهند، تا دوره بیماری طی شود. تاثیر استراحت ، نوشیدن مایعات کافی و رژیم غذایی به همان اندازه داروهای شناخته شده است.

 ۶- هیچ موردی برای استفاده از آنتی بیوتیک ها در یک سرماخوردگی وجود ندارد. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها قبل از این که از نظر اقتصادی سبب خسارات بسیاری به کشور می گردد، سبب ایجاد مقاومت دارویی باکتری ها هم می گردد. نمونه واضح آن دارویی مشهور به نام آمپی سیلین است که تاچند سال پیش بر اغلب عفونت های تنفسی فوقانی موثر بود، اما امروزه به سبب این که بسیاری از باکتری ها به آن مقاوم شده اند، دیگر کمتر استفاده می گردد.

۷- ایمنی نسبت به یک نوع ویروس سرماخوردگی ممکن است تقریباً تا یک ماه هم دوام داشته باشد. درعین حال ممکن است تنها چند روز بعد از ابتلا به یک نوع ویروس، ویروس دیگری سراغ شما بیاید. همین تنوع سبب شده که هنوز هیچ واکسنی هم برای سرماخوردگی وجود نداشته باشد، پس تنها راه ، رعایت بهداشت فردی و دوری کردن از فرد سرماخورده است./ح

منبع بیترین


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.