سرما در مدارس شبانه روزی

۳ م دیماه ،
ممتاز نیوز : به سبب نبود سوخت، مدرسه شبانه‌روزی روستای برما از بخش یانه سر هزار جریب شهرستان بهشهر تعطیل شد. دانش‌آموزان شبانه روزی که بعد از ظهر روز چهارشنبه برای دیدار خانواده‌ها به روستا‌های محل سکونت خود می‌روند. به نقل از بعضی از دانش‌آموزان، مسوولان این مدرسه به سبب نداشتن پول جهت تمام شدن سوخت، روز دوشنبه مدرسه را تعطیل کردند و دانش‌آموزان را به منزل فرستادند. مسوولان مدرسه برای تامین سوخت از اولیا خواسته‌اند که هر یک ماهانه ۲۰ هزار تومان به مدرسه کمک کنند. اما اولیای مدارس شبانه روزی که از فقیرترین اقشار روستایی و عشایری کشورند و توانایی تامین این مبلغ را ندارند. حدود یک ماه پیش، دانش‌آموزان مدرسه شبانه روزی امام صادق(ع) رانکوه املش به سبب عدم تامین امکانات و عدم پاسخگویی مسوولان آموزش و پرورش شهرستان، ازادامه تحصیل اجتناب کرده و با ترک دسته‌جمعی مدرسه به سمت منازل مسکونی خود در مناطق ییلاقی بازگشتند. نماینده رودسر و املش در مجلس بعد از تعطیلی این مدرسه گفت: «علاوه بر این مدرسه کلیه مدارس شبانه‌روزی استان با چنین مشکلی مواجه می باشند».

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از اعتماد ؛ محمدمهدی رهبری‌املشی افزود: «درصدد طرح این موضوع در مجلس هستیم تا در این خصوص قانونی گذاشته شود تا در وسط سال تحصیلی با چنین مشکلی مواجه نشویم و اعتبارات مورد نیاز این گونه مکان‌های آموزشی در بودجه سالانه پیش‌بینی شود». کمبود بودجه مدارس شبانه روزی یک مشکل سراسری است که امسال به سبب بالا رفتن هزینه‌ها و تورم بی‌سابقه تشدید شده است. مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر در شهریورماه امسال سرانه مدارس شبانه‌روزی را یک‌هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد. این مبلغ هزینه سه وعده غذا و نیازهای بهداشتی دانش‌آموز و ملزومات مدرسه در یک شبانه‌روز است. ثابت ماندن سرانه و افزایش قیمت کالاهای مصرفی و آب و برق و گاز مدارس، عملا اداره شبانه‌روزی‌ها را غیرممکن کرده است. کسبه طرف معامله هم به سبب افزایش بدهی، حاضر به دادن نسیه نیستند. استاندار بوشهر هم با بیان اینکه اکثر دانش‌‌آموزانی که در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند تمکن مالی مناسبی ندارند گفت: «در جهت تقویت بنیه مالی این آموزشگاه‌ها لازم است ضمن بهره جستن از سایر دستگاه‌ها از خیرین نیز بهره جست». در آذرماه سال قبل حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش گفت: «حدود پنج هزار و ۷۰۰ مدرسه شبانه‌روزی در کشور وجود دارد و نمی‌توان ادعا کرد که همه این مدارس امکانات کافی را دارند.»

 با این حال معلوم نیست که چرا سال قبل در جهت افزایش اعتبارات این شبانه روزی‌ها در قانون بودجه ۹۱ اقدامی صورت نگرفت. به جز کمبود سوخت و مواد غذایی، مدارس شبانه‌‌روزی از نظر فضای آموزشی و تجهیزات هم وضعیت نامناسبی دارند. ۱۶ آبان‌ماه ۸۹ بر اثر اتصال سیم‌های پوسیده برق، خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی چاه رحمان نصرت آباد زاهدان آتش گرفت و دانش‌آموزی به نام «مراد نارویی» براثر خفگی ناشی از استنشاق دود جان سپرد و ۱۴ تن مصدوم و مسموم شدند. آقای پشنگ نماینده منطقه که از محل بازدید کرده بود گفت که خوابگاه دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی چاه رحمان یک سالن ۱۲ در ۴ متری بود که ۹۷ دانش‌آموز در آن ساکن بودند. یعنی به ازای هر دانش‌آموز نیم متر مربع فضای خوابگاهی پیش بینی شده بود. در حالی که مطابق استاندرد فضاهای آموزشی سرانه هر دانش‌آموز ۵ مترمربع سطح خوابگاه است. مدارس شبانه‌روزی برای ایجاد فرصت‌تحصیلی‌برای دانش‌آموزان ‌روستاهای ‌پراکنده ‌و کم‌جمعیت‌ و ‌توسعه ‌آموزش‌های ‌فنی ‌و حرفه‌یی ‌در رشته‌هایی ‌که ‌نیاز به‌ حضور مستمر و مداوم‌ دانش‌آموز دارد تاسیس‌ شده‌اند.در تاسیس ‌مدارس ‌شبانه‌روزی‌ یا تبدیل‌ مدارس‌ عادی ‌به ‌این گونه ‌مدارس‌، رعایت‌ موارد زیر الزامی است: «محل‌ مدرسه‌ نسبت‌ به ‌سایر مدارس‌ مرکزیت ‌داشته ‌باشد. مدرسه‌ دارای‌ فضاهای‌ آموزشی‌، پرورشی ‌و امکانات‌ و تجهیزات ‌مناسب ‌و مورد نیاز شبانه‌روزی ‌باشد. مناسب‌ بودن ‌محل‌، ساختمان‌، امکانات ‌و تجهیزات ‌مدارس ‌شبانه‌روزی ‌باید به ‌تایید مدیریت ‌نوسازی ‌و تجهیز مدارس ‌استان ‌برسد.»

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.