سرمربی تیم ملی جوانان: دلسوزان بسکتبال دست فدراسیون را بگیرند

۲۶فروردین۱۳،

Amir Kholoosi-4-53.jpg

سرمربی تیم بسکتبال بندر کنگ و تیم ملی جوانان ۲۰۲۴ می‌گوید همه دلسوزان بسکتبال باید وارد کار شوند و دست فدراسیون بسکتبال را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هم اکنون در بسکتبال ایران صحبت‌هایی دربارهٔ لیگ، مربیان ایرانی، نیاز به ساختار اداری قدرتمند و بسیاری از مسایل دیگر مطرح شده است. مربیان لیگ برتر این روزها بیش از این که به کیفیت رقابت‌ها تاکید کنند اشاره به نقاط ضعف دارند تا بسکتبال در ادامه راه خود بتواند بهتر حرکت کند و در راه پیشرفت گام بردارد. خبرنگار ایسنا در ادامه ارزیابی در لیگ برتر بسکتبال با محمدرضا اسلامی، سرمربی تیم ملی جوانان (۲۰۲۴) و سرمربی تیم بندر کنگ به گفت و گو نشست.

ملی‌پوش پیشین بسکتبال ایران معتقد است که دلسوزان بسکتبال باید دور هم جمع شوند و برای پیشرفت این رشته دست فدراسیون را بگیرند.

* آقای اسلامی با توجه به شرایط برگزاری لیگ برتر و دیگر لیگ‌های بسکتبال کشور نقاط ضعف ضربه زننده را در کجا می‌بینید؟

– هم اکنون ۱۵، ۱۶ دوره از لیگ را به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی از نزدیک دیده ام. طبیعتا در این مسیر نوسان هایی وجود داشته است. در دوره‌هایی لیگ ایران رونق بسیار بسیاری داشت. سال‌هایی بود که بازیکنان خارجی بسیار و البته خوبی در لیگ بودند و همین موضوع سبب افزایش کیفی لیگ شد. مطمئنا بازیکنان خارجی صاحب لیگ‌های معتبر می باشند ومی توانند تجربه‌های خوبی وارد چرخه بسکتبال کنند، اما در چند سال اخیر خارجی‌های خوبی نداشتیم، اما مساله اصلی در بسکتبال این است . به نظر من مهم‌ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد برنامه‌ریزی است.

* این برنامه‌ریزی در کجا باید باشد؟

فدراسیون، باشگاه‌ها و تمام دستگاه‌هایی که در لیگ فعالیت می‌کنند. به طور مثال باشگاه‌ها باید به طور حرفه‌ای کار باشگاهی انجام دهند، فعالیت در رده‌های پایه و حضور مستمر از این موارد است. هم اکنون ما در تمامی لیگ‌هایمان تیم‌هایی داریم که تنها یک سال در لیگ می باشند و پس از آن دیگر تیم داری نمی‌کنند. هیات‌ها وارد رقابت‌ها می شوند، اما سال بعد انگیزه و حامی ندارند. متاسفانه اسپانسرها حمایت نمی‌کنند و تیم به بن بست می‌خورد.

* راه حل این موضوع چیست؟

– باید ببینیم ساختار باشگاه چگونه است؟ باشگاه‌ها باید برنامه‌ای فراتر از لیگ و غرب آسیا داشته باشند. باید این برنامه تنها برای یک سال نباشد، متاسفانه هم اکنون باشگاه‌های ایرانی چند هفته‌ مانده به آغاز رقابت‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. باشگاه‌ها باید بقای خود را در برنامه‌ریزی بلند مدت و با توجه به بودجه خود ببینند. هم اکنون باشگاه‌هایی همچون ذوب آهن، پیکان و صبا باتری سال‌ها هزینه کردند، اما حالا در لیگ بسکتبال نیستند. به نظر من شرایط به سمت بقای مدیران باشگاه در حال حرکت است.

* آیا فدراسیون با قانون گذاری محکم نمی‌تواند از رفت و آمد باشگاه‌ها جلوگیری کند؟

– فدراسیون هم اکنون شاهد عدم سرمایه‌گذاری است و چطور با قانون های برخوردی رفتار کند؟ هم اکنون شرایط سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها مشکل شده و فدراسیون سعی دارد با یکسری انعطاف ها انگیزه تیم‌ها را حفظ کند. هم اکنون که بسیاری از هیات‌ها با دست دراز کردن برابر این و آن تنها هزینه‌های جزئی تیم را به دست می‌آورد نمی‌توان برایشان سختگیری داشت. هم اکنون باشگاه‌ها در آستانه انحلال می باشند و نباید آنها را دلسرد کرد. ما هم اکنون نگران همیاری زنجان هستیم. این تیم نباید از بسکتبال برود و باید انگیزه‌اش را حفظ کرد. پس معتقدم نمی‌توان از اهرم فشار استفاده کرد.

* آیا می‌توان برای باشگاه‌ها ایجاد انگیزه کرد؟

– بله. می‌توان با دادن تسهیلات برای تیم‌های دسته یکی و دسته دو و رده‌های پایه تیم‌ها را در مسیر برنامه‌ریزی قرار داد. اگر انگیزه برای باشگاه‌ها ایجاد شود آنها برنامه‌ریزی بلند مدت انجام می‌دهند. به طور مثال مهرام با تیم بسکتبال خود آوازه‌ای در آسیا دارد. این نام و آوازه با یک برنامه‌ریزی چند ساله به دست آمده است. به نظر من اگر تمام باشگاه‌ها با اهدافی بزرگ برنامه‌ریزی حرفه‌ای انجام دهند سرمایه‌گذاری ها در بسکتبال مناسب می‌شود و دچار مشکل نخواهیم شد.

* آیا همین زمان کوتاه لیگ سبب بر عدم سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها نیست؟

– خود فدراسیون علاقه دارد بازی‌های بیشتری برگزار کند. مرحله نهایی و نیمه نهایی به صورت سه از پنج برگزار شد. به نظر من طولانی شدن لیگ هم به توانایی باشگاه‌ها بر می‌گردد . آیا باشگاه‌ها می‌توانند تا خرداد ماه هزینه کنند؟ تیم خودم را مثال می‌زنم. در پلی‌آف با خودرو به بندرامام (ره) رفتیم و هزینه سفر ما نزدیک به ۱۵ میلیون تومان شد. این هزینه‌ها کمر باشگاه را می‌شکند. به نظر من با این شرایط فدراسیون بهترین برنامه‌ریزی را داشت.

* با این شرایط مشکل حل نمی‌شود . چه کار باید کرد؟

– معتقدم باید با رایزنی‌ها بتوانیم تعداد اسپانسرها در لیگ را افزایش دهیم. اگر تعداد تیم‌ها بسیار شود می‌توان لیگ را با تیم‌ها و بازی‌های بیشتر برگزار کرد. همانند والیبال که لیگش در دو گروه انجام می‌شود می‌توان در بسکتبال نیز جذب اسپانسر کرد و کار را پیش برد. این وضعیت حتی می‌تواند وضعیت تیم‌ها را نیز مشخص کند. این جذب اسپانسر می‌تواند حمایت مالی خوبی از لیگ داشته باشد.

* والیبال را مثال زدید. چرا در سال‌های اخیر تیم‌ها و اسپانسرهای بسیاری در والیبال می باشند؟ حتی نایب رییس فدراسیون بسکتبال تمایل دارد در لیگ والیبال سرمایه‌گذاری کند نه بسکتبال. منظور تیم والیبال کاله است.

– در چند روز قبل برنامه‌های تلویزیونی را دنبال می‌کردم. رسانه ملی چند برنامه آموزشی برای والیبال دارد،‌ اما لیگ بسکتبال را پوشش نمی‌دهد. در فصل آخر این دو لیگ چند بازی والیبال پخش زنده بود و چند مسابقه بسکتبال؟ بسکتبال از این نظر ضربه خورده است.

* پس این مشکل از خود فدراسیون نشات می‌گیرد.

– به نظر من فدراسیون باید برنامه‌ریزی داشته باشد و ایجاد تعامل بتواند این مشکل را حل کند. هم اکنون پخش زنده لیگ بسکتبال در شبکه‌های استانی خوب است، اما باید این پخش در شبکه سه و ورزش انجام شود. اگر این اتفاق بیفتد اسپانسر برگشت سرمایه‌اش را می‌بند و هزینه می‌کند. متین ورامین که تیمی تازه وارد در والیبال بود و کسی فکر نمی‌کرد نایب قهرمان شود، شاید ۱۵ یا ۱۶ مسابقه این تیم پخش زنده بود، اما تیمی چون بندر کنگ که تازه وارد بسکتبال محسوب می‌شد دو بازی‌اش را از تلویزیون دید.

* آیا فدراسیون در جذب اسپانسر ضعف نیست؟

– واقعا نمی‌دانم چرا فدراسیون بسکتبال وارد قراردادهای اسپانسری و تبلیغاتی نمی‌شود. شاید آقای مشحون فکر می‌کند با این کار از رسالت اصلی‌اش دور می‌شد و برابر اتهام‌هایی قرار بگیرد. معتقدم هم اکنون در بسکتبال نیروهای قدرتمندی در عرصه اقتصادی داریم که می‌توانند به بسکتبال کمک کنند. خود آقای سلیمانی می‌تواند در این مساله به ما کمک کند. بسکتبال از نظر فنی در شرایط مطلوبی قرار دارد و باید از نظر اقتصادی تقویت شویم، اشخاص قدرتمندی داریم و باید از آنها کمک بخواهیم تا حق بسکتبال گرفته شود. فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیفتد همه در بسکتبال نفع می برند و شاهد رشد چشمگیری خواهیم بود.

* آیا خود فدراسیون می‌خواهد از نیروهای متخصص استفاده کند؟

– فکر می‌کنم فدراسیون استقبال کند. هر کسی که می‌تواند وارد شود و کمک کند تا فشار کار تقسیم شود. دوستان پیشنهاد بدهند اگر جواب رد شنیدند قبول است. ما در آسیا بهترین هستیم و باید وارد عرصه جهانی شویم. همه باید در بسکتبال وار کار شوند و دست فدراسیون را بگیرند. خود من به عنوان سرمربی تیم ملی بارها پیشنهادی داشتم که فدراسیون آن را پذیرفت. به نظر من باید دلسوزی‌های واقعی کنار هم جمع شوند و به فدراسیون کمک کنند. مطمئنا کسانی که به دنبال منفعت خود می باشند نمی‌توانند به بسکتبال خدمت کنند و تنها ضربه می‌زنند . نکته ای که اینجا باید بگویم این است که هر موفقیتی در بسکتبال حاصل کار گروهی است. اگر بسکتبال در مقطع زمانی کنونی نتیجه‌ بگیرد نام فدراسیون به زبان‌ها می‌آید. با این وضعیت باید گفت که فدراسیون به دنبال نتایج مثبت است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.