سرنوشت خودروسازان آمریکایی در انتظار اروپایی‌ها

سرنوشت خودروسازان آمریکایی در انتظار اروپایی‌ها

عصر خودرو : بحران اقتصادی اروپا سبب شد تا بازارهای مختلفی آسیب ببینند و از جمله این بازارها می‌توان به بازار خودرو اشاره کرد.

به نقل از دنیای اقتصاد بازار خودرو هر ساله میلیاردها دلار برای اروپا درآمدزایی داشته و برای میلیون‌ها نفر از ساکنان این قاره فرصت شغلی ایجاد کرده است و حال در اثر بحران اقتصادی، مشکلاتی در آن به چشم می‌آید.
این در شرایطی است که خودروسازی یکی از صنایع مهم برای اروپایی‌ها به شمار می‌رود و آنها اهمیت ویژه‌ای برای این صنعت قائل هستند.
در واقع صنعت خودرو برای برخی از کشورهای اروپایی از قبیل آلمان و ایتالیا نقشی حیاتی دارد و آسیب دیدن آن به معنای آسیب اقتصادی برای آنها خواهد بود.
این صنعت بیش از ۳۰ درصد از درآمد ایتالیا و ۲۵ درصد از درآمد آلمان را تامین می‌کند و شرکت‌های بزرگی همچون بی‌ام‌و، دایملر و فولکس واگن در آلمان و فیات در ایتالیا، جزو برندهای معتبر و شناخته شده خودروسازی به شمار می‌روند.
به عنوان مثال فولکس واگن یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا به حساب می‌آید و زیرمجموعه‌هایی معتبر مانند آئودی و پورشه دارد.
بی‌ام‌و نیز یکی از مشهورترین لوکس‌سازان صنعت خودرو جهان محسوب می‌شود.
طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه وال‌استریت، بحران اقتصادی که گریبان اروپایی‌ها را گرفته و آثار آن به خودروسازی نیز رسیده است، می‌تواند کاهش ۱۵ درصدی فروش خودرو تا انتهای سال جاری شود.این سبب می‌شود که نرخ رشد فروش خودرو در اروپا تا انتهای دهه جاری میلادی ۳۰ درصد کاهش یابد.
بحران اخیر نگرانی‌هایی را نیز برای مدیران عامل خودروسازی جهان به وجود آورده که از جمله آنها مدیرعامل رنو-نیسان است.
«کارلوس گوسن» در مصاحبه اخیر خود نوشت: ما انتظار داریم بحران بازار خودرو در اروپا تا چهار سال آینده ادامه داشته و در این بازه زمانی تنها حمایت مالی دولت‌ها از شرکت‌های خودروسازی است که می‌تواند بقای آنها را تضمین کند.
وی ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی خود را برای روزهای بسیار سختی آماده کرده اند و از همین حالا تولید خود را برای سال‌های بحران تعدیل کرده‌اند.
ورشکستگی در راه است؟
اما حال پرسش اصلی اینجاست که آیا با ادامه وضعیت فعلی، ورشکستگی به سراغ خودروسازان بزرگ دنیا می‌آید؟
وال استریت ژورنال با اشاره به شرایط آمریکا در سال‌های بحران اقتصادی که زمینه را برای ورشکستگی جنرال موتورز و کرایسلر فراهم کرد، نوشت: شرایط کنونی اقتصاد اروپا مشابهت زیادی به سال‌های آغازین بحران در آمریکا دارد. البته برخی از کشورهای اروپایی همچون پرتغال و اسپانیا بحران‌های بیشتری را پشت سر می‌گذارند، ولی در حال حاضر می‌توان شرایط فعلی منطقه یورو را با سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ آمریکا مقایسه کرد.
این نشریه در ادامه آورده که داده و تنها تفاوت آمریکا و اروپا در این مورد، تجربه‌ای است که دنیا از بحران آمریکا دارد و باید با استفاده از این تجربه مانع از وقوع اتفاقات بدی همچون خروج برندهای مطرح خودروسازی از بازار شد.
وال‌استریت ژورنال وضعیت شرکت‌های خودروسازی ایتالیا و فرانسه را نامطلوب توصیف کرده و نوشته که اگر شرکت فیات ایتالیا با رشد بدهی‌ها روبه‌رو شود، مجبور به اجرای طرح تعدیل نیرو و به دنبال آن اعلام ورشکستگی خواهد بود.
مساله‌ای که می‌تواند میلیون‌ها نفر از کارگران ایتالیا را بیکار کند و شرکت‌های زیر مجموعه از قبیل کرایسلر را نیز با بحران مواجه سازد.
مدیران فیات بارها از روسای اقتصادی و سیاسی کشور خواسته‌اند تا با در نظر گرفتن ابعاد مشکلات اقتصادی کنونی، وارد بازار شوند و از طرح تزریق به صنعت خودروسازی استفاده کنند.
در این مورد مدیرعامل رنو- نیسان در پاسخ به این پرسش که آیا منطقه یورو با بحران فروپاشی روبه‌رو است یا خیر، گفت: به نظر من نه منطقه یورو و نه واحد پول یورو، هیچ‌کدام از بین نمی‌روند، اما بحران‌های زیادی پیش‌روی‌شان است که باید با آنها مقابله کنند. به گفته گوسن، یورو راه حل مشکل را پیدا می‌کند و همه بازارها را از ورشکستگی نجات می‌دهد.
وی با حمایت از طرح حمایت دولت از بازار خودرو گفت: دولت نه تنها باید در صنعت خودرو وارد شود، بلکه ‌باید در بازار نیز ورود کند.
مدیرعامل رنو- نیسان می‌افزاید: ورود دولت به صنعت خودرو از طریق تزریق به تولیدکنندگان و شرکت‌های خودروسازی است و ورود به بازار از راه ارائه معافیت‌های مالیات بر خرید خودروهای جدید و طرح‌های مشوق تقاضا است، که می‌تواند صنعت خودرو را احیا کند.
به هر حال بازار خودروی اروپا با مسائل و مشکلات زیادی روبه‌رو است و سناریوهای مختلفی در مورد وضعیت آن طی سال‌های پیش رو وجود دارد.
طبق بدبینانه ترین سناریو، پیش‌بینی می‌شود که تا انتهای سال جاری تولیدی یعنی انتهای مارس سال ۲۰۲۴ میلادی، فروش خودرو در اروپا ۱۵ درصد کاهش یابد که بیشترین نرخ کاهش فروش در کشورهای بحران‌زده به خصوص اسپانیا، پرتغال، ایرلند و ایتالیا خواهد بود.
البته یک سناریوی خوش‌بینانه هم وجود دارد که از کاهش چهار درصدی فروش در سال جاری حکایت می‌کند.
با این حال، هیچ یک از کارشناسان صنعت خودرو معتقد نیستند که فروش خودرو در منطقه اروپا با رشد روبه‌رو می‌شود، زیرا بحران اقتصادی این قاره ابعاد گسترده و پیچیده‌ای دارد.
اروپا یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در دنیا است و شرکت‌های خودروسازی برای تامین استانداردهای مطلوب اروپا، سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده‌اند.
از جمله این سرمایه‌گذاری‌های کلان در شرکت خودروسازی نیسان موتورز ژاپن بود که در سال گذشته اتفاق افتاد. به هر حال بازار خودروی اروپا در شرایط سختی به سر می‌برد و باید برای گذر از این دوران، ضمن توجه به نیاز بازار از حمایت دولتی هم استفاده کرد.

پنجشنبه ۲۵ خرداد   ۱۱:۳۵


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.