سرنوشت ستاره ابرغول چه خواهد شد؟

۲۰م آذر ،

یک تیم تحقیقاتی متشکل از اخترشناسان ۶ کشور اروپایی به مدت ۳۰ سال ستاره HR 8752 را رصد کرده اند.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ یک تیم تحقیقاتی اروپایی نتایج تحقیق ۳۰ ساله خود بر روی یک ستاره بسیار ابرغول را منتشر کردند. این تیم تحقیقاتی با رصد ۳۰ ساله ستاره HR 8752 اعلام داشت که دمای سطحی این ستاره فوق درخشان در این مدت ۳۰۰۰ درجه افزایش یافته است. دانشمندان با این نتایج، یک گام بلند بسوی شناخت و درک چگونگی تکامل ستارگان بسیار بزرگ برداشته اند. یک مرحله بسیار نادر به نام “تکامل زرد خالی” در این ستاره تشخیص داده شده است. این مرحله یک مرحله کوتاه در طول عمر ستارگان بسیار پرجرم است که ستاره بسیار بسیار بی ثبات است.

دمای سطحی این ستاره از ۵۰۰۰ به ۸۰۰۰ درجه افزایش یافته است. نتایج کامل این تحقیق در نشریه نجوم و اخترفیزیک انتشار یافته است.

ستارگان بسیار ابرغول، میلیون ها بار از خورشید درخشانترند و قطر آنها نیز صدها بار بزرگتر است. ستاره HR 8752 یک چهارم میلیون بار درخشانتر از خورشید است . ستاره با این مشخصه با یک دوربین دوچشمی معمولی نیز قابل روئت است. این ستاره در شمال صورت فلکی ذات الکرسی قرار دارد. در حال حاضر ۱۲ ستاره بسیار ابرغول در کهکشان ما شناسایی شده اند.

دوره تکاملی زرد مرحله ای بسیار یگانه است که دمای سطحی و درخشندگی ستاره در مدت بسیار کمی (در مقایسه با سن های نجومی) افزایش میابد. این تیم اعلام داشت که ستاره در این مرحله جو داخلی بسیار بی ثباتی دارد . این ستارگان همچنین مقادیر زیادی از جرم خود را از دست می دهند.

در بین سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۸۰ دمای سطحی این ستاره ثابت بوده و در حدود ۵۰۰۰ درجه ثابت مانده بود. اما در بین سال های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۵ دما ۳۰۰۰ درجه افزایش یافته است. همچنین این تیم کاهش ۷۵۰ تا ۴۰۰ برابر قطر این ستاره نسبت به خورشید را محاسبه کرده اند.

سرنوشت ستاره HR 8752 مشخص نیست. شاید این ستاره بصورت یک ابرنواختر بسیار قدرتمند به پایان عمر خود برسد و شاید هم بصورت یک متغیر آبی درخشان درآید.

ستاره HR 8752  در صورت فلکی ذات الکرسی قرار دارد و در طول ۳۰ سال بررسی، دانشمندان اعلام داشتند دمای سطحی آن ۳۰۰۰ درجه افزایش . قطر آن در حدود ۷۵۰ بار نسبت به خورشید کاهش یافته است


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.