سرنوشت مستاجر آینده کاخ الیزه در دستان هوداران جبهه ملی قرار گرفت

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این دو نامزد سوسیالیست و حزب حاکم ‘او ام پ’ معتقدند با توجه به جایگاه نامزد جبهه ملی در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری، سرنوشت مستاجر آینده الیزه در دستان هوداران این جبهه قرار دارد.

‘مارین لوپن’ نامزد جبهه ملی در انتخابات مرحله نخست ریاست جمهوری فرانسه توانست ۹/۱۷ درصد آرای رای دهندگان فرانسوی را بدست آورد و پس از ‘اولاند’ و ‘سارکوزی’ در جایگاه سوم قرار گیرد.

‘فرانسوا اولاند’ نامزد سوسیالیست و ‘نیکلا سارکوزی’ نامزد حزب حاکم ‘او ام پ’ در انتخابات مرحله نخست ریاست جمهوری موفق شدند رقبای انتخاباتی خود را پشت سر بگذارند و به مرحله دوم انتخابات راه یابند.

اولاند ۶۳/۲۸ درصد آرا و سارکوزی ۱۸/۲۷ درصد از آرای ماخوذه مرحله نخست را کسب کردند.

این دو نامزد راه یافته به مرحله دوم تلاش هایی را برای متقاعد کردن حامیان جبهه ملی برای رای دادن به نفع خود آغاز کرده اند.

‘مارین لوپن’ نامزد جبهه ملی در انتخابات دور نخست ریاست جمهوری فرانسه حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار رای بدست آورد.

حدود ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط رای دادن در مرحله نخست انتخابات شرکت کردند.

بر اساس آمار ارایه شده ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فرانسوی واجد شرایط رای دادن هستند که حدود ۲۰ درصد آنان در مرحله نخست انتخابات شرکت نکردند.

آرای طرفداران جبهه ملی سهم مهمی در تعیین سرنوشت سکاندار آتی قوه مجریه فرانسه خواهد داشت.

لوپن که توانست برای نخستین بار در تاریخ جبهه ملی در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری به این میزان رای دست یابد، در تلاش است از رشد جایگاه حزبی خود در موضوع ریاست جمهوری و انتخابات مجلس ملی پیش رو فرانسه استفاده کند.

بیشترین نمایندگان جبهه ملی فرانسه در مجلس ملی این کشور حدود ۴۰ نفر بوده اند که در دهه ۸۰ میلادی و در زمان ریاست جمهوری ‘فرانسوا میتران’ رییس جمهوری سوسیالیست پیشین، به مجلس راه یافتند.

هم اینک این جبهه سهم خاصی در مجلس ملی ندارد.

مجلس ملی فرانسه دارای ۵۷۷ نماینده است.

انتخابات مجلس ملی فرانسه در ماه ژوئن برگزار می شود.

لوپن اعلام کرد: قصد دارد نظر خود را در زمینه مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در اول ماه می – ۱۱ اریبهشت – در جمع هواداران حزبی اعلام کند.

برخی از سران جبهه ملی در سخنان اخیر خود تهدید کرده اند، ممکن است لوپن از هواداران حزبی بخواهد که به هیچ یک از نامزدهای راه یافته به مرحله دوم رای نداده و برگه های سفید رای را به صندوق ها بریزند.

در حالی سارکوزی و اولاند تلاش هایی را برای جلب آرای حامیان نامزدهای راه نیافته به مرحله دوم آغاز کرده اند که ‘ژان لوک ملانشون’ نامزد جناح چپ با ۱۱/۱۱ درصد آرا و ‘اوا ژولی’ نامزد سبزها و حامیان محیط زیست فرانسه نیز با ۳۱/۲ درصد آرای در مرحله نخست انتخابات، از اولاند اعلام حمایت کرده و به جمع مبلغان وی در رقابت های انتخاباتی پیوسته اند.

به نظر می رسد ‘فیلیپ پوتو’ نامزد حزب ضدسرمایه داری فرانسه با ۱۵/۱ درصد آراء و ‘ ناتالی ارتوگ’ از حزب مبارزه کارگری با گرایش چپ با برخورداری از ۵۶/۰ درصد آرای مرحله نخست، از کاندیداتوری نامزد سوسیالیست ها در مرحله دوم انتخابات حمایت خواهند کرد.

در مقابل نامزد سوسیالیست ها، سارکوزی و حزب حاکم نیز روی نامزدهای راست با گرایش های متفاوت حساب باز کرده و تلاش دارند علاوه بر آرای حامیان لوپن، آرای ‘فرانسوا بایرو’ از راست میانه دمکراتیک موسوم به ‘مودم’ با ۳/۹ درصد آرا و ‘نیکلا دوپون انیان’ نامزد فرانسه استوار با ۷۹/۱ درصد آرا را بدست آورند.

برخی سران حزب حاکم و اطرافیان نزدیک سارکوزی معتقدند که نباید در مذاکرات با جبهه ملی از خط قرمزها تجاوز کرد.

نظرسنجی اخیر موسسه ‘اوپنیون وی فیدوسیال’ نشان می دهد که حدود ۶۴ درصد از حامیان سارکوزی معتقدند که باید گفت و گو و مذاکراه با جبهه ملی را قبل از انتخابات مجلس ملی آغاز کرد.

سارکوزی در سخنان اخیر خود با اشراف به اهمیت آرای حامیان جبهه ملی گفت: آرای هواداران این حزب قابل انکار نیست و با ارزش های جمهوری نیز مغایرتی ندارد.

وی در جریان تبلیغات انتخاباتی مرحله نخست ریاست جمهوری نیز به اهمیت آرای جبهه ملی واقف بوده و برخی از شعارهای انتخاباتی مارین لوپن از جمله در زمینه مسایل اجتماعی نظیر مهاجرت و امنیت را شعار انتخاباتی خود قرار داد.

لوپن به شدت از ضعف عملکرد پنج ساله دولت در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مرحله نخست این دوره انتقاد کرده بود.

اولاند که در رقابتی تنگاتنگ با سارکوزی قرار دارد در واکنش به آرای حامیان جبهه ملی فرانسه، با بیان اینکه ‘باید جبهه ملی را درک کرد’، افزود: در روزهای آتی به خواسته های حامیان جبهه ملی پاسخ خواهد داد.

وی در سخنان اخیر خود تاکید کرد: وظیفه دارد حامیان جبهه ملی را برای همراهی در مرحله دوم انتخابات متقاعد کند.

اولاند گفت: برخی حامیان لوپن از جناح چپ کشور هستند و آنها باید در این مرحله از انتخابات از شعارهای ترقی، برابری، تغییر، عدالت و برنامه های سوسیالیست ها حمایت کنند.

دومین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ششم ماه می برگزاری می شود.

نظرسنجی ها از پیروزی اولاند در مرحله دوم انتخابات حکایت دارد.

نظرسنجی های پس از انتخابات مرحله نخست ریاست جمهوری نشان می دهد که اولاند با کسب ۵۳ تا ۵۶ درصد آرا، سارکوزی را شکست می دهد.

اروپام **۱۴۹۵**۱۵۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۶۷۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.