سرنگ آلوده، مهمترین راه انتقال ایدز

۲۰م آذر ،

پزشک ایدز واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت تاکستان گفت: تزریق با سرنگ آلوده به ویروس ایدز در معتادان، یکی از مهمترین راه‌های انتقال ویروس ایدز است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سید جواد شجاعیان در همایش “شناخت بیماری ایدز” که در سالن کنفرانس شبکه بهداشت درمان تاکستان برگزار شد، بیان کرد: ایدز بیماری است که توسط ویروسی به نام “اچ. آی. وی” و نقص در سیستم ایمنی انسان ایجاد می‌شود و به وسیله آن قدرت دفاعی بدن فرد مبتلا به تدریج ضعیف شده، به طوری که از طریق ابتلاء فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها، در نهایت مرگ اتفاق می‌افتد، اما آنچه که واقعیت دارد زندگی در کنار اشخاص مبتلا به این بیماری سبب ابتلای دیگر اشخاص نمی‌شود، بلکه ورود آنان به انجام رفتارهای پرخطر وابسته است.

وی ادامه داد: عوامل مهم انتقال دهنده این ویروس تماس جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا، استفاده مشترک از وسایل تزریق یا ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خالکوبی، انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده، انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی، زایمان و شیردهی است.

پزشک ایدز واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت تاکستان تصریح کرد: ایدز از طریق تماس‌های معمولی مثل در آغوش گرفتن، روبوسی، عطسه و سرفه، استفاده از استخر، توالت و حمام مشترک، دست دادن و نیش حشرات منتقل نمی‌شود.

وی افزود: ظاهر فرد نشان دهنده ابتلا به ایدز نیست و تنها راه مطمئن تشخیص، انجام آزمایش خون بوده و تزریق با سرنگ آلوده به ویروس ایدز در معتادان، یکی از مهمترین راه‌های انتقال ویروس ایدز است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.