سروی ۲۷۷۰ ساله در روستای لار از توابع شهرستان باشت + تصاویر

۱فروردین ۱۳،

در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان باشت از توابع کهگیلویه و بویراحمد و در روستایی به نام لار، درخت سروی وجود دارد که بنا به تأیید کارشناسان و همچنین آزمایش‌هایی که انجام شده، قدمتی حدود ۲ هزار و ۷۷۰ سال دارد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، در ۴۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان باشت و در روستایی به نام لار، درخت سروی وجود دارد که بنا به تأیید کارشناسان و همچنین آزمایش‌هایی که توسط گروه پژوهشی فناوری زیست بوم‌های طبیعی پایدار به مدیریت دکتر سودابه علی‌احمد کروری بر روی آن انجام شده و این آزمایش‌ها به تأیید رسیده، قدمتی در حدود ۲ هزار و ۷۷۰ سال دارد.

یکی از اهالی روستای لار در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: مدارک و شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد این سرو قدمت بسیار بالایی دارد و از طرف مؤسسه ایران باستان به عنوان قدیمی‌ترین درخت سرو ایران شناخته شده است.

محمد ناصح‌فرد افزود: این سرو بازمانده از آیین باستان زرتشت بوده و در سال ۹۰ به ثبت آثار ملی رسید و همچنان از سلامت نسبی برخوردار است.

وی با بیان این‌که بنابر مدارک و همچنین آزمایش‌های انجام شده، قدمت سرو روستای لار ۲ هزار و ۷۷۰ سال است، یادآور شد: آبان‌ماه سال ۸۷ گروه پژوهشی فناوری زیست بوم‌های طبیعی پایدار به روستای لار آمدند و نمونه‌برداری و آزمایش‌هایی را بر روی درخت سرو این روستا انجام دادند و پس از انجام نمونه‌برداری و آزمایش‌ها که ۱۸ ماه به طول انجامید، نتیجه اعلام و مشخص شد که این درخت قدمتی در حدود ۲ هزار و ۷۷۰ سال دارد و از کهنسال‌ترین درختان سرو ایران است.

ناصح‌فرد ادامه داد: درخت سرو روستای لار که در مجاورت با امام‌زاده سید محمد باقر (ع) فرزند سید عیسی (ع) قرار دارد، بلندای آن ۴۰ متر و قطر آن ۷ متر و ۴۰ سانتیمتر است.


وی بیان کرد: منبع تأمین آب این سرو به صورت طبیعی و اطراف آن با سنگ حصارکشی شده و هم‌چنین آثار تاریخی و باستانی هم‌چون آتشکده زرتشتیان، گنبدها و آب انبارهای قدیمی و قبرستان قدیمی مخصوص زرتشتیان در اطراف آن قرار دارد.

ناصح‌فرد گفت: این مکان می‌تواند بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند ولی متأسفانه به سبب مشکلاتی هم چون جاده ارتباطی آن، ناشناخته مانده است.

وی ابراز امیدواری کرد که مشکلات پیش روی برای جذب مسافران و گردشگران به این مکان هرچه سریع‌تر رفع شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.