سرگردانی روزانه ۵۰ میلیون کیلو طلای کثیف در کشور

۲۷ آبان ،
ممتاز نیوز : زباله، چیزی زاید و بدون استفاده و گاهی بد بو و میکروب‌زاست که بشر از ابتدا با آن درگیر بوده است. اما امروزه زباله تعریف دیگری دارد و سرمایه گذاران بر سر این طلای کثیف در مزایده ها رقابت می کنند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته زباله را دیگر دور نمی ریزند بلکه می فروشند. زباله امروز تبدیل به انرژی شده و حتی از آن برق تولید می کنند ولی سوال اینجاست که جایگاه ایران در تفکیک و استفاده بهینه از زباله در کجا قرار دارد؟

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از حمایت ؛ در این میان بر اساس قوانین و برنامه های کشور سازمان محیط زیست مسئول نظارت و پیگیری بازیافت بهینه زباله ها شده است. اما آیا این سازمان موفق هم بوده است؟

بازیافت فقط ۵ درصد زباله ها
بر اساس این گزارش تفسیری بسیاری از واحدهای بازیافت کشور به سبب حمایت نشدن از سوی دولت تعطیل شده اندو همچنین در طرح ادغام چند وزارت خانه این طرح ها رو به فراموشی سپرده شد. این در حالی است که هر ایرانی روزانه ۷۰۰ گرم زباله تولید می کند و فقط ۵ درصد این زباله تولیدی بازیافت می گردد که این غیر از زباله های صنعتی و کشاورزی است. هر چند در برنامه پنجم توسعه توجه ویژه ای به بازیافت شده ولی این درحالی است که هنوز برنامه چهارم توسعه در بخش بازیافت به درستی اجرا نشده است.در این برنامه سازمان حفاظت محیط زیست باید بر عملکرد ۱۳ وزارت خانه و سازمان نظارت داشته باشد تا در پایان سال ۹۰ تمامی واحدهای مسکونی و صنعتی وضعیت پسماند خود را تعیین و تکلیف می کردند ولی آیا انجام شد؟

بی‌خیالی سازمان محیط زیست!
کامیار فیلسوفی نایب رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست کشور در حمایت و نظارت بر واحدهای بازیافت کشور گفت: زمانی که در سال ۸۵ طرح مدیریت پسماند به تصویب رسید سازمان محیط زیست مسئول نظارت بر اجرای دقیق این طرح شد تا به درستی اجرا شود ولی سهل انگاری مسئولان این سازمان سبب شد پس از گذشت ۵ سال از تصویب این طرح ۷۰ درصد صنایع بازیافت تعطیل شوند.وی افزود: امروز صنایع بازیافت کشور مجبورند مواد اولیه خود را از دست زباله جمع کن ها و مافیای طلای کثیف خریداری کنند که در فصل زمستان قیمت ها بالا و در تابستان پایین است و نبض بازار در دست این دوره گردها ست.نایب رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران گفت: ده ها بار با روسای پیشی و فعلی سازمان محیط زیست و قائم مقام این سازمان مکاتبه کرده ایم ولی حتی وقت دیدار هم به اعضا نداده اند.وی افزود: این در حالی است که بیش از ۲۰۰ واحد بازیافت در کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش هر واحد ۳ تا ۱۵ میلیارد تومان ایجاد شده و ۷۰ درصد این واحدها به سبب سهل انگاری مسئولان مربوط تعطیل شده است.

از دست رفتن سالی ۱۰ هزار میلیارد
فیلسوفی با اشاره به اهمیت بازیافت در محیط زیست انسانی در کشورها گفت: ما برای برنج، چای، زیتون و… پژوهشکده داریم ولی در مورد بازیافت هیچ گونه مرکزی برای تحقیق و پژوهش در کشور نیست در حالی که ایران هم فن آوری و هم نیروی متخصص این صنعت را دارد و می تواند دست کم به طور میانگین سالیانه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان از این طلای کثیف بهره برداری کند.

برگ جریمه ریختن زباله
این کارشناس حوزه بازیافت و پسماند کشور گفت: برای مثال ،چرا باید روغن سوخته به فاضلاب شهری وارد شود یا به کشور چین برای بازیافت صادر شود در حالی که هر گالن روغن سوخته توانایی آلوده کردن یک میلیون لیتر آب زیرزمینی تهران را دارد و می توان با بازیافت روغن خالص را مجدد تولید و یا به گریس تبدیل کرد.وی افزود: در قانون مدیریت پسماند آمده است که ریختن زباله روی زمین ۱۳ هزار تومان جریمه دارد ولی آیا پلیس می تواند یک برگ جریمه را با موضوع ریختن زباله نشان دهد.

روزی ۵۰ میلیون کیلوگرم زباله
فیلسوفی اظهار داشت: ایرانی ها روزانه ۵۰ میلیون کیلو زباله تولید می کنند در حالی که فقط ۵ درصد آن بازیافت می گردد و به چرخه بازمی گردد و این یک فاجعه است.وی گفت: سازمان محیط زیست صندوق صندوقی به عنوان صندوق ملی محیط زیست ایجاد کرده که در آمدش از محل همان جرایم و عوارض است ولی برای یک صنایع بازیافت چند میلیاردی فقط۱۲ میلیون وام می دهد آن هم با سند ملکی که در نوع خود قابل تامل است.

تهران پیشتاز در تولید کمپوست!
سید محمد فیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه تا پایان سال جاری باید ظرفیت تولید کمپوست روزانه در تهران به ۱۵۰۰ تن برسد، گفت: هم‌اکنون ۹۰ درصد این برنامه محقق شده است. وی با بیان اینکه دفن زباله باید طی برنامه پنجم توسعه در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر به صفر برسد افزود: یکی از روش‌های تحقق این هدف تولید کمپوست از زباله تر است. امروز ۶۵ درصد زباله تولیدی در شهر تهران «تر» است و با استفاده از این ظرفیت می‌توان به حجم بالایی از کمپوست دست یافت و از منافع زباله بهره‌مند شد

تهرانی‌ها و تولید روزانه ۷ تن زباله
به گفته وی، فضای اشغال شده برای ۷ هزار تن زباله تولیدی روزانه در تهران معادل ۳ برابر یک زمین فوتبال است که می‌توان بخش عمده این میزان را که شامل زباله «تر»

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.