سرگردانی وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت خانه

۰۱ تیرماه ۱۳،

http://www.bananews.ir/چندی پیش با پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی موافقت شد و دو روز بعد از آن شورای پول و اعتبار بانک مرکزی اعلام کرد هنوز ابلاغیه‌ای به بانک نرسیده است اما رییس کانون سراسری انبوه‌سازان که خود یکی از اعضای پیشنهاد دهنده و پیگیر اجرایی این وام بود به ایسنا گفت: ابلاغیه اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن با امضای رییس کل بانک مرکزی و تایید معاون اول رییس‌جمهوربه کلیه بانک‌ها ابلاغ شده است.

به گزارش حال با گذشت یک ماه از مباحث مطرح شده، بانک‌های عامل که می‌توانند نسبت به اعطای این وام‌ها اقدام کنند، می‌گویند هنوز ابلاغیه‌ای دریافت نکرده‌اند و تکلیف اعطای این وام‌ها در دولت تازه مشخص می‌شود.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن را به نام مالک و قابل انتقال به خریدار و به نام سازنده عنوان کرده و گفته بود اشخاص می‌توانند خانه خود را به صورت مشارکتی بسازند.

ایرج رهبر جزئیات مصوبه وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن را اینگونه تشریح کرد که با پیشنهادات اعلام شده به وزارت راه و شهرسازی ، مصوبه‌ی شورای عالی مسکن مبنی بر افزایش مبلغ وام ساخت به ۵۰ میلیون تومان اعلام شد که این پیشنهاد را مدتی پیش به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بودیم تا دهک‌های نسبتا توانمند نیز بتوانند از تسهیلات مسکن بهره‌ ببرند.

 

وی که افزایش مبلغ وام ساخت مسکن را به نفع مالکان می‌داند، گفت: برای مشارکت در ارائه این وام در حال توافق با بانک‌های دولتی هستیم چراکه بانک‌های دولتی باید سپرده‌های مردم را جهت سیاست‌های دولت به کار گیرند.

به گفته رهبر بازپرداخت این وام پس از پایان زمان مشارکت یا همان دوره ساخت حدود یک تا دو سال است که ۴۰ میلیون تومان از ۵۰ میلیون تومان با سود دوران مشارکت توانایی انتقال به خریدار را دارد که این طرح برای آن دسته از متقاضیانی است که قصد خرید خانه دارند اما آورده‌شان کم است و این وام تنها از طریق بانک مسکن اعطا نمی‌شود و در حال مذاکره با دیگر بانک‌ها هستیم.

این درحالی است که بازهم بانک مسکن گفته است که ابلاغیه‌ای مبنی بر وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت دریافت نکرده و شعب بانک مسکن نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و به متقاضیان همان مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام ساخت قبلی را اختصاص می‌دهند.

متقاضیان برای دریافت وام ۳۰ میلیون تومانی ساخت باید شش ماه ۲۰ میلیون تومان را در قالب خرید اوراق مسکن سپرده‌گذاری کنند تا پس از این مدت ۳۰ میلیون تومان وام همراه ۲۰ میلیون تومان سپرده خود دریافت کنند.

به گفته متصدیان شعب بانک مسکن خرید اوراق ۲۰ میلیون تومانی حدود دو میلیون تومان هزینه برای متقاضی دارد.

باتوجه به افزایش روز افزون قیمت‌ مسکن انتظار می‌رود میزان وام ساخت به سبب افزایش تولید مسکن افزایش یابد چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند: تولید مسکن سبب تعادل در قیمت‌ها می‌شود و گرچه در حال حاضر مبلغ فعلی وام مسکن برای ساخت یک واحد مسکونی قابل توجهی نیست اما همین مبلغ در ترغیب متقاضیان به ساخت تاثیر دارد.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.