سرگردانی ۲ میلیون خودرو/صنعت CNG ایران؛ هر روز دریغ از دیروز

 آذرجزایری: این روزها صنعت CNG با مشکلات زیادی دست به گریبان است که مهمترین آن، نبود متولی بازرسی ادواری ۲ میلیون خودروی سرگردان است. با اینحال به نظر می رسد تمام این مشکلات فراموش شده و برگزاری یک همایش CNG، به یکی از اصلی ترین مشکلات مسوولان نفتی بدل شده تا جاییکه پای رئیس جمهور و وزیرنفت نیز به این موضوع کشیده شده و این امر به یکی از اساسی ترین مشکلات نفتی ها بدل شده است.
در حال حاضر دو میلیون خودروی CNG سوز نیازمند بازرسی ادواری هستند و هیچ نهادی مسوولیت آن را نمی پذیرد.
اگرچه از سال ۸۴ تدوین برنامه ای جدی برای بازرسی ادواری طی مصوبه ای به وزارت کشور محول شده اما نه تنها این برنامه تدوین نشده بلکه این وزارتخانه مسوولیت این امر را برعهده نمی گیرد.
اخیرا وزیر کشور مراکز بازرسی فنی خودروها را مسوول دانسته و مسوول این مراکز نیز این امر را رد کرده است. برخی می گویند شرکت ملی پخش به عنوان مسوول اصلی امور CNG ، باید این بازرسی را سروسامان بدهد و بخش کارگاهی را بر عهده بگیرد و تولید کارخانه ای به خودروسازها سپرده شود اما به هرحال اختلاف همچنان پس از گذشت ۵ سال به قوت خود باقی اسست و هیچ نهادی سعی ندارد این موضوع را طی نشستی به سرانجام برسند و نتیجه آن بلاتکلیفی ۲ میلیون خودروی CNG سوزی است که نیاز حیاتی به بازرسی ادواری دارند.

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی خود را مسوول این کار نمی داند و وزارت کشور را با توجه به مصوبه سال ۸۴ مسوول مستقیم این بازرسی می نامد اما با این حال این شرکت با توجه به اینکه نفت متولی اصلی ترویج CNG در کشور و امور آن بوده باید نسبت به تعیین و تکلیف این امر احساس مسوولیت کند. شاید با برگزاری یک جلسه جدی میان مسوولان وزارت کشور و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بتوان این امر را حل و فصل کرد و از ایجاد بحران جلوگیری کرد. 

اما این تنها مشکلی اساسی این صنعت و ناهماهنگی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی نیست. براساس امار ومستندات موجود، اختلاف میان شهرداری، راهداری و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی برسر احداث جایگاه در حریم شهر تهران بالاگرفته و سرمایه گذاران بلاتکلیفند. آمارها و مستندات نشان می دهد که از ۳۸ متقاضی احداث جایگاه های سوخت CNG در یکی از پهنه های شهر تهران، فقط ۲ نفر آن هم پس از طی ۳ الی ۵ سال موفق به اخذ مجوز از دو ارگان شهرداری و راهداری شده اند.
در چنین شرایطی که صنعت CNG، با مسایل زیادی دست به گریبان است و نیاز به یک نظارت جدی در تمام بخش های آن کاملا احساس می شود این روزها برگزاری پنجمین دوره همایش و نمایشگاه بین المللی CNG، به یکی دیگر از مشکلات این صنعت بدل شده است.
از نهاد ریاست جمهوری گرفته تا وزیر نفت و معاون وزیر در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی همه درگیر این موضوع شده اند که شرکتی که چهار دوره گذشته این همایش را برگزار کرده، پیمانکار بوده و یا خود متولی اصلی برگزاری چنین همایشی بوده است.
شرکت ملی پخش فراورده های نفتی  امسال برگزاری این همایش را با تخصیص بودجه، به شرکتی دیگر محول کرده است و در پی این اقدام  انجمن خودروهای گازسوز در حوزه آسیا و اقیانوسیه روابط خود را با ایران قطع کرده است. چراکه پیمانکار شرکت ملی پخش فراورده های نفتی پیش از رفع مشکلات داخلی اقدام به مکاتبه با این انجمن نموده و نتیجه آن، نامه رسمی انجمن خودروهای گازسوز بوده که تاکید کرده در هیچ همایش وحتی برنامه های CNG ایران دیگرشرکت نخواهد کرد.
در چنین شرایطی این سوال ایجاد می شود که برگزاری یک همایش توسط یک ارگان و یا یک شرکت خاص چقدر اهمیت دارد که ما به خاطرآن اعتبار جهانی خود را از دست بدهیم ؟
و نکته مهمتر اینکه بالاخره وضعیت بازرسی ادواری ۲ میلیون خودروی CNG سوز سرگردان به کجا رسید؟ و یا اختلاف های سه ارگان مرتبط با احداث جایگاه های CNG بالاخره تمامی دارد؟

 /۳۱۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.